Lectura mai aproape de copii la Academia de Creativitate, gratie Alinei Tudor

Academia de Creativitate. Lectura

Alina Tudor a creat Academia de Creativitate, inspirata de experienta cu cei mici si de faptul ca studiile alarmante care arata ca 42% dintre elevii romani sunt incapabili sa inteleaga un text citit la prima vedere și alti 42% dintre adulti nu citesc niciodata carti. Ea s-a hotarat sa aduca lectura mai aproape de copii, iar ideea i-a venit simplu, de acasa, ascultand nevoile fiicei sale Ilinca, pe atunci in varsta de 5 ani.

Alina Tudor, fondator Academia de Creativitate

Academia de Creativitate pentru copii, cofinantata de Administratia Fondului National Cultural, a dezvoltat recent proiectul ,,Povestile prind viata prin creativitate” dedicat copiilor de diferite categorii de varste, cu scopul de a aduce lectura, intr-un mod placut si jucaus, in viata celor mici. Sunt organizate mai multe ateliere de lectura si ilustratie/bricolaj/colaj etc, in cadrul carora autorii diverselor carti pentru copiii vin si le citesc povestea pe care au scris-o, le ofera in dar cartea cu autograf si fac diverse activitati creative alaturi de cei mici. Mai multe despre acest proiect, despre necesitatea cititului si beneficiile acestuia asupra copiilor, aflati de la Alina, fondatoarea proiectului si mama a doi copii, o fetita si un baiat.

Citeste si Atelier gratuit de lectura si desen pentru copii: Mog si Iepurila

Ilinca are aproape 11 ani, este pasionata de calatorii, arta si bineinteles lectura. Se viseaza deseori personaj in volumele ,,Harry Potter”, deseori imaginand situatii diferite de cele din carte. Prefera fictiunea pentru ca ii ofera sansa sa viseze. Casian, la cei aproape 3 ani, este apropiat de cartile cu animale si intamplari din viata acestora. Elefantul Elmer si pisica Mog sunt personaje indragite atat pentru mesajul povestilor, cat si pentru ilustratii. Alina este mama celor doi, dar si ,,mama” Academiei de Creativitate, care s-a dezvoltat asemenea unui copil, s-a nascut si a crescut de la an la an, impletind bucuriile cu ingrijorarea, provocarile cu descoperirile si exuberanta cu responsabilitatea.

Academia de Creativitate

In calitate de mama, ati observat progrese la copiii dvs in urma lecturarii povestilor?

Lectura a fost prezenta in rutina noastra de la varste foarte mici si imi amintesc cu placere cata bucurie ne aduceau anumite carti. Fiul meu indica ritmul unei poezii in cartea preferata si, bebelus fiind, insista sa o citim de foarte multe ori. Cartile ne-au oferit un timp minunat impreuna, ne-au ajutat sa ne conectam si, nu in ultimul rand, sa ne imaginam si sa comunicam mai bine intre noi. In momentul de fata fiica mea este pasionata sa compuna, sa scrie povestiri scurte, acesta fiind cu siguranta unul dintre multiplele progrese datorate lecturii.

Cat de mult le cititi copiilor dvs povesti?

Citim cand vrem sa stam putin linistiti, citim cand ne culcam, si, de multe orisicand ne trezim. Nicio zi nu trece fara sa deschidem carti.

Cati copii frecventeaza in prezent atelierele Academiei de Creativitate?

Academia dezvolta programe pentru varste diferite, exista ateliere la care grupul este constant si activitati cu finalitate imediata, ceea ce presupune cursanti unici deseori. Programul cel mai popular in acest moment este cel de educatie creativa dedicat copiilor de 2-5 ani, o alternativa nonformala de invatare pentru aceasta grupa de varsta. Copiii au ocazia sa invete jucadu-se, experimentand si, nu in ultimul rand, folosind tehnicile artelor, fie ca vorbim despre pictura, modelaj, desen, colaj sau teatru si muzica.

Ce asteptari aveti de la proiectul Povestile prind viata prin creativitate?

Am toata increderea ca acesta va rodi in beneficiul copiilor. Contactul cu lectura dintr-o alta perspectiva le va stimula curiozitatea si, in felul acesta, interesul pentru carte si continutul sau. Proiectul s-a bucurat de succes de la primul atelier! Salile Academiei s-au umplut cu 20 de copii care au ascultat cu sufletul la gura povestea gandacului din cartea lui Ciprian Macesaru. Au fost fascinati, au pus intrebari, au trait intens actiunea si, la final, au lucrat in echipa pentru a imagina si desena compozitii plastice de mari dimensiuni.

In general, copiii au stat cu parintii sau singuri la atelier si cum recomandati?

Copiii au un comportament diferit in prezenta parintilor, de aceea recomandarea mea este sa nu fie insotiti de acestia la ateliere. Daca insa au fost situatii in care juniorii au cerut sa fie pe aproape, am cooperat pentru confortul psihologic al celor mici.

Cum ati selectat autorii cartilor si povestile care le sunt citite copiilor?

Alegerea titlurilor a fost de departe cel mai dificil proces din cauza numaruluilimitat de ateliere. Sunt foarte multe carti valoroase, cu efect puternic in dezvoltarea copiilor, de aceea selectia s-a facut pastrand diversitatea drept criteriu principal. Am cautat sa ne adresam atat copiilor de varsta mai mare, cat si celor mai mici, sa aducem ,,la masa de lucru” creativitatea, jocul, dar si o paleta larga de emotii si trairi.

Care sunt beneficiile pentru copii a acestor ateliere?

In cadrul acestor ateliere copiii au sansa extraordinara sa ,,citeasca” si printre randuri. Intalnirea cu autorii este aducatoare de surpriza si, prin apropierea si caldura acestora, cei mici au aflat din tainele infaptuirii cartilor, deschizand alte usi, si implicit, interesul pentru lectura. Pe de alta parte, atelierele coordonate de artistii plastici prezinta un alt mod de a parcurge o carte, trezind curiozitatea si insistand foarte mult asupra mesajului cartii, intr-o maniera jucausa.

Citeste si Protest inedit al copiilor intr-o librarie: „Da poveștilor, Nu tabletelor!”

De la ce varsta pot participa copiii la aceste ateliere?

Varsta minima este 4 ani, in ideea in care de la aceasta varsta copiii se exprima foarte bine si pot comunica idei si pareri in cadrul atelierelor, sunt autonomi si independenti.

Pe ce perioada se deruleaza proiectul?

Proiectul a fost demarat la sfarsitul lunii martie si se va incheia cu ultimul atelier la sfarsitul lunii octombrie. La finalul acestor ateliere vom organiza o expozitie cu lucrarile realizate de copii pe parcursul acestei perioade, unde vom invita toti participanti la acest vernisaj amplu. Cu siguranta este nevoie sa ducem cat mai departe acest proiect si ne dorim sa putem oferi aceasta oportunitate si copiilor din afara capitalei.

In cadrul Academiei organizati si cursuri de modelaj, pictura, dans. Care dintre acestea este cel mai solicitat si de ce?

Cursul de ceramica este cel mai frecventat, copiii iubesc lutul si puterea acestuia de a se metamorfoza, de a se transforma sub atingerea focului. Stimuleaza creativitatea si le aduce bucurie de fiecare data cand modeleaza.

Citeste si Jocul Picturii le confera copiilor care-l practica entuziasm si pasiune

Cati din copiii care nu frecventeaza cursurile Academiei vin sa citeasca povesti?

Exista un procent foarte mare de copii din afara Academiei care vin la atelierele cu povesti. Mai putin de jumatate sunt copiii nostri, restul de 70 la suta sunt copii noi.

Ce sfat aveti pentru parintii care se plang ca nu citesc copiii?

Sfatul pe care l-as transmite ar fi ca puterea exemplului este nemasurata! Intr-o familie in care parintii citesc ei insisi, vor exista copii care vor citi. Lectura deschide poarta catre noi si daca ne dorim sa o aducem in casa noastra este foarte important sa ne privim in interior si sa ii ajutam pe copii sa inteleaga citititul ca o sansa extraordinara de a te intalni cu sinele. Este un exercitiu pe care este nevoie sa il practicam de la varste mici pentru a ne putea antrena pana la batranete.

Info: Urmatorul atelier va avea loc pe data de 3 august. Se va citi cartea “Marea lume mica”, detalii veti gasi pe pagina de Facebook a proiectului. Procedeul de inscriere este la indemana, prin telefon, la numarul 0745.153.086 saupe e-mail, la adresa: [email protected].

Autor: Alexandra Manaila

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here