Copiii stau pe internet si se uita la anumite filmulete. Sunt captivati, hipnotizati chiar si, daca sunt lasati, pot sta sa le urmareasca si zeci de minute in sir. Ai auzit de ASMR? Afla aici mai multe despre Copii, filmulete (inofensive) pe internet si fenomenul ASMR.
Citeste si: Accesul la internet si bullyingul, noile pericole pentru copii
Nici nu mai stiu cum arata perioada in care nu aveam internet. Oare ce faceam cu tot acel timp liber? Glumesc. Citeam mai des, ne intalneam cu prietenii mai des, aveam mai mult timp de hobby-uri si pasiuni. Aveam o viata sociala destul de bogata. Una reala.
Este fantastic faptul ca avem acces la informatie, ca putem folosi gadgeturi la care acum 20 de ani nici nu visam, dar toate aceste beneficii vin si cu anumite dezavantaje. In special, atunci cand este vorba despre copiii nostri.
In aceasta epoca a online-ului, a retelelor de socializare si a diverselor platforme care ne ofera “ads”-uri (n.a.: elemente de continut, imagini, reclame, date analitice pe care le vedeti pe site-urile web pe care le vizitati), precum si alte mesaje, este clar un avantaj ca anumite branduri minunate pot ajunge astfel la noi, consumatorii, care poate ne dorim acele produse si servicii.
Pe de alta parte, “exista si unele tactici subtile de marketing, care nu doar ca ii pot manipula pe consumatori, dar care pot afecta creierul sau corpul acestora”, scrie medium.com.
Citeste si: Tot mai multi copii români primesc sau văd zilnic mesaje sexuale în mediul online
Si poate fi alarmant atunci cand este vorba despre un copil.
Iata ce a scris tatal unui copil de 6 ani:
“Atunci cand baietelul meu de 6 ani a dorit sa se uite la cateva filmulete pe youtube (asa cum fac si prietenii lui de aceeasi varsta), am fost curios sa stiu la ce se uita si ce i se pare interesant. Dupa ce a gasit un filmulet care ii place mi l-a aratat si mie. Prima mea reactie – confuzie, dupa care a urmat si cea de ingrijorare.
In primul rand, nu mi-am vazut niciodata copilul atat de captivat, hipnotizat de-a dreptul in legatura cu ceva (exceptie fiind momentele in care isi despacheta pungile cu cadouri), iar in al doilea rand, din imaginile urmarite mi-am dat seama ca sunt utilizate tactici subtile care il fac pe copil sa fie atat de atras, care sa-l faca sa stea nemiscat si dornic sa vada pana la capat, bas chiar mai multe imagini, filmulete de acest fel”, scrie medium.com. (n.a: este vorba despre filmulete in care alti copii sau adulti desfac oua cu surprize, despacheteaza anumite cutii cu jucarii sau joculete etc).
Sa revenim la acele tactici subtile despre care scriam ceva mai sus.
Citeste si: Salvati Copiii: Jumatate dintre copii discuta online cu necunoscutii, iar 58% se intalnesc cu ei
Ai auzit de ASMR? (din engleza: Autonomous Sensory Meridian Response= Raspunsul Senzorial Meridian Autonom ), un fel de “orgasm cerebral”.
Cum se manifesta? Ai simtit vreodata ca te trec fiorii atunci cand vezi anumite imagini, auzi anumite sunete, care iti aduc o stare de bine, te relaxeaza, reusesc sa te capteze si sa te faca sa te relaxezi, sa te aduca intr-o stare asemnatoare hipnozei (de scurta durata sau de lunga durata)?
Este un fenomen foarte des intalnit in mediul online. Este o realitate pe care multi o experimenteaza, dar despre care nu multi sunt constienti.
Si te intreb: daca pentru un parinte acest fenomen este greu de depistat sau inteles, atunci cum sa inteleaga un copilas despre ceea ce i se intampla atunci cand urmareste acele filmulete si ai impresia ca este intr-o “transa”?
Solutia propusa de Dr. Craig Richard? Sa luam cel putin o pauza de 2 saptamani de la tot ce ar putea avea potential continut ASMR.
Autor: Inga Stoian
S-ar putea sa te intereseze: TV la varsta de 2 ani inseamna adolescenti mai putin sanatosi
Un exemplu (valabil si pentru adulti) este unboxing-ul. Sunt atrasi de mici intr-o capcana din care le vor fi extrem de greu sa iasa. Vor dori mereu sa desfaca produse noi fara sa mai fie capabili sa se bucure de ce au gasit inauntru.