Programul „Romania Educata”, lansat de presedintele Klaus Iohannis propune masuri pana in anul 2030, precum o rata de promovare de cel putin 80% a testarii de la finalul educatiei gimnaziale si 75% cea de promovare a examenului de bacalaureat din totalul colectivitatii. Reprezentantii parintilor sustin ca programul ar trebui sa constituie baza viitoarei Legi a Educatiei. De cealalta parte, unii profesori sustin ca pentru a realiza propunerile programelor trebuie de lucrat mult cu profesorii si studentii de la pedagogie.
Programul vizeaza ca, pana in anul 2030, cel putin 30% dintre copiii de 0-3 ani sa fie inclusi in educatia ante-prescolara, iar cel putin 95% dintre copiii de 3-5 ani sa fie inclusi in educatia prescolara. Proiectul are ca tinta, pana in 2030, clasarea in primele 30 de state de pe mapamond, in cadrul testelor PISA si organizarea de politici tintite spre reducerea numarului de institutii de invatamant cu rate de promovare mai mici de 50%.
Printre propunerile raportului „Romania educata” se numara reintroducerea tezelor unice nationale, care sa aiba pondere in admiterea la liceu. Presedintia aduce si doua concepte noi, la nivel de bacalaureat, respectiv BAC-ul aplicat si licenta profesionala.
“Este un proiect muncit care va pune baza pe integrarea tinerilor absolventi, pe piata muncii. Este cel mai dezbatut proiect din ultima perioada de timp, la care au participat toti actorii relevanti din sistemul educational. Consider ca ar trebui sa constituie baza viitoarei legi a Educatiei Nationale”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Iulian Cristache, presedintele Federatiei Asociatiilor de parinti din invatamantul preuniversitar.
3 luni de dezbateri publice si consultari
Seful statului a precizat ca trebuie desfiintate actualele inspectorate scolare si inlocuite cu structuri de profesionisti si ca evaluarea scolilor si a profesorilor ar putea fi facuta de o entitate in subordinea ministrului Educatiei sau a Parlamentului Romaniei. Potrivit presedintelui, profesor de meserie, programul este unul strategic care sa ajute evolutia educatiei, spunand ca este nevoie de schimbare si de solutii pentru o educatie de calitate.
„Lansam un pachet complet in dezbatere, un pachet care contine si o viziune, si strategie, si directii de actiune pe sapte teme pe care le-am gasit prioritare pentru educatia din Romania, avand in vedere orizontul 2030. Deci, nu vorbim de o modificare rapida pentru urmatorul an. Ne dorim un sistem care functioneaza in perspectiva, un sistem stabil, sustenabil, performant. Dupa care se pune intrebarea: bun si, ce urmeaza? Urmeaza minimum trei luni de dezbatere publica, consultari, discutii – cu partide, cu politicieni, cu comisii parlamentare si cu guvernanti, fosti ministri, persoane interesate, sindicate, reprezentantii scolilor, elevilor, studentilor, profesorilor, si, in final, vom sti ce vrem cu Romania” a declarat Klaus Iohannis cu prilejul lansarii programului „Romania educata”.
Seful statului a precizat ca «Romania Educata» nu este programul sau electoral si nici un proiect de lege.
Citeste si Guvernul vrea sa creasca sumele pentru finantarea educatiei cu cel putin 15% anual
Cum vad profesorii ,,Romania Educata”
“Ideile sunt bune dar trebuie multa grija la implementarea lor, sa nu devina niste sabloane si atat. Va trebui sa se faca o formare mai buna asupra profesorilor. Spun asta pentru ca pe specialitate fiecare dintre noi suntem bine pregatiti. Partea de pedagogie si psihologie am invatat-o fiecare la catedra. Acolo ar trebui mult mai mult lucrat, la nivelul universitar”, a declarat, pentru MEDIAFAX, directorul Scolii Gimnaziale “Sfintii Voievozi” din Capitala, Daniela Marioara Voinea.
De asemenea, profesorul mai spune ca din program lipsesc multe lucruri, cum ar fi componenta digitala.
“Scoala nu va fi importanta prin faptul ca da aptitudini sau cunostinte, cum spun ei, ci va fi importanta prin a le deschide mintea in asa fel incat in fiecare moment sa poata schimba rapid meseria si sa invete ceva nou. (…) Sunt lucruri in raport care daca vor fi luate in considerare pot revolutiona sistemul de invatamant. Sunt si lucruri formale cum ar fi reusita la Bacalaureat sa depaseasca 70%. Asta depinde multe de subiectele care vor fi”, a explicat Radu Gologan.
Printre propunerile raportului „Romania educata” se numara reintroducerea tezelor unice nationale, care sa aiba pondere in admiterea la liceu. Presedintia aduce si doua concepte noi, la nivel de bacalaureat, respectiv BAC-ul aplicat si licenta profesionala.
20% dintre copiii Romaniei pleaca inainte sa termine scoala
Presedintele Romaniei a apreciat faptul ca Romania are rezultate foarte bune la olimpiade, olimpiade international, dar a semnalat faptul ca multi copii de pierd pe drum. Unii abandoneaza scoala, iar altii, foarte bine pregatiti, pleaca in strainatate, dar Romania nu îsi permite sa piarda niciun copil.
,,Ne mandrim cu acesti copii. Este foarte bine. Deci, avem elite. Dar avem la capatul celalalt – 40% din absolventii ciclului gimnazial sunt ceea ce se numeste analfabeti functional. Daca le dai un text, ei il citesc si nu inteleg nimic sau aproape nimic. Problema mare, si s-a propagat. Unul din cinci elevi, unul din cinci elevi paraseste prea devreme scoala obligatoriu. Deci, dati-va seama, 20% dintre copiii Romaniei pleaca inainte sa termine scoala. Unde pleaca? Nu prea stim. Sunt copii carora le fura cineva sansa de viitor. Sunt copii, majoritatea, care se pierd undeva. Foarte putini pot fi recuperati. Deci, avem rezultate, ca sa zicem asa, amestecate. Nu e bine. Daca vrem, insa, sa construim un sistem foarte solid, trebuie sa ne punem intrebarea ce fel de pregatire vrem sa dam tinerelor generatii. Pentru ce anume sa-i pregatim? Pentru viata, da. Pentru o cariera, da. Pentru o meserie, sigur ca da. Dar ce meserie? Pentru meseriile secolului XX este un pic gresit. Noi trebuie sa ii pregatim pentru meseriile secolului XXI, evident”, a punctat Iohannis.
In acest context, seful statului a precizat ca este nevoie de grija in pregatirea generatiilor de tineri pentru viitor.
„Trebuie sa avem mare grija pentru ce ii pregatim. Raspunsul generic este usor de dat – pentru viitorul Romaniei. Dar, mai departe este nevoie de analize, de studii aprofundate, de foarte multa grija cum concepem acest sistem pentru viitor. Si de asta se ocupa «Romania Educata». Nu este vorba de o poveste care suna frumos la televizor, pe urma plecam acasa si ne vedem de treaba. Este vorba despre ce facem noi cu Romania. Acest rezultat al educatiei va defini societatea de maine. Asa cum ii educam pe tineri, asa va arata societatea de maine. Daca le dam o educatie serioasa, orientata spre viitor, vom avea o Romanie performanta. Daca nu, vom avea o Romanie fara performante notabile. Asta e chestiunea esentiala.”, a afirmat seful statului.
Iohannis a mai spus ca doreste prin acest proiect de tara ca toti copiii si tinerii sa beneficieze de o educatie de calitate.
„Ce vrem? Vrem sa gasim raspunsul, solutia pentru o educatie de calitate pentru toti, pentru toti copiii si tinerii Romaniei. Cautam un sistem flexibil, cautam un sistem care-i integreaza pe toti. Ambitia mea este ca niciun copil din Romania, niciun tanar din Romania sa nu ramana in afara. Trebuie sa gasim solutii care-i integreaza pe toti. Va amintiti? Am avut, cred ca acum doi ani, un BAC la care au picat jumatate. Este o catastrofa nationala asa ceva si este cea mai proasta nota pentru sistemul actual. Nu ne permitem sa pierdem niciun copil in Romania! Asta imi doresc eu cu proiectul «Romania Educata». Avem multe propuneri. Ele vor fi dezbatute, imbunatatite, comentate, criticate – foarte importanta critica, dar, va rog, critica constructiva, nu critica destructiva. Cateva dintre propuneri, am spicuit impreuna cu echipa mea – inca o data, cateva, nu asta este baza proiectului: masuri pentru reducerea ratei deosebit de ridicate de parasire timpurie a scolii. Nu dorim sa mai ramana copii pe dinafara.”, a afirmat Iohannis.
Nu in ultimul rand, Presedintele Romaniei a declarat ca programul „Romania educata” propune si cresterea conectivitatii la nivel UE cu privire la invatamantul superior. În cee ace priveste invatamantul primar si anteprescolar, proiectul isi propune extinderea accesului la educatie timpurie, adica crese, gradinite, pentru cat mai multi copii inca de la o varsta frageda atinge doua chestiuni esentiale. Una: acesti copii sunt pregatiti mai bine pentru scoala. Doi, ii lasa pe parinti sa mearga la serviciu.
Citeste si Federatia Nationala a Asociatiilor de Parintilor: Este nevoie de educatie sexuala in scoli!
Sursa: Mediafax