De cate cuvinte are nevoie un copil sa auda de la tine?

Cuvintele sunt importante pentru dezvoltarea vocabularului la copii, indiferent de varsta. Daca bebelusul are nevoie sa-i vorbesti tot timpul, prescolarii, cu cat inainteaza in varsta, nu au nevoie de mai multe cuvinte, ci de o varietate de subiecte pe marginea carora sa puteti sta de vorba.

O carte publicata in anii ’90 de catre Betty Hart si Todd R. Risley vorbeste despre cele 30 de milioane de cuvinte pe care le „pierd” copiii care provin din familii sarmane, necesare pentru dezvoltarea limbajului. Cercetarea pare sa fie una controversata daca este sa te intrebi de ce parinii cu venituri mici si medii isi priveaza copii de limbaj, de cuvinte in comparatie cu cei care provin din alte medii?

Citeste si Dezvoltarea limbajului la copil: de la nastere pana la 8 ani

Cartea, care se numeste „Diferentele semnificative din viata copiilor americani”, a fost citata de psihologi si de oamenii politici pentru a face cunoscuta publicului importanta expunerii copiilor la un volum mare de cuvinte, in fiecare zi, potrivit Psychology Today.

Astfel, Hart si Risley au colectat informatii, intre anii 1960 si 1970, de la 42 de familii ai caror copii aveau noua luni cand a inceput studiul pana cand implineau varsta de trei ani. Asistentii cercetatorilor au vizitat aceste familii lunar, inregistrand, scriind si observand interactiunea care se putea desfasura intr-o ora dintre parinti si copii. Rezultatele studiului arata ca, in familiile cu venituri bune, copiii auzeau cele mai multe cuvinte de-a lungul timpului, urmate de familiile cu venituri medii, apoi de cele sarmane. Expresia celor „30 de milioane de cuvinte” a aparut in urma acestei analize, unde diferenta era exact aceasta intre familiile cu profil socio-economic foarte bun si cele cu venituri medii.

De ce conteaza ideea de a auzi cat mai multe cuvinte?

In opinia cercetatorilor, exista o diferenta semnificativa deoarece vocabularul copilului creste de-a lungul timpului. Hart si Risley nu incearca sa blameze parintii saraci din cauza carentei mari de cuvinte pe care o au copiii acestora, ci sugereaza ca iubirea, interactiunea dintre parinte si copil conteaza foarte mult pentru sanatatea si educatia copilului.

Citeste si Ecolalia (limbajul repetitiv) este un act natural doar pana la un punct

In alta ordine de idei, un alt studiu a fost publicat in 2015 in Jurnalul privind Dezvoltarea Copilului, de catre Meredith Rowe de la Universitatea Harvard din America. Aceasta se intreaba ce anume este important pentru dezvoltarea vocabularului la copii? Este nevoie de cantitate sau de calitatea cuvintelor? Ajutandu-se de tehnici similare studiului anterior, Meredith Rowe a descoperit cum unii dintre parinti pot vorbi doar 400 de cuvinte in 90 de minute, in timp ce alti parinti pot exprima pana la 9000 de cuvinte. Desi parintii cu o educatie mare vorbesc mai multe cuvinte, relatia cu copiii nu pare sa fie una consistenta.

Analiza amanuntita a specialistului indica faptul ca educatia parintilor si numarul de cuvinte sunt cruciale pentru copilul mic (18 luni), in timp ce discursurile rare si diferite sunt mult mai importante asupra vocabularului copilului mai mare (toddler).

Cercetarea lui Rowe evidentiaza o imagine de ansamblu complexa a dezvoltarii limbajului timpuriu la copii. Nu doar cantitatea de cuvinte conteaza pentru vocabular. Este important sa-i vorbesti cat mai mult bebelusului, in timp ce prescolarii, cu cat inainteaza in varsta, au nevoie sa auda o varietate de cuvinte, de la evenimente/situatii din prezent pana la planurile de viitor.

Citeste si Tulburarile de limbaj la copii

Autor: Andreea Borcila

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here