Parteneriatul Scoala, familie, comunitate – solutia pentru succesul educational al copiilor

Comisia pentru invatamant, stiinta, tineret si sport din Camera Deputatilor in parteneriat cu Asociatia HoltIS si UNICEF in Romania au organizat in 27 noiembrie, dezbaterea “Scoala, familie, comunitate – paradigma succesului educational”, axata pe importanta colaborarii dintre scoala, familie si comunitate si pe felul in care educatia parentala poate sustine participarea si reusita scolara a tuturor copiilor.

Citeste si: Concurs Superbebe: Sustine drepturile copilului tau, deseneaza si castiga!

“Sensurile dezbaterii se orienteaza spre sublinierea importantei parteneriatului dintre scoala, familie si comunitate, demers pedagogic, psihologic si de cunoastere prin care se armonizeaza individualitatea fiecarei fiinte, vocatiile si aspiratiile acesteia cu cerintele sociale, profesionale, de formare. Scoala nu poate ramane singura in acest proces complex, de durata.  In complementaritate, familia asigura temeiuri educationale esentiale, securitate afectiva, deschidere spre valori, aspecte ce se multiplica treptat in spatiul educatiei scolare. Dupa cum putem vorbi de o ”Scoala” si o formare continua a profesorilor, la fel si parintii au nevoie de sustinere, de informatii pedagogice, de consiliere, de o ”Scoala a parintilor”,  in contextul unei lumi moderne, complexe, contradictorii, al unor provocari ce se afla inevitabil in fata copilului, a tanarului, pe traseul educational. Intalnirea noastra inseamna schimb de idei, analize, propuneri de solutii, forme de responsabilitate sociala, profesionala, politica, dialog despre cultura autentica a parteneriatului pentru o educatie de succes”, a declarat Camelia Gavrila, presedintele Comisiei pentru invatamant, stiinta, tineret si sport a Camerei Deputatilor.

Pe parcursul dezbaterii au fost impartasite experiente si exemple de buna practica din cadrul proiectelor educationale desfasurate la nivel national, care au aratat ca este esential ca scoala si familia sa colaboreze si sa identifice impreuna strategiile si solutiile cele mai potrivite pentru a sustine aspiratiile si nevoile educationale diverse ale copiilor. De asemenea, au fost prezentate programe de educatie parentala, resursele disponibile in Romania, cat si modul in care cursurile de educatie parentala sprijina parintii si copiii in succesul scolar.

Studii internationale si experientele locale ne-au demonstrat ca, alaturi de profesori, parintii joaca un rol-cheie in succesul educational al copiilor. Avand in vedere ca nevoile copiilor se schimba cu fiecare etapa de dezvoltare, parintii, indiferent de mediu de resedinta, statut economic, educatie sau etnie, au nevoie de informatii adecvate pentru a raspunde in mod eficient acestor nevoi”, a declarat Pieter Bult, Reprezentantul UNICEF in Romania. “Cu o investitie initiala de doar 120 de lei per copil in primul an si, ulterior, de doar 35 de lei, educatia parentala contribuie la imbunatatirea relatiilor dintre parinti si copii, reducerea cazurilor de abuz si violenta asupra copilului, scaderea absenteismului scolar si cresterea participarii scolare”.

Unicef: 400.000 de copii sunt in afara sistemului de educatie

Romania se confrunta cu o serie de provocari, multe dintre acestea putand fi influentate in bine prin educatie parentala. De exemplu, aproximativ 400.000 de copii sunt in afara sistemului de educatie, iar violenta impotriva copiilor este un fenomen larg raspandit in Romania. Potrivit celor mai recente statistici, in 2017 au fost raportate peste 15.000 de cazuri de abuz, neglijare si exploatare a copiilor.

Educatia parentala este o modalitate de sustinere a parintilor, a reprezentantilor legali si a tuturor celor care ingrijesc copii cu varste cuprinse intre 0 si 18 ani. Conform Conventiei cu privire la Drepturile Copilului, statele trebuie sa ii sustina in mod adecvat pe parinti si pe cei responsabili de ingrijirea copiilor pentru ca acestia sa isi poata indeplini responsabilitatile.

Sesiunile de educatie parentala ii aduc impreuna pe parinti si pe educatorul parental si, totodata, creeaza oportunitati de socializare, parintii putand astfel intelege ca se confrunta cu totii cu dificultati similare si ca pot invata unii de la ceilalti.

Educatia parentala este una dintre cele mai eficiente si ieftine modalitati de sprijinire a parintilor. Intalnirile parintilor devin un mediu placut in care isi impartasesc experientele personale, invata foarte multe lucruri de la ceilalti si isi rafineaza noi perspective apreciative de relationare cu copiii”, a spus Stefan Cojocaru, directorul Asociatiei HoltIs.

Atat experienta internationala, cat si cele mai bune practici implementate in Romania arata ca sesiunile de educatie parentala si parteneriatul scoala – familie – comunitate contribuie la participarea scolara crescuta, imbunatateste atat comunicarea dintre parinte si copil, cat si pe cea dintre parinte si cadrul didactic, in contextul unor comunitati implicate.

In ultimii sapte ani, UNICEF impreuna cu HoltIS au construit o retea de peste 800 de educatori parentali care au sprijinit peste 31.000 de parinti din intreaga tara sa isi imbunatateasca abilitatile si cunostintele pentru a avea grija de copiii lor. UNICEF si HoltIS au dezvoltat in Romania curricula pentru parinti cu copii de la nastere la 18 ani. De asemenea, in cadrul proiectului pilot Educatie Incluziva de Calitate, UNICEF impreuna cu HoltIS au reusit sa obtina o implicare record a tatilor. Pe durata proiectului, media participantilor tati la cursurile de educatie parentala a fost de 25 %, in timp ce media la nivel international este de 5,9%.

La dezbaterea “Scoala, familie, comunitate – paradigma succesului educational” au participat Camelia Gavrila, Presedintele Comisiei pentru invatamant, stiinta, tineret si sport a Camerei Deputatilor, Petru Andea, Secretarul de stat in Ministerul Educatiei Nationale, Pieter Bult, Reprezentantul UNICEF in Romania, Stefan Cojocaru, directorul Asociatiei HoltIs, deputati si senatori membrii ai Comisiilor pentru invatamant, stiinta, tineret si sport din Parlamentul Romaniei, precum si ai altor comisii parlamentare cu atributii in promovarea si protectia drepturilor copilului, ai inspectoratelor scolare judetene, ai centrelor judetene de resurse si asistenta educationala si ai scolilor, parinti si elevi.

Citeste si: Romania, a treia cea mai mare rata a abandonului scolar timpuriu din UE

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here