Cititul din plăcere în copilărie este strâns legat de performanța cognitivă și bunăstarea mentală în perioada adolescenței

Photo by olia danilevich, Pexels

Copiii care încep să citească din plăcere mai devreme în viață tind să aibă performanțe mai bune la testele cognitive și să aibă o sănătate mintală mai bună în adolescență, arată un studiu efectuat pe mai mult de 10.000 de tineri adolescenți din SUA, potrivit sciencedaily.com.

Cercetătorii din Marea Britanie și China au descoperit că 12 ore de lectură pe săptămână ar fi cantitatea optimă pentru un copil și că acest lucru este legat de o îmbunătățire considerabilă a structurii creierului.

Cititul din plăcere poate fi o activitate importantă și plăcută în copilărie. Spre deosebire de ascultare și vorbit, care se dezvoltă rapid și ușor la copiii mici, lectura este o abilitate care se învață, este dobândită și dezvoltată în timp, prin repetiție, prin consecvență.

În timpul copilăriei și adolescenței, creierul nostru se dezvoltă, acestea fiind momente importante în care se stabilesc comportamentele, care ne ajută la dezvoltarea cognitivă și care promovează o bună sănătate a creierului. Cu toate acestea, până acum nu a fost clar ce impact asupra dezvoltării creierului, cogniției și sănătății mintale mai târziu în viață ar avea încurajarea copiilor să citească de la o vârstă fragedă.

Echipa de cercetători a analizat o gamă largă de date (interviuri clinice, teste cognitive, evaluări mentale și comportamentale, scanări ale creierului), comparând adolescenții care au început să citească din plăcere la o vârstă relativ fragedă (între doi și nouă ani) cu cei care au început să citească din plăcere mai târziu sau care nu au avut deloc acest comportament. Analizele au ținut cont de mai mulți factori importanți, inclusiv statutul socio-economic.

Din cei 10.243 de participanți la sstuiu, mai puțin de jumătate (48%) au avut puțină experiență legată de cititul din plăcere, au dezvoltat această abilitate mai târziu sau chiar deloc. Jumătatea rămasă au petrecut între trei și zece ani citind din plăcere.

Echipa a descoperit o legătură puternică între lectura din plăcere la o vârstă fragedă și performanțele de la testele cognitive din perioada de adolescență (învățarea verbală, dezvoltarea memoriei, a vorbirii și performanțele școlare).

Acești copii au avut, de asemenea, și o bunăstare mentală mai bună, prezentând mai puține semne de stres și depresie, o atenție îmbunătățită, mai puține probleme de comportament, cum ar fi agresivitatea și încălcarea regulilor.

Copiii care au început să citească din plăcere mai devreme au avut tendința, de asemenea, ca în perioada de adolescență să petreacă mai puțin timp în fața ecranelor – de exemplu, uitându-se la televizor sau folosind smartphone-ul, tableta. În plus, au dormit mai bine.

„Lectura nu este doar o experiență plăcută – ea inspiră, dezvoltă gândirea și creativitatea, crește empatia și reduce stresul. Am găsit dovezi semnificative că este legată de factori importanți de dezvoltare la copii, îmbunătățindu-le cunoașterea, sănătatea mintală și structura creierului, care sunt pietrele de temelie pentru învățarea și bunăstarea viitoare” a spus prof. Barbara Sahakian de la Departamentul de Psihiatrie din cadrul Universității Cambridge.

 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here