Parintii isi doresc de la copii performante cognitive si rezultate academice cat mai mari. Dar un IQ inalt nu este corelat, conform studiilor realizate de cercetatori de la universitati de prestigiu, cu niciun avantaj social, ci mai degraba cu vulnerabilitati si nevoi speciale, care, daca nu sunt fructificate duc copilul spre risc social.
Afla aici mai multe de la Monica Gheorghiu, Project Manager la Centrul Gifted Education, despre ce inseamna si cum recunosti copiii supradotati, ce teste exista pentru a descoperi si a masura abilitatile lor si mai ales, de ce copiii supradotati depind in totalitate de adulti pentru a fi descoperiti.
Citeste si: Inteligenta este 50% mostenire genetica, dar restul?
Cum recunosti un copil supradotat?
Copiii supradotati au anumite caracteristici de comportament. Este suficient daca parintele sau educatorii vor gasi una sau mai multe considerente intrunite la copil, din cele enumerate mai jos. In acest caz, este indicat un test de IQ, fiind posibil sa fie un copil supradotat:
- se plictiseste adesea la scoala, enervandu-si profesorii pentru ca pune prea multe intrebari si are prea multa energie
- prezinta curiozitate neobisnuita
- este avid de cunostinte;
- este foarte perseverent in ariile proprii de interes;
- este hiper energic;
- este foarte creativ;
- are tendinta de a contesta autoritatea
- nu are rabdare cu procedeele de rutina si cu abilitatile automate;
- ia mai degraba note bune doar la materiile care-i plac sau pentru care are o pasiune sau are constant rezultate sub asteptari, desi uneori ,,impusca” o nota mare – fara explicatii sau nu-si arata deloc abilitatile la scoala si are performante doar in afara scolii
- pune intrebari penetrante in particular, la nivelul cauzelor si al motivelor;
- gaseste placere in activitati intelectuale;
- ii plac structurile, ordinea si consistenta;
- arata virtuozitate si are multe hobby-uri;
- are o memorie deosebita pe arii de interes si stapaneste repede conceptele si abilitatile de baza
- are un spirit justitiar dezvoltat si stie foarte bine ce este bine si ce este rau
- este extrem de sensibil
- nu suporta certurile, ranirea colegilor, nedreptatile
- prefera compania celor mai in varsta cu care poate dezvolta conversatii mature, peste varsta biologica
- foloseste un vocabular bogat si adecvat;
- gandeste in afara eului propriu;
- este interesat de ceea ce este bun sau rau, drept sau nedrept;
- invata rapid;
- poate sa-si concentreze atentia un timp indelungat;
- este sensibil sufleteste;
- arata compasiune pentru altii;
- este perfectionist;
- prezinta intensitate a trairilor;
- are sensibilitate morala;
- prezinta curiozitate neobisnuita;
- este foarte perseverent in ariile proprii de interes;
- este hiper energic;
- este avid de cunostinte;
- este foarte creativ.
Am constatat ca din lista de caracteristici de comportament aratate de copiii supradotati cel mai frecvent mentionate de parinti in sondaje sunt: „se plictiseste la scoala”, „este hiper energic”, „nu are rabdare cu procesele de rutina”, „pune multe intrebari si enerveaza profesorii”, „are o mare intensitate a trairilor emotionale”.
Tin sa va atrag atentia ca datorita dezvoltarii asincrone – o caracteristica a copiilor supradotati – veti putea intalni situatii speciale sau exceptionale.
Asincronia inseamna o dezvoltare cognitiva mult mai rapida decat dezvoltarea fizica si emotionala. Aceasta dezvoltare face copiii supradotati sa fie dornici sa afle informatii pentru care nu sunt pregatiti din punct de vedere emotional, sa fie tratati, ca si cand ar fi mai maturi decat sunt in realitate din punct de vedere emotional, si implicit, sa fie usor de ranit, de manipulat, de discriminat, etc si sa aiba un comportament ulterior, deranjant, auto-distructiv, extrem de justitiar, agasant, „ciudat”, sau nepermis la clasa etc.
Unul dintre cele mai dureroase si greu de dus aspecte ale supradotarii este asincronia.
Majoritatea oamenilor inteleg perfect ca este cu adevarat o tragedie sa ai o minte de 8 ani intr-un corp de 16 ani. Insa nu intelegem ca este posibil sa ai o minte de 16 ani prizoniera intr-un corp de 8 ani.
Si mai dureros, cu cat esti mai inteligent cognitiv, cu cat ai un IQ mai mare, cu atat intensitatea emotionala este mai mare, posibilitatile infinite de haos emotional si tot atat de mare prapastia cu restul lumii. Tot ce se poate trai in exces, supradotatul il va trai in exces. Inclusiv emotiile de toate felurile.
Tot atatea momente de deruta, de respingere, de victimizare si reprimare. Copilul supradotat traieste intr-o lume paralela, intensa emotional, unde putini se pot aventura sa intre. Si astfel, copilul supradotat se simte singur in lumea lui, si apoi devine treptat un singuratic, un neadaptat social printre noi.
Cand putem spune ca un copil este supradotat?
In urma unui test de IQ validat si normat pe populatia Romaniei se poate afirma, in mod neechivoc, daca acel copil este supradotat cognitiv. In general, parintii observa primii aptitudinile speciale ale propriului copil.
Totusi, exista cazuri de supraapreciere a copilului, sau chiar subestimare, unii parinti fiind uimiti cand afla nivelul exceptional de dezvoltare a copilului lor in una sau mai multe dimensiuni in urma evaluarii psihologice de specialitate.
Noi am constatat ca aproximativ 85% dintre copiii testati la Centru la standarde internationale au fost supradotati, potrivit celor mai reputate teste la nivel international, WISC IV si SON-R, deci majoritatea parintilor nu exagereaza, ci au o privire rezonabila asupra abilitatilor propriului copil.
In urma oricarui test de IQ, daca copilul are IQ superior, copilul este invitat sa parcurga cu familia o selectie aprofundata, in avantajul familiei, pentru a-i intelege nevoile specifice.
Timp de multi ani, psihologii, mergand pe urmele lui Lewis Terman, au echivalat supradotatii cu ideea de IQ ridicat. Aceasta “mostenire” a supravietuit pana in ziua de azi, iar ideea ca „giftedness” (supradotare) si un IQ ridicat continua sa fie asimilat, in unele conceptii cu supradotarea.
Cele mai multe dintre cercetarile recente referitoare la supradotare fac referire la calitati multiple si considera utilizarea exclusiva a unui scor IQ ca o forma inadecvata de masurare a supradotarii. Motivatia, inalte concepte despre sine, creativitatea, s-au dovedit a fi calitati cheie in conceptiile extinse de supradotare (vezi Siegler & Kotovski, 1986).
Centrul foloseste o conceptie extinsa supradotarii care a fost adoptata pe scara larga si anume cea a lui Joseph Renzulli (1978, 1986) care are in vedere comportamentul copiilor supradotati, adica potential uman integrat in actiune. Aceasta definitie, cu trei componente (“Cele 3 inele ale lui Renzulli”) este suficienta pentru a permite inclusiv identificarea inclusiv a elevilor talentati academic cu dizabilitati de invatare.
Comportamentul “Gifted” consta in comportamente care reflecta o interactiune intre cele trei directii de trasaturi ale omului: abilitati peste medie, un nivel ridicat de angajament in activitate, precum si un nivel ridicat de creativitate.
Citeste si: Cum stimulam inteligenta unui bebelus si de la ce varsta incepem?
Ce teste exista pentru a descoperi abilitatile cognitive ale unui copil/IQ-ul?
Masurarea abilitatilor copiilor se realizeaza de catre un psiholog specializat in psihologie clinica sau consiliere scolara.
Exista in prezent, in Romania, multumita efortului echipelor de specialisti de la RTS Cluj si TestCentral Bucuresti, o serie de teste recunoscute pe plan international, adaptate si etalonate pe populatia autohtona. Ne referim in principal la testul WISC IV (Wechsler Intelligence Scale for Children, Fourth Edition), utilizat pentru masurarea functionarii intelectuale generale (IQ) a copiilor cu varste cuprinse intre 6 si 16 ani, prin evaluarea a patru dimensiuni: verbal, rationament, memorie si viteza de procesare.
Pentru copii mai mici, cu varsta cuprinsa intre 2 ani si 6 luni si 7 ani, se utilizeaza pentru evaluarea aptitudinilor cognitive testul non-verbal SON-R (Snijders-Oomen Nonverbaler Intelligenztest). Toate aceste teste sunt disponibile la Centrul Gifted Education.
Ce trebuie sa stie un parinte inainte sa vina cu copilul ca sa faca astfel de teste?
Copiii supradotati depind in totalitate de adulti pentru a fi descoperiti. Copiii supradotati depind in totalitate de perceptia adultilor pentru ce “li se intampla” mai departe dupa ce dau un test de IQ. Copiii supradotati chiar si inscrisi intr-un program specializat unic de educatie diferentiata cum este Programul Academic specializat al Centrului Gifted Education pentru a avea o evolutie echilibrata, un creier integrat, si implicit, o integrare sociala ca adulti ulterior, depind de evolutia parintilor, si de evolutia lor in relatie cu parintii lor.
In general, parintii si-ar dori performante cognitive cat mai mari de la copiii lor, insa, de fapt, un IQ inalt nu este corelat, conform studiilor realizate de cercetatori de la universitati de prestigiu cu nici un avantaj social, ci mai degraba cu vulnerabilitati si nevoi speciale care daca nu sunt implinite si fructificate duc copilul spre risc social (din pacate, o pierdere uriasa si pentru ei si pentru societate in general).
Sansa copiilor este deci sa fie descoperiti. Pana si Alfred Binet, unul dintre creatorii Testului de IQ a intentionat ca testul creat de el sa serveasca exclusiv pentru a identifica copiii cu nevoi speciale, astfel incat acestia sa poata primi forme adecvate de școlarizare.
As dori sa subliniez: faptul ca un copil participa la un test de IQ este un aspect de apreciat, pentru efortul lui de a sta implicat in sarcina, de a se concentra pe un test care implica un efort mental care il solicita si il stimuleaza in acelasi timp. Mai degraba este de dorit sa ii apreciati acest efort pentru ca participarea la un test este o stimulare si totodata, un plus pozitiv ca efort cognitiv, pentru orice copil.
Cercetatorii au descoperit ca acei copii care sunt laudati pentru „abilitati innascute” percepute de parinti sau profesori ca fiind „atribute de succes”, ajung sa isi dezvolte o imagine de sine legata de acest lucru, si nu sunt incurajati de fapt sa munceasca, sa depuna efort, ci ajung sa creada ca totul se datoreaza desteptaciunii lor, ajungand sa fie victimele propriului succes, alegand pe viitor calea fara efort, mai usoara.
Copiii incurajati pentru efortul facut (si nu pentru rezultat) s-au dezvoltat mai mult, alegand in viitor situatii si provocari mai mari, din care au invatat, inscriindu-se pe o curba ascendenta fara sa se teama de munca si efortul necesar pentru a se dezvolta.
Paradoxal, deci pentru a contribui la dezvoltarea sanatoasa a copiilor, acestia pot fi apreciati pentru efortul lor si munca lor, la nivelul lor, pentru a progresa, si nu laudandu-le inteligenta!
„Vreau sa aiba un rezultat mare”. Copiii nu sunt capabili sa evidentieze potentialul daca nu se simt in siguranta si nu pot sa se relaxeze. Daca stresati copilul inainte de test si puneti presiune pentru a obtine un rezultat, nu va obtine un rezultat care sa-i reflecte abilitatile. Acest lucru este elementar. Daca sunt provocati emotional, copiii pot trai emotii puternice, care ii pun in stare de haos mental. In aceste conditii, nu mai poate fi vorba de masurarea niciunui potential si testarea este practic, nula din punctul nostru de vedere.
Noi plecam de la premisa ca parintii inteleg ca un test de IQ este doar un test, iar copiii dau teste de IQ pentru a fi descoperiti si pentru a putea fi sustinuti de parinti ulterior cu ceea ce au ei nevoie.
Unde si cand se pot adresa parintii cu copii supradotati?
Centrul Gifted Education este o asociatie non-profit cu misiunea de a descoperi si de a dezvolta potentialul copiilor supradotati, printr-o educatie diferentiata. Este European Talent Point din 2016. Afliliata international, cu un program care se deruleaza la standarde internationale din 2010, pe parcursul a 9 ani, am acumulat un numar de peste 24 diferentiatori in educatie; peste 2750 de ore de lucru direct cu copiii supradotati cu varste intre 3 si 14 ani, peste 2500 de copii testati la standarde internationale si peste 240 de copii supradotati au absolvit Programul Academic al asociatiei. Asociatia cunoaste 100% satisfactie in randul copiilor supradotati, in Programul Academic de educatie specializata
Suntem o organizatie specializata in metoda de invatare experientiala, ca mod de invatare extrem de eficient si accesibil, in care familia, parintii si copiii, sunt centrul procesului de invatare.
Misiunea noastra este sa sustinem copiii supradotati sa dezvolte un creier integrat pentru a atinge o dezvoltare echilibrata. Numai lucrand cu parintii putem atinge acest obiectiv. Aceasta este o abordare complexa. Este o abordare unica la nivel national, bazandu-se pe ultimele descoperiri in neurostiinte si care presupune ca parintele sa vrea sa fie 100% in acest proces pentru a-si ajuta copilul.
Autor: Inga Stoian
S-ar putea sa-ti placa si: Copilul e inteligent… ca mama. Studiile o spun.