Inca e o lume a baietilor. Si fetele sunt uneori tratate diferit de baieti. Chiar la scoala. Chiar si de profesorii de sex feminin.
Conform unui studiu de caz, publicat de psychologytoday.com, exista multe diferente in felul in care fetele si baietii sunt tratati in sala de clasa si diferentele de abordare ale profesorilor sau ale personalului scolii pot fi atat constiente, cat si subconstiente.
Profesorii tind sa dea mai multa atentie baietilor decat fetelor si sa interactioneze mai mult cu ei. Tolereaza la baieti comportamente pe care nu le tolereaza la fete si tind sa fie mai ingaduitori si sa le acorde mai multa intelegere. Atentia suplimentara oferita baietilor se explica prin simpla nevoie a acestora de a cere mai multa atentie, in timp ce fetele tind sa fie mai tacute si mai reticente. Acelasi studiu arata ca, baietii urmaresc sa domine discutia din clasa, dar si acceseaza calculatoarele si tehnologia mai des decat o fac fetele.
Citeste si: Baietii au nevoie de mai mult sprijin emotional decat fetele
Aceeasi investigatie arata ca, dezvoltarea creierului la baieti este mai lenta, astfel profesorii sunt mai atenti cu baietii decat cu fetele istete, care inteleg mai repede conceptele si raman relativ tacute. Astfel fetele inteligente se opresc din a mai incerca sa se afirme, se plictisesc si-si pot pierde scanteia pe care o aveau fata de subiectele provocatoare de invatare.
„Cand un baiat se afirma, se spune ca este “un lider”. Cu toate acestea, cand o fata face la fel, risca sa fie etichetata drept cineva “care face pe sefa”. Inteleg ce simte. Dintr-un motiv oarecare, etichetele atribuite fetelor sunt, de putine ori, folosite la baieti: “face pe seful”, “mofturos”, “rautacios”, “alintat”. Acestea trimit un mesaj clar: “nu lua cuvantul si nu ridica mana”, scrie autoarea Sheryl Sandberg pe blogul sau.
Probabil ca nu cuvintele folosite sunt determinante pentru a descrie o fata, ci cum anume sunt interpretate acestea. “Daca as fi auzit pe cineva spunand despre fiica mea „ca face pe sefa”, i-as fi mulțumit si i-as fi spus ca, este genul „care sa puna stapanire pe situatie”. O aseman cu personajul jucat de Marisa Tomei in filmul “My cousin Vinny”- o tipa ferma, care-si cunoaste activitatea sub toate aspectele. Nu trebuie subestimata activitatea din capul unei fete care face pe sefa si nici capacitatea ei de a se manifesta”, mai scrie Sheryl Sandberg.
Citeste si: Adevarul infricosator despre ce ii face pe copiii nostri sa sufere
Problema diferentelor intre baieti si fete, cand vine vorba de crestere si parere de sine, se poate traduce diferit cand vorbim de calificarea profesionala. Un raport intern al companiei HP, a semnalat in mai multe publicații, despre cum femeile tind sa nu aplice pentru posturi decat daca intrunesc in masura de 100% cerintele postului. In schimb barbatii, așa cum ne spune un articol din Forbes „sunt mai increzatori in capacitatea lor, chiar de la 60% de potrivire cu descrierea jobului, in timp ce femeile nu se simt increzatoare pana nu-si bifeaza fiecare element de pe lista”. Putem intelege asta ca o dovada ca, barbatii cred ca pot rezolva calificarile ce le lipsesc folosindu-se de cele mai bune tehnici de persuasiune in timpul unui interviu.
Notabil este si discursul emotionant de la premiile VMA 2017, pe care l-a avut vedeta rock Pink pentru fiica sa de 6 ani. Artista a vorbit despre imaginea de sine, despre faptul ca mamele sunt agenti si mentori ai puterii feminine si ca impreuna, au o datorie sacra de a face lumea mai buna pentru ele.
“Ma vezi pe mine ca imi las parul lung? Ma vezi ca imi schimb corpul? Ma vezi ca schimb felul in care ma prezint in fata lumii?”
“Nu, mama”, a raspuns fetita artistei.
“Ma vezi umpland stadioane peste tot in lume?”
“Da, mama”.
Citeste si: Modelul finlandez: pauzele dese – succesul invatarii rapide