Educatia juridica – o initiativa civica sau o componenta a programei scolare

PRO Romania, prin Departamentul Justitie, coordonat de avocatul Liviu Stancu si Departamentul de Egalitate de Sanse, aflat in coordonarea doamnei avocat Anca Balasoiu au organizat in data de 11 decembrie 2018 dezbaterea cu tema „Educatia juridica – o initiativa civica sau o componenta a programei scolare”.

Vezi si: Educatia parentala a dus la scaderea absenteismului scolar

Discutiile s-au centrat pe urmatoarele intrebari:
• Este necesara introducerea educatiei juridice in programa scolara?
• Poate fi dreptul adaptat capacitatii de intelegere la nivelul copilului scolar?
• Care ar fi reperele de maxim interes pentru acesta?
• Care ar fi metoda de receptare de catre elevi a mesajului dreptului?

Emilia Meirosu si Mihaela Hunca, membre ale Camerei Deputatilor, au punctat experientele proprii si au dezvoltat nevoia de adaptare a mesajelor la capacitatea de intelegere a elevilor inca din ciclul primar. Totodata, au subliniat ca temele realitatii zilnice, cele “palpabile” intereseaza cel mai mult tanara generatie: drepturile elevului, cat de liber te poti exprima pe facebook, ce inseamna a face afaceri, condusul autoturismului sau problemele extreme cum ar fi efectele legale ale consumul de droguri.

Formator in educatia de specialitate, magistratul Nelu Ciobanu a oferit perspectiva modului in care drepturile si libertatile fundamentale pot fi percepute, facand referiri si la nevoia de a pregati tinerii inclusiv pentru exercitarea statutului de cetatean european. De asemenea, domnul avocat Mugur Mitroi, presedintele Consiliului de Mediere a prezentat nevoia de a produce la nivelul generatiei tinere un apetit pentru stingerea conflictelor prin negociere, de invatare a modului de detensionare a conflictelor, ca solutii alternative litigiilor in instanta.

Intre concluziile formulate s-a mentionat ca intr-o programa sufocata de materii si intr-un context deloc flexibil noilor perspective, educatia juridica ar putea fi integrata prin mecanismul “Scolii Altfel”, elevii avand posibilitatea sa ia contact cu diverse medii ce presupun viata juridica. Contactul direct, “jocurile  de rol“ prin procese simulate intr-o sala de tribunal reala, provocarea de a face actorie intr-un film despre delincventa juvenila sau o simpla plimbare in grup cu bicicleta pe un traseu cu reguli de circulatie reprezinta mijloace care, cu siguranta induc intelegerea si acceptarea regulilor.

Copiii sunt mult mai curiosi si mai avizi de informatie decat credem si ramane sa adaptam modalitatea de explicare a legii la capacitatea lor de a intelege lucrurile si atunci, educatia juridica chiar se va intampla.

Vezi si: Parteneriatul Scoala, familie, comunitate – solutia pentru succesul educational al copiilor

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here