Sunt copii care in doua-trei saptamani se acomodeaza la cresa sau la gradinita. Se duc singuri spre jucarii, se impretenesc cu ceilalti copii si se aseaza ascultatori pe scaunele la masa imediat. Altii, dimpotriva, sunt mai retrasi, plang, iar acomodarea poate dura si 30-45 zile. Despre dificultatile de acomodare la gradinita, despre perioada de proba in comunitate, despre ingrijorarile parintilor pentru plansetele celor mici la cresa, aflati mai multe de la Emilian Gheorghe Apostol, managerul unei gradinite private din Bucuresti si presedintele Asociatiei pentru toti Copiii.
La Baloane sau Gradinita cu Baloane, cum a fost denumita chiar de cei mici, este locul in care vin copii incepand de la 1,5 ani. Aici acomodarea se face treptat, iar personalul este atent la modul in are cel mic se integreaza in comunitate, asta si pentru ca grupele sunt formate din 6-7 micuti (la grupa baby), ceea ce permite o gestionare mult mai buna a activitatii, iar timpul pe care il pot aloca educatorii unui copil creste semnificativ.
Care sunt semnele care arata ca un copil are dificultati de acomodare?
Parintii se pot ingrijora ca micutul lor nu s-a integrat in mediul gradinitei, dupa o luna, o luna si jumatate. Daca acel copil plange in fiecare dimineata cand se trezeste, cand se desparte de mama lui in fata salii de clasa si de fiecare data cand se vorbeste de gradinita, inseamna ca exista cu adevarat o problema. Este foarte adevarat ca parintii isi doresc ceea ce este mai bun pentru copilul lor si devin foarte pretentiosi. Motivele retragerii de la gradinita pot fi variate de la persoana la persoana. Unii aleg sa-si retraga copilul pentru ca el plange fiindca nu-i place educatoarea, altii pentru ca nu mananca suficiente fructe s.a.
Sunt cazuri in care copilul poate fi traumatizat de diversi factori din gradinita. Tocmai pentru a afla daca micutul se simte bine la gradinita, daca ii place, daca i se acorda suficienta atentie, este bine ca parintii sa renunte la a-l intreba pe copil: „Cum a fost azi la gradi, ce ai facut?” si sa apeleze la diverse jocuri: „De-a gradinita”, de exemplu, in care copiii sa joace diverse roluri. Este foarte usor sa-si dea seama de diverse aspecte din gradinita, din jocurile lor, din desene, unde copiii isi exprima foarte real sentimentele si ingrijorarile.
Vezi si 8 provocari la cresa/gradinita
Potrivit legii exista posibilitatea ca parintii sa-si aduca copiii la cresa/ gradinita pentru o perioada de maxim o luna de acomodare/proba. Ati avut cereri in acest sens si cum procedati?
Da, am avut asemenea cereri si le-am dat curs. La noi, mamicile au venit cu cei micuti, au stat impreuna pe un scaunel in timp ce grupa si doamna educator isi desfasurau activitatea. Curiozitatea si dorinta de nou ii impingeau pe pitici spre grup. Si asa, in cateva ore, au intrat in program. Tin sa mentionez ca, la solicitarea noastra, in tot acest timp mama trebuie sa interactioneze cat mai putin cu copilul. El pleaca timid spre ceilalti copii, se uita catre mama, stie ca este acolo undeva, ca un element de siguranta pentru el. Daca ceva il supara, se intoarce. Dar va explora din nou peste cateva minute. Astfel, perioadele in care va fi mai departe de parinte vor creste si mama, incet-incet, va putea disparea din campul sau vizual.
Despartirile de dimineata cu plansete din partea copiilor sunt dureroase pentru parinti. Cand ar trebui acestia sa se ingrijoreze ca plang cei mici?
Principala manifestare in fata dificultatilor de care spuneam mai sus este plansul. El reflecta neputinta copilului de a ne transmite altfel ceea ce simte, in special atunci cand se simte coplesit, speriat, confuz sau furios de tot ceea ce se intampla cu el. Schimbarea este foarte solicitanta, iar separarea produce suferinta. Copilul va petrece un timp singur, fara parintii sai, un timp care ii va apartine si pe care va trebui sa il gestioneze si sa il integreze in viata sa. Prezenta constanta a mamei sau a cuiva din familie asigura protectie, siguranta. Separarea inseamna neliniste, intrebari, indoieli, uneori refuz, inseamna un travaliu pe care fiecare copil il va parcurge. Uneori va fi mai usor de integrat aceasta experienta noua, alteori va fi extrem de dificil. In primele saptamani este firesc sa apara in special dimineata plansul, refuzul si protestul copilului de a mai merge la gradinita. Apoi, copilul se obisnuieste si gradinta intra in ritmul sau firesc. Cand devine plansul un motiv de ingrijorare? Atunci cand opozitia copilului este foarte puternica, cand ea este insotita de tipete, de urlete, de proteste agresive, de manifestari somatice (voma, febra, dureri de cap, de burta) repetate, de tacere, apatie. Atunci cand o data ajuns la gradinita nu se va opri din plans timp de mai multe ore, nici o activitate nefiind capabila sa il linisteasca, atunci cand nu va putea ramane acolo decat cu prezenta unui parinte sau a unui bunic sau a bonei. Aceste manifestari nu vor disparea de la sine, ci vor continua sa persiste pentru ca ele reflecta o suferinta a copilului, iar ignorarea lor va determina o agravare continua a lor si o crestere a suferintei. Este important ca parintii sa solicite ajutor in a intelege suferinta copilului si pentru a elabora impreuna o modalitate de a face posibila adaptarea copilului la gradinita. Nu este o renuntare la a mai merge acolo, ci este un timp alocat poate in paralel cu gradinita in care copilul va reusi sa capete capacitatea de a se separa, de a se linisti cand este singur si mai ales incredere ca nu va ramane mereu singur, ci in fiecare zi parintii il vor lua de la gradinita dupa program.
Ce sfaturi le dati parintilor ca despartirile sa fie mai putin dureroase?
Nu este insa numai pentru copil o experienta dificila, ci si pentru parinti in egala masura, caci adesea neincrederea si nelinistea copilului sunt intai ale parintilor care nu il pot lasa sa plece, sa fie singur, care se tem sa se desparta de el pentru cateva ore, care nu pot suporta trecerea lui in aceasta etapa noua si pasul sau spre a fi responsabil fata de el si autonom. Ceea ce simte copilul este o oglinda a ceea ce simte parintele si chipul sau reflecta fidel pe cel al parintelui.
In ceea ce priveste parintii, comunicarea este esentiala in tot acest proces care incepe cu prima zi de gradinita si se continua pentru mult timp. A comunica, adica a-si exprima gandurile lor, starile, asteptarile, multumirile sau dezamgirile, furia sau bucuria, indoiala sau increderea, si a-l lasa pe copil sa se exprime la randul sau. A crea o legatura in care toate acestea circula de la unii la altii. Pentru ca ascultandu-le si lasandu-le sa circule ele vor capata sens, se vor transforma, vor deveni o veriga care va lega laolalta intreaga familie.
Vezi si Hai la scoala/gradinita!
Cand incepe copilul sa revina la comportamentul sau initial si sa inceapa sa socializeze cu ceilalti copii?
Comportamentele sociale ale copiilor se dobandesc, in cea mai mare masura, prin modelare si invatare explicita a acestora cu sprijinul parintilor si al educatorilor. Abilitatile sociale reprezinta resurse importante pe care urmarim sa le dezvoltam la copiii nostri pentru a le asigura adaptarea la viata.
Abilitatile de viata nu au varsta, insa cu cat dezvoltarea lor incepe mai devreme, cu atat cresc sansele copilului de a fi fericit, sanatos, de a se integra cu succes in mediul in care traieste, a face fata dificultatilor, de a evolua armonios si a deveni un adult echilibrat, responsabil si bine adaptat in societatea in care traieste. Copilul prescolar manifesta o puternica dorinta de sociabilitate, de contact social dar el nu este sociabil in general ci invata, prin unitati specifice de invatare, sa ajunga la un comportament adaptativ si expresiv. Putem sa spunem ca evolutia copilului este marcata de interactiunile intre el, ca individ in dezvoltare, si ceilalti, de interesul pe care incepe sa-l arate fata de altii, cu care descopera ca poate actiona impreuna. Cresa si gradinita asigura largirea experientei personale dar mai ales conditiile unei activitati sociale bogate, variate, in care si prin care copilul va reusi sa preia initiativa contactului social, in multe cazuri mai frecvent decat persoana adulta, va elabora relatii de incredere in ceilalti si va constientiza locul si rolul sau in cadrul colectivitatii. La noi la gradinita, copiii au un cuvant de spus, chiar ei au numit ”serviciul” lor, (unde merg zilnic precum parintii) Gradinita cu Baloane si asa i-a ramas numele, pentru ca gasesc in permanenta, sub toate formele si culorile, o multime de baloane.
Autor: Alexandra Manaila