Scoala Tàber din Barcelona a eliminat din biblioteca sa 200 de carti sexiste si marcate de stereotipuri, dupa o cercetare efectuata asupra continutului cu probleme din lucrarile pentru copii, relateaza The Guardian. Sectia pentru copii mici a bibliotecii institutiei educationale, care detine aproximativ 600 de opere, a fost folosita de organizatia Associació Espai i Lleure in cadrul unui proiect dedicat evidentierii continutului sexist. Specialistii au studiat personajele din fiecare carte si actiunile si rolurile pe care le au. Ei au descoperit ca 30% dintre lucrari erau extrem de sexiste, contineau stereotipuri puternice si, in opinia lor, nu aveau valoare pedagogica.
Vezi si Carte care recomandă lovirea copiilor, retrasă de pe piață
Printre lucrarile criticate de asociatie s-au numarat mai multe versiuni ale povestilor cu Scufita Rosie si cu Sfantul Gheorghe. Cele din urma sunt o lectura populara pe 23 aprilie, ziua sfantului, cunoscuta in Catalonia ca Diada de Sant Jordi. Cartile au fost eliminate, iar versiunile cu mai putine stereotipuri au ramas pe rafturi.
Potrivit Associació Espai i Lleure, copiii mici care vad portrete pline de stereotipuri cu privire la relatii si comportamente in cartile citite vor considera ca aceste atitudini sunt normale. Anna Tutzó, unul dintre parintii aflati in echipa de cercetare, a declarat pentru publicatia El Pais ca, desi societatea se schimba, iar oamenii devin din ce in ce mai constienti de problemele de gen, evolutia nu este reflectata in povesti.
„Caracterul masculin este asociat cu competitivitatea si curajul si in situatii violente, chiar daca este vorba doar de mici farse, baiatul actioneaza impotriva fetei”, spune Tutzó. Aceasta afirma ca acest tip de povesti arata cine poate fi violent si impotriva cui.
Alte institutii de invatamant din Barcelona au decis sa acorde o mai mare atentie continutul cartilor din propriile biblioteci. Scoala Montseny planueste sa elimine cartile pe care le considera a fi sexiste, iar asociatia parintilor de la scoala Fort Pienc a infiintat o comisie dedicata egalitatii de gen, care sa studieze cartile.
Citeste si Prima biblioteca din Europa amenajata pe o plaja s-a deschis in Albena
„Tipurile de carti pe care le citesc copii sunt foarte importante, deoarece operele traditionale imita stereotipurile de gen, si este bine sa avem lucrari care sparg aceste norme”, a spus Estel Clusella, lider al asociatiei parintilor de la Fort Pienc.
„La varsta de cinci ani, copiii au stabilit deja rolurile de gen, ei stiu ce inseamna sa fi baiat sau sa fii fata. Asa ca este esential sa lucram cu o perspectiva de gen inca de la o varsta frageda.”, a continuat aceasta.
Scoala Tàber va analiza, in continuare, cartile dedicate claselor primare. Reprezentantii organizatiei Associació Espai i Lleure au afirmat ca vor aborda diferit lucrarile de la aceasta categorie, deoarece copiii mai mari sunt capabili de analiza critica si de a reflecta asupra stereotipurilor. „In primii ani, copiii absorb totul din jurul lor, fapt ce permite normalizarea stereotipurilor sexiste”, a declarat Tutzó pentru El Pais. „Elevii de scoala primara (cu varste cuprinse intre sase si 12 ani au, totusi, o gandire critica mai dezvoltata, iar cartile pot fi folosite ca o oportunitate de a invata, ca ei sa poata recunoasca elementele sexiste.”, a continuat aceasta.
Citeste si Prima biblioteca facuta din donatiile copiilor
Sursa: Mediafax