Nedecontarea abonamentelor pentru elevi, pentru transport judetean, va duce la cresterea abandonului scolar

Salvati Copiii si Federatia Elevilor din Romania atrag atentia asupra faptului ca, prin adoptarea Ordonantei de Urgenta nr. 51/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul transportului, act normativ care a eliminat transportul judetean de persoane din sfera serviciilor publice, elevilor din Romania nu li se vor mai deconta abonamentele pentru transportul judetean, ceea ce va conduce la cresterea abandonului scolar in randul copiilor din mediul rural, cei mai vulnerabili din punct de vedere social-economic.  Salvati Copiii si Federatia Elevilor din Romania solicita Avocatului Poporului sa se implice in problema legata de nedecontarea abonamentelor pentru elevi.

Citeste si Zeci de elevi au protestat pentru reduceri la transport

Guvernul Romaniei a adoptat, in 25 iunie 2019, Ordonanta de urgenta nr. 51 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul transportului de persoane, act normativ prin care a fost eliminat transportul judetean de persoane din sfera serviciilor publice, fiind reglementat astfel doar ca activitate comerciala. Aceasta decizie a fost luata fara consultarea elevilor si in lipsa unei minime evaluari cu privire la consecintele asupra participarii scolare a elevilor care, pentru a ajunge la scoala, sunt nevoiti sa calatoreasca zilnic in judetele lor de domiciliu ori intrajudetean.

Motivele invocate in preambulul ordonantei, irelevante din perspectiva dreptului la educatie al copiilor, sunt lipsa resurselor financiare la nivelul judetelor, intarzieri de punere a legislatiei nationale in acord cu dreptul Uniunii Europene cauzate de neincheierea din neglijenta a contractelor de servicii publice de catre consiliile judetene cu operatorii de transport si o nejustificata supozitie a denaturarii concurentei in acest domeniu.

Guvernul si consiliile judetene ignora insa faptul ca principiul constitutional al interesului superior al copilului primeaza in raport cu aceste argumente, respectarea intereselor copiilor fiind atat o norma juridica de ordine publica cu aplicabilitate directa, cat si o obligatie procedurala a autoritatilor de a evalua impactul reglementarilor asupra drepturilor copiilor inaintea luarii unei decizii.

Citeste si Elevii cer Guvernului sa retraga proiectul care-i priveaza de reduceri

Legea privind protectia si promovarea drepturilor copilului nr. 272/2004 stabileste, ca masura de prevenire a abandonului scolar, obligatia Ministerului Educatiei Nationale de a lua ”masuri active de acordare a unor servicii sociale in mediul scolar, cum sunt: hrana, rechizite, transport si altele asemenea” (art. 52, lain. 1, lit. f). In mod subsecvent, art. 84 al Legii educatiei nationale nr. 1/2011 prevede ca elevii din invatamantul preuniversitar ”beneficiaza de tarif redus cu minimum 50% pentru transportul local in comun, de suprafata, naval si subteran, precum si pentru transportul intern auto, feroviar si naval, pe tot parcursul anului calendaristic.” De asemenea, ”elevii orfani, elevii cu cerinte educationale speciale, precum si cei pentru care s-a stabilit o masura de protectie speciala, in conditiile legii, sau tutela beneficiaza de gratuitate pentru toate categoriile de transport […], pe tot parcursul anului calendaristic.” Iar elevilor (inclusiv elevilor de liceu) care nu pot fi scolarizati in localitatea de domiciliu li se deconteaza ”cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educatiei Nationale, prin unitatile de invatamant la care sunt scolarizati, pe baza de abonament, in limita a 50 km, sau li se asigura decontarea sumei ce reprezinta contravaloarea a 8 calatorii dus-intors pe semestru, daca locuiesc la internat sau in gazda.”

Organizatia Salvati Copiii si Federatia Elevilor din Romania considera ca OUG 51/2019 anuleaza dreptul la transport judetean gratuit, redus ori decontat reglementat de Legea 1/2011. Abrogarea obligatiilor de serviciu prevazute in trecut pentru transportatorii pe rute judetene va face imposibila acordarea in prezent a compensatiilor de catre consiliile judetene.

Asadar, cu toate ca normele juridice din Legea educatiei nationale care definesc facilitatile de transport ale elevilor raman in vigoare, ele devin inaplicabile prin eliminarea obligatiilor de emitere a abonamentelor gratuite, de reducere cu minim 50% ori de respectare a tarifelor maximale de catre transportatorii judeteni, stiut fiind faptul ca operatorii economici, lipsiti de temeiul legal al viitoarelor compensatii, vor tine seama exclusiv de propriile interese economice. Reamintim Guvernului Romaniei ca legislatia europeana interzice oferirea compensatiilor de catre autoritatile publice in absenta contractelor de servicii publice, in caz contrar platile catre firmele de transport vor fi considerate ajutoare de stat, situatie care poate duce la un nou dosar de infringement impotriva Romaniei din partea Comisiei Europene.

Experienta de pana acum a aratat ca, in realitate, consiliile judetene nu contribuie la acordarea reducerilor la transportul judetean, iar consiliile locale, cu foarte putine exceptii, s-au opus in mod constant decontarii cheltuielilor de transport la nivel local. De asemenea, la nivelul unitatilor de invatamant, domina si in prezent incertitudinea cu privire la decontarea abonamentelor, unele unitati de invatamant procedand la decontarea transportului, altele refuzand invocand lipsa de resurse financiare. Modificarile legislative din acest an inchid definitiv subiectul decontarii transportului judetean, obligand elevul sa suporte in viitor costurile abonamentelor, inclusiv diferenta care rezulta din aplicarea tarifelor maximale prevazute de Hotararea 863/2016 pentru transportul elevilor care nu pot fi scolarizati in localitatea de domiciliu.

Pentru rezolvarea acestei probleme pana la inceperea anului scolar, am pus la dispozitia institutiei Avocatul Poporului analiza noastra juridica cu privire la efectele OUG 51/2019 asupra dreptului elevilor la decontarea cheltuielilor de transport judetean si i-am solicitat sa faca demersurile legale necesare pentru protectia facilitatilor legale de transport acordate elevilor si asigurarea echitabila a accesului la educatie pentru toti copiii.

Abandonul scolar si rata parasirii timpurii a scolii in Romania

Abandonul scolar reprezinta diferenta intre numarul elevilor inscrisi la inceputul anului scolar si cel aflat in evidenta la sfarsitul aceluiasi an scolar. La nivelul anului scolar 2016 – 2017, rata abandonului scolar la nivel national in invatamantul primar si gimnazial era de 1,6% (aproximativ 30.000 elevi). La nivelul anului scolar 2016-2017, invatamantul primar si gimnazial inregistreaza o rata a abandonului de 1,1% in urban si 2,3% in rural. (Sursa: INS)

Parasirea timpurie a scolii se refera la tinerii intre 18 si 24 de ani care au parasit sistemul de educatie inainte de a finaliza invatamantul obligatoriu si care nu au urmat ulterior un program de formare profesionala continua/calificare. La nivelul anului 2018, Romania inregistreaza o rata de 16,4%, cu 5,1 puncte procentuale sub tinta stabilita. Romania si-a asumat ca pana in 2020 sa ajunga la o rata a parasirii timpurii a scolii de 11,3%. In timp ce acest indicator a fost intr-o continua scadere la nivelul mediei europene, in Romania a avut o evolutie fluctuanta, cu un varf de 19,1% in 2015. In cazul mediului rural si al copiilor romi, se mentin niveluri ingrijorator de ridicate, 26,6% si, respectiv, 77%. (Sursa: EUROSTAT)

Citeste si Primaria Capitalei va infiinta un serviciu de transport al elevilor

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here