Manualul de istorie de clasa a VI-a contine patru abateri de la programa scolara, deficiente de calibrare si selectie a informatiei, erori factuale, precum si un numar prea mare de greseli lingvistice, de scriere si de tehnoredactare, sustine Societatea de Stiinte Istorice din Romania.
Vezi si Greseli in manualele de matematica si romana
“Grupul de lucru, desemnat de Societatea de Stiinte Istorice din Romania pentru a analiza manualul de Istorie de clasa a VI-a publicat de Editura Didactica si Pedagogica, a constatat ca manualul analizat contine patru abateri de la programa scolara, deficiente de calibrare si selectie a informatiei, erori factuale, deficiente de terminologie, inadecvari ale materialelor didactice si ale activitatilor de invatare, precum si un numar prea mare de greseli lingvistice, de scriere si de tehnoredactare. Aceste deficiente eclipseaza aspectele pozitive, care nu lipsesc cu totul din continutul manualului analizat”, se arata intr-un comunicat al Societatii de Stiinte Istorice din Romania.
De asemenea, sursa citata mai precizeaza ca este evident ca “avem de-a face cu un sistem rau conceput si prost manageriat”.
“Faptul ca erori au fost semnalate nu doar la manualul de istorie, ci si la manualele de la alte discipline (deocamdata manualele de geografie, biologie si matematica, dar lista este deschisa), umple de ridicol pe aceia care incearca sa ne convinga ca in cazul fiecarui manual este vorba de un caz special, izolat, singular, si ca raspunderea revine doar autorilor de manuale. Nu se pune problema de a exonera pe autorii de manuale care au gresit, uneori flagrant. Este insa evident ca avem de-a face cu un sistem rau conceput si prost manageriat, care garanteaza esecul si pentru care raspunderea se plaseaza la un cu totul alt nivel”, se mai arata in comunicat.
Societatea de Stiinte Istorice din Romania mai precizeaza ca daca s-ar fi implicat mai multe edituri, atunci profesorii ar fi avut posibilitatea sa evite manualele cele mai slabe, iar costurile neglijentei ar fi revenit editurii private.
“Multiplicarea erorilor, care nu au lipsit nici anterior, coincide cu optiunea Ministerului Educatiei pentru trecerea la manualul unic. Nu vom contesta dreptul decidentului responsabil de a opta intre manualul unic si un sistem cu mai multe manuale dintre care profesorul alege unul, functie de calitatile intrinseci ale manualului, dar si functie de specificul clasei. Vom consemna insa faptul ca sistemul manualului unic mareste riscul esecului si ingreuneaza corectiile; daca ar fi fost mai multe manuale editate de mai multe edituri, profesorii ar fi avut posibilitatea sa evite manualele cele mai slabe, iar costurile neglijentei ar fi revenit editurii private”, mai precizeaza sursa citata.
De asemenea, Societatea de Stiinte Istorice din Romania mai sustine ca manualele sunt lucrate “in asalt”.
“De foarte multi ani, manualele sunt lucrate „in asalt”, cu termene foarte scurte pentru autori, evaluatori, referenti, tehnoredactori, editori etc. Acest tip de „rasoleala” a devenit obisnuinta la Ministerul Educatiei si garanteaza aparitia multor rebuturi. Ar fi timpul ca si decidentii politici si administrativi sa inteleaga ca lucrul de calitate necesita timp si mecanisme institutionale puternice de garantare a calitatii”, se mai arata in comunicat.
Totodata, Societatea de Stiinte Istorice din Romania a enumerat cateva cerinte “minimale” pentru asigurarea manualelor mai bune, printre care: Transparentizarea procesului de selectie a manuscriselor; Consultarea asociatiilor profesionale reprezentative la nivel national; Folosirea ca referenti stiintifici a 2-3 specialisti respectati si recunoscuti pentru exigenta; Includerea in caietul de sarcini pentru edituri a unor prevederi clare.
“Societatea de Stiinte Istorice din Romania considera insa ca ar fi bine ca scandalul public generat de manualele editate in anul 2018 de Editura Didactica si Pedagogica sa prilejuiasca o dezbatere ampla despre rostul manualelor, despre mecanismele de asigurare a calitatii acestora si despre modul in care ele pot sa fie relevante pentru procesele de invatare ale copiilor secolului XXI”, se mai arata in comunicatul de presa.
Afla detalii despre seminarul “Povestea nasterii naturale”, organizat de www.superbebe.ro si Baby Expo, in cadrul Salii Polivalente.
Sursa: Mediafax