Parintii copiilor cu dizabilitati, din sapte tari membre UE, solicita Comisiei Europene o lege pentru educatia incluziva a minorilor cu nevoi speciale, precizand ca nu exista nicio normativa privind educatia acestor persoane. Lege ar urma sa fie votata de cetatenii Uniunii Europene.
Citeste si: Parintii cer o lege pentru educatia copiilor cu dizabilitati
Parintii din sapte tari membre ale Uniunii Europene: Romania, Belgia, Germania, Irlanda, Italia, Olanda si Ungaria s-au adunat in Romania pentru a discuta despre proiectul de directiva pe care l-au inaintat Comisiei Uniunii Europene.
“Solicitam Comisiei Europene o lege pentru educatia incluziva a copiilor cu dizabilitati. Uniunea Europeana nu are o lege dedicata persoanelor cu dizabilitati si cu atat mai putin legata de educatie. In toate statele membre sunt probleme legate de accesul la educatie al copiilor nostri si cu atat mai mult in Romania. Asa ca ne-am adunat mai multi parinti din sapte tari si am propus Comisiei Europene un proiect de Directiva. (…) Daca guvernele noastre nu ne aud a venit momentul sa ducem vocea noastra la un nivel mai inalt”, a spus, vineri, presedinte Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati, Madalin Turza.
De asemenea, Madalina Turza spune ca o astfel de lege europeana, impelemntata obligatoriu in toate statele Uniunii Europene, ar schimba mult viata copiilor cu dezabilitati din motiv ca acestia nu ar mai studia in scolile speciale.
“I-am avea pe copii scosi din scolile speciale unde ei sunt izolati, ar exista mecanisme de tranzitie catre scolile incluzive, profesorii ar incepe sa fie pregatiti prin programe dedicate, sa stie cum sa le predea, ar exista servicii de interventie timpurie in comunitate care sa ii ajute pe copiii nostri sa poata accesa scolile (…)tehnologii asistive in scoli, accesibilizare, programa adaptata, toate acele lucruri care exista in tarile nordice si SUA”, a mai spus Madalina Turza.
Citeste si: Millie Bobby Brown, actrita din Stranger Things, cel mai tanar Ambasador UNICEF
Potrivit presedintelui Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati, in Romania sunt 70.000 de copii cu nevoi speciale, iar jumatate dintre ei studiaza in scoli specifice.
“Foarte multi sunt in afara sistemului de invatamant, iar cei care au accesat scolile de masa dupa modificarea unei legi pe care am facut-o in 2016 se confrunta cu lipsa de sprijin in scoala – nu exista profesor de sprijin, profesorii nu stiu sa le predea, parintii celorlalti copii ii vor afara din scoala. Avem mii de cazuri in Romania de copii discriminati sau supusi excluziunii”, a explicat presedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati.
Utilizand mecanismul Comisiei Europene – EU Citizens Initiative, prin intermediul caruia cetatenii europeni din sapte state membre pot solicita Comisiei sa inainteze Parlamentului European un proiect de lege pe o anumita tema dorita, Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati a inaintat o Directiva Europeana pentru educatia persoanelor cu dizabilitati la nivelul Uniunii Europene. Proiectul urmeaza sa fie
votat, online, de cetatenii Uniunii Europene.
Propunerea de directiva acopera zece arii mari de reglementare, printre acestea se numara: Interventia timpurie, abilitare si reabilitare; Program de identificare a copilului; Invatamant de stat gratuit; Clauza de non-respingere; Implicarea parintilor; Mediul minim restrictiv, Plan individualizat de educatie si Nediscriminare.
Parintii copiilor cu dizabilitati spera ca aceasta directiva sa fie aprobata, deoarece, spun ei, fiii lor au avut momente cand au fost discriminati sau nu au fost ajutati suficient la scoala.
“Fiul meu este in clasa a VII-a, iar in clasa a V-a am avut o problema. Nu vrem sa ne amintim despre ea, dar pe Andrei l-a marcat, astfel am fost nevoiti sa il transferam la alta scoala, scoala lui initiala din clasele primare. (…) Aceasta lege i-ar ajuta mai mult pe copii, chiar si pe profesori ii va indemna sa munceasca mai mult cu acesti elevi”, a spus tatal unui copil cu Sindrom Down, care a venit de la Botosani.
Potrivit semnatarilor directivei, este nevoie de o reglementare unitara a educatiei incluzive in spatiul european pentru a asigura existenta unui set de standarde minime si principii, care sa ghideze implementarea la nivelul Statelor Membre si pentru a evita derapajele si diferitele forme de excluziune a copiilor cu nevoi speciale.
La nivelul Uniunii Europene 15 milioane de copii au cerinte educationale speciale, iar aproape 40% dintre ei nu reusesc sa obtina o diploma.
Sursa: Mediafax