Organizatia Salvati Copiii atrage atentia asupra impactului negativ pe care il asupra sanatatii emotionale a copiilor timpul petrecut in exces pe Internet. 27,3% dintre copiii din Romania petrec peste sase ore online, daca sunt intr-o zi de scoala, iar procentul acestora creste la 48,3%, daca sunt intr-o zi de final de saptamana sau de vacanta.
Vezi si Salvati Copiii: 8% dintre parinti permit copiilor sa afiseze pe internet informatii personale
Datele Studiului privind utilizarea Internetului de catre copii, realizat de Salvati Copiii, in cadrul proiectului Ora de Net au fost publicate de Ziua Internationala a Sigurantei pe Internet, serbata pe 5 februarie. Copiii care petrec mult timp pe internet sunt semnificativ mai nemultumiti de relatia cu parintii, prietenii si profesorii, precum si de viata lor din prezent; considera intr-o masura semnificativ mai redusa ca activitatile de zi cu zi au sens si sunt mai putin optimisti cu privire la viitor; afirma ca au fost mai putin relaxati in ultimele doua saptamani si sunt mai nemultumiti de deciziile luate.
Prezenta sporita in mediul online atrage in mod direct si expunerea la riscuri, 54% dintre copii afirmand ca au fost deranjati sau suparati de catre alte persoane pe Internet; 61% dintre respondenti spun ca s-au simtit inconfortabil ca urmare a ceva vazut pe Internet, semnificativ mai multe fete si elevi de liceu.
In acelasi timp, Internetul reprezinta o resursa, fiind folosit de catre copii pentru a invata lucruri noi, a-si consolida cunostintele si a-si dezvolta abilitatile.
Intrebati ce anume le place sa invete folosind Internetul, majoritatea copiilor mentioneaza lucruri care ii pasioneaza, despre care nu se vorbeste la scoala si care au o aplicabilitate in viata reala. Caracterul interactiv al informatiei, posibilitatea de a folosi suport video sau audio si faptul ca este facil reprezinta principalele motivatii pentru care copiii aleg sa invete online.
„Comparativ cu rezultatele unui studiu similar, realizat de Salvati Copiii in 2015, se remarca o crestere a timpului petrecut de copii pe Internet si a utilizarii dispozitivelor mobile. Fara a subevalua impactul pozitiv al utilizarii noilor tehnologii, sunt semne de ingrijorare atunci cand un copil care petrece mult timp online incepe sa dezvolte o stare psiho-sociala vulnerabila. Avand in vedere aceste aspecte, dar si oportunitatile de dezvoltare pe care mediul online le ofera, sunt esentiale informarea parintilor si pregatirea cadrelor didactice, in vederea indrumarii copiilor in a folosi Internetul ca un instrument educational util, pastrand un echilibru intre timpul online si celelalte activitati. In acest sens, Salvati Copiii a demarat deja un plan de lucru cu reprezentantii Ministerului Educatiei Nationale in scopul implementarii unui curs acreditat pentru formarea cadrelor didactice pe aceasta tema”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv al Organizatiei Salvati Copiii.
Citeste si Sedentarismul se transmite prin internet mai ales la copii
Potrivit rezultatelor programului Ora de Net (Safer Internet) din anul 2018, in cursul anului precedent, peste 47.000 de copii si 12.000 de parinti si profesori au fost implicati direct in activitati educationale, 718 copii au beneficiat de informare si consiliere si mai mult de 1.100 de sesizari au fost facute prin linia specializata de raportare.
„Dezvoltarea tehnologiei informatiei a creat o resursa educationala generoasa, ceea ce ne determina sa centram sistemul educational pe formarea personalitatii elevilor si studentilor. A invata copiii sa gandeasca singuri, a le forma abilitatea de a selecta si interpreta informatia, pentru a distinge intre ceea ce este util si ceea ce nu este util, adaptarea la posibilele schimbari din activitatea profesionala si asigurarea echilibrului emotional pot fi obiectivele scolii de astazi si de maine”, a declarat doamna Ecaterina Andronescu, Ministrul Educatiei Nationale.
Vezi si Accesul la internet si bullyingul, noile pericole pentru copii