Potrivit Federatiei Coalitiei pentru Educatie, peste 50% din elevii unei generatii urmeaza invatamantul profesional si tehnic (IPT), iar sistemul de invatamant merita o atentie si resurse mult mai mari decat cele care ii sunt alocate in momentul de fata. Printre problemele sistemului se numara slaba pregatire a profesorilor si curriculum. Coalitia pentru Educatie precizeaza ca prioritatea IPT este conservarea joburilor dascalilor.
Vezi si Recreatia la scoala este importanta pentru sanatatea emotionala a copilului
“Sistemul romanesc de educatie presupune ca finalitate bacalaureatul si parcursul universitar, dar doar putin peste 20% dintre elevii unei generatii ajung de fapt la facultate, in timp ce o pondere foarte mare a fiecarei generatii nu este sprijinita in a-si atinge potentialul real”, se mai arata in sursa citata.
Federatia Coalitiei pentru Educatie mai precizeaza ca invatamantul profesional din Romania are mai multe probleme, printre care slaba pregatire a profesorilor, curriculum, dotari si practica inadecvata.
“Lipsa de calitate in pregatirea elevilor, cauzata de slaba pregatire a profesorilor, curriculum, dotari si practica inadecvate; pierderea unor generatii intregi de elevi, suprapusa perspectivei demografice negative a Romaniei si migratiei externe crescande, contribuie la agravarea crizei fortei de munca; extinderea rolul si obiectivelor invatamantului obligatoriu pentru a cuprinde formarea caracterului si dezvoltarea competentelor socio-emotionale”, mai precizeaza sursa citata.
O alta problema semnalata de Federatia Coalitiei pentru Educatie este lipsa unei legaturi intre invatamantul profesional si tehnic si piata muncii, precizand ca prioritatea actuala a sistemului de invatamant este conservarea locurilor de munca ale cadrelor didactice.
Citeste si Alternativa la invatamantul de stat: scoli private de la 35 de euro pe luna la 400 de euro
„Lipsa de legatura intre IPT si piata muncii si necorelarea cu prioritatile economice ale Romaniei. Prioritatea actuala in IPT este mai degraba in sensul conservarii locurilor de munca ale cadrelor didactice, decat in sensul corelarii cu nevoile de calificari din piata muncii sau cu nevoile de formare si crestere ale elevilor”, se arata in studiu.
De asemenea, raportul mai sustine ca o alta problema a invatamantului profesional si tehnic este perceptia si imaginea negativa a acestuia in randul parintilor si elevilor.
“Elevii de la tehnologic par sa fie starurile sistemului de educatie din Romania pentru ca sunt singurii elevi de la care cerem doua lucruri: cerem sa ia bacalaureatul si cerem sa termine cu calificare de nivel 4. Cei de la teoretic nu au aceasta presiune, cei de la profesional termina doar cu calificare de nivel 3. Din punctul meu de vedere este o minciuna construita pentru a da tarii cat mai multi studenti sau cel putin candidati care ar putea sa acceseze studiile superioare”, a declarat presedintele Federatiei Coalitiei pentru Educatie, Daniela Visoinau.
Specialistii sustin ca sistemul dual schimba perceptia privind IPT, aceasta forma este mai atractiva datorita implicarii agentilor economice, iar concurenta la admitere este mare.
“Clasele in sistem dual pot avea monospecializare si sunt organizate cu un singur agent economic, sau mai multi agenti economici se angreneaza in sustinerea unei clase si a unui numar de elev in functie de nevoie de resursa umana pe care le are. Acesti elevi fac curriculum comun impreuna si partea practica la agentul economic care i-a selectat. Provocarea vine din beneficiile pe care le acorda agentii economici pentru ca elevii sa nu migreze intre agentii care ofera burse mai mari. Pot exista clase cu duble-specializari sau triple-specializari, unde difera doar programul de practica”, a declarat, reprezentantul Autoritatii Nationale pentru Formare Profesionala Initiala in Sistem Dual (ANFPI), Cornel Bertea Hanganu.
Vezi si Oana Moraru: ,,Scoala nu ar trebui sa ocupe mai mult de o treime din timpul liber al copilului!”
Sursa: Mediafax