TikTok este rețeaua socială care comportă cel mai mare risc în ceea ce privește intrarea în contact cu necunoscuți pe internet, risc semnificativ mai ridicat în cazul copiilor de peste 15 ani (17%), însă acesta nu trebuie neglijat nici in cazul copiilor mai mici (12-14 ani, 14% și sub 12 ani, 7%), potrivit unui studiu publicat de Salvați Copiii România.
Iată câteva date relevante din cercetare*:
- Internetul are o influență semnificativă în deciziile legate de viitor pentru 43% dintre copii.
- Faptul că se simt plictisiți este o motivație de a posta online pentru 41% dintre copii, urmată de dorința de exprimare (37%) și nevoia de a se relaxa și de a promova ce creează (aprox. 24%).
- 15% dintre copii spun că li s-au solicitat imagini cu conținut cu caracter sexual pe internet, iar dintre aceștia, 41% spun că imaginile cu caracter sexual le-au fost solicitate de un adult. 20% dintre fete afirmă că li s-au solicitat imagini cu conținut cu caracter sexual pe internet, comparativ cu 7% dintre băieți.
- Între 66% și 84% afirmă că au postat, în ultimul an conținut online, cei mai puțini (66%) pe rețele sociale, urmați de 69% într-un joc online, 81% în mesageria privată și 84% în cadrul unui grup sau forum. Riscul cel mai ridicat de transmitere a informațiilor personale este prin mesageria privată, fetele afirmând că au făcut acest lucru într-o măsură semnificativ mai ridicată decât băieții (86% vs 72%).
- Urmărirea conținutului online postat de alți utilizatori este principala activitate a copiilor pe rețele de socializare. 1 din 2 copii menționază specific că urmărește cel puțin un influencer, iar 9 din 10 că urmăresc conținut publicat online de alte persoane. Descoperirea întâmplătoare pe rețelele de socializare coroborată cu notorietatea influencerilor sunt principale criterii luate în calcul de copii în decizia de urmări conținutul postat de aceștia.
- Majoritatea copiilor afirmă că valorile sau interesele lor găsesc o confirmare în conținutul de întâlnit pe rețelele sociale. 57% dintr respondenți afirmă că ”rețelele sociale mă ajută să îmi văd defectele”.
Organizația Salvați Copiii lansează campania de conștientizare „Descoperirea bucuriei offline”, menită să încurajeze copiii și adolescenții să se reconecteze cu lumea reală și să experimenteze activități care să le dezvolte abilitățile emoționale și sociale și care să le ofere bucurii autentice.
„Într-o lume dominată de tehnologie, e important să îi învățăm pe copii bucuria de a trăi offline. Descoperirea bucuriei offline înseamnă reconectarea nu doar cu ceilalți, ci și redescoperirea empatiei, a nevoii de explorare, a curiozității care îi ajută pe copii să se construiască intelectual, emoțional și social. Este responsabilitatea noastră, a adulților, să îi inspirăm pe copii să se deconecteze de la ecrane și să se conecteze la emoțiile și la bogăția vieții reale.„, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv al Organizației Salvați Copiii.
În acest context, iată recomandările oferite de organizația Salvați Copiii Româniar:
- ”Este foarte importantă găsirea echilibrului între timpul petrecut în fața ecranelor și cel petrecut fiind implicați în activități fizice. Această stare de echilibru este cu atât mai importantă în viața copiilor și adolescenților, cu cât ei sunt în plin proces de dezvoltare și studiile arată că utilizarea dispozitivelor electronice afectează starea globală de sănătate.
- Stabilirea limitelor clare privind timpul petrecut pe rețelele de socializare, pentru a evita dependența și izolarea socială.
- Este importantă încurajarea respectării regulilor platformelor de socializare, care adesea stabilesc o vârstă minimă de utilizare. Copiii și tinerii ar trebui să aibă vârsta potrivită pentru a se înscrie pe aceste platforme și să înțeleagă responsabilitățile implicate, în funcție de caz. În general, vârsta minimă recomandată pentru utilizarea platformelor sociale de către copii este de 13 ani. Aceasta este o regulă comună pentru majoritatea platformelor populare, inclusiv Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter și TikTok. De asemenea, există platforme speciale destinate copiilor mai mici, cum ar fi YouTube Kids, care sunt concepute să fie mai sigure și să ofere conținut adecvat pentru vârstele mai mici.
- Menținerea unei comunicări deschise cu copiii cu privire la domeniile de interes pe care le explorează și în timpul utilizării rețelelor sociale. Documentarea personală și implicarea activă în discuții de interes pentru ei contribuie la dezvoltarea relațiilor autentice, bazate pe încredere.
- Petrecerea, cât mai des, a timpului de calitate împreună, prin implicarea în activități a părinților și copiilor care să satisfacă nevoile de conectare, de siguranță, de comunicare, necesare dezvoltării sănătoase.
- Implicarea copiilor în activități cu privire la siguranța în mediul online cu scopul înțelegerii consecințelor pe care acțiunile lor le pot avea. Amintiți-vă că fiecare copil este diferit și ar putea fi necesare abordări diferite în funcție de vârsta, maturitatea și comportamentul lor! Este important ca ei să învețe să fie responsabili și conștienți de impactul pe care îl au asupra lor și asupra altora în mediul online”, se arată în rezultatele cercetării.
*Sondajul de opinie a fost realizat în mai 2023, printre copii care au acces la internet, cu vârsta cuprinsă între 8 si 17 ani.