Ecolalia (limbajul repetitiv) este un act natural doar pana la un punct

Ecolalia se traduce prin imitarea imediata, involuntara si repetitiva a cuvintelor sau a frazei vorbite de o alta persoana. In copilaria mica, specifica copilului intre 6 luni si 3 ani, acest tip de imitare repetitiva a vocalelor si a sunetelor rostite de o alta persona, reprezinta un act natural pentru dezvoltarea limbajului structurat si constient al copilului, ce urmeaza sa se incheie in jurul varstei de 7-8 ani. Copilul imita in aceasta perioada orice zgomot, orice cuvant fara sens, si chiar voci. Este o etapa importanta in dezvoltarea limbajului receptiv si expresiv, insa precautia nu trebuie sa lipseasca. Noua, parintilor, ni se pare un lucru natural sa auzim copilul ca repeta dupa noi, de la televizor, insa daca repeta cuvinte fara o adresare specifica, nu se mai afla in sfera normalitatii, ci acest lucru poate indica o dificultate de ordin medical sau chiar neurologic.

 

Cristina Badea

Este foarte important daca pe langa aceste repetari se mai regasesc si alte aspecte, cum ar fi fixatii sau stereotipii ale mainilor sau ale ochilor (nu se uita la tine cand vorbesti cu el, isi flutura mainile sau isi da ochii peste cap, invarte obiecte care nu sunt facute pentru invartit, etc).

Limbajul repetitiv sau ecolalic este des intalnit in cazul persoanelor cu tulburari din spectrul autismului, care pe langa deficitul de atentie catre lumea inconjuratoare si fixatiile pe anumite obiecte prezinta o ecolalie ce mai tarziu se transpune in ecofrazie (reproducerea frazelor, fara legatura cu starea prezenta).

Vezi si Tulburarile de limbaj la copii

”Exista doua tipuri de ecolalii: ecolalia imediata si ecolalia intarziata. Ecolalia imediata se defineste prin repetarea fara sens a unui cuvant sau a unui grup de cuvinte imediat ce acestea au fost rostite de o alta persoana. Cu toate acestea, ecolalia poate servi multor functii pentru a dezvolta persoana cu autism (prin urmare, aceasta nu este „lipsita de sens”). Cercetatorii  au stabilit ca ecolalia imediata a fost adesea utilizata cu dovezi clare de comunicare intentionata.

Ecolalia este foarte apropiata de ecopraxie, care reprezinta repetitia automata a miscarilor facute de o alta persoana. Forma tipica de ecolalie care apare la copii este caracterizata de repetarea, de exemplu,a intrebarii puse, apoi dupa scurt timp vine si raspunsul la intrebare. De obicei, copilul repeta ultimul cuvant, fraze auzite, dupa care foloseste cuvinte oportune cu contextul, deci isi raspunde singur. Ecolalia imediata apare pentru a accesa memoria pe termen scurt a persoanei pentru a percepe auditiv ceea ce i se comunica. Ecolalia imediata poate fi utilizata fara intentie sau scop sau poate avea un scop foarte bine pus la punct pentru dezvoltarea individului. Ecolalia imediata poate fi, de asemenea, utilizata pentru initierea sau mentinerea interactiunii sociale sau poate fi utilizata intr-o maniera care nu este deloc interactiva. Cunoasterea in profunzime a persoanei ecolalice pare a fi cheia intelegerii utilizarii specifice a acestei comunicari ecolalice pe care o manifesta.

In ecolalia intarziata, cuvintele si frazele sunt repetate cu intarziere, ca si cum o persoana cu autism ar repeta reclame sau secvente dintr-un film vazut ceva vreme in urma. In acest tip de ecolalie, cuvintele sau frazele pot fi rostite dupa cateva minute, ore, zile, saptamani de cand au fost rostite de alta persoana. Ecolalia intarziata reprezinta ecoul unei fraze sau a unei propozitii dupa o anumita perioada de timp. Ecolalia intarziata pare sa apara in memoria auditiva pe termen lung si, din acest motiv, poate fi un fenomen diferit de ecolalia imediata. Datorita faptului ca atunci cand apare, individul poate reproduce un intreg scenariu, ecolalia intarziata este adesea gandita ca reprezentand o inteligenta superioara. Exista doua categorii de ecolalii intarziate: repetarea non-comunicativa si comunicarea repetata”, afirma logopedul Cristina Badea (Centrul Logokids).

Stereotipul comun al unei persoane cu autism este ca el sau ea este „intr-o lume proprie”. Ecolalia este unul dintre acele simptome care sunt considerate stereotipii. Cu toate acestea, atunci cand se analizeaza natura comunicativa a ecolaliei lor, stereotipul incepe sa piarda crezare. Persoanele cu autism interactioneaza si comunica, totusi, acest aspect se realizeaza intr-un mod ciudat si diferit fata de persoanele care se incadreaza in normalitate.

Chiar si ecolalia este un mod normal de a invata o limba. Majoritatea copiilor folosesc ecolalia pentru a invata o limba. Majoritatea copiilor bazaie intr-un mod ritmic, adica imitand de fapt cadenta limbii noastre. Mai tarziu copiaza sunete, cuvinte si, eventual, fraze, deoarece aud folosirea acestora de catre adulti in contexte specifice, repetitive. Acest lucru este cunoscut ca stilul „gestalt” de achizitie a limbii. Gestalt inseamna intreg, prin urmare, invatarea limbii in forma de gestalt ar fi invatarea ei in bucati, mai degraba, decat invatarea sunetelor componente si semnificatiei acestora individual sau chiar integrate intr-un cuvant.

Este important de stiut ca ecolalia poate aparea si la alte tipuri de afectiuni, ca de exemplu:

  • Sindromul Tourette
  • Sindromul Asperger
  • Schizofrenia
  • Tulburări neurologice
  • Infarct cerebral

Vezi si Copiii de gradinita si elevii bucuresteni sufera de afectiuni vizuale, de nutritie, au probleme neuropsihice si de limbaj

”Ecolalia poate fi o problema persistenta si deranjanta pentru persoanele cu autism, familiile lor si terapeutii acestora, insa ea nu este doar un comportament problematic, ci si un pas functional in dezvoltarea cognitiva si lingvistica a persoanei cu autism”, este concluzia logopedului.

Autor: Laura Bogaciu

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here