Este realizata complet din fonduri private, in timp ce statul continua sa-i ignore pe copiii care ar putea fi viitoarea elita a tarii.
In Romania, 1 din 6 copii este cu abilitati inalte sau supradotat. Vorbim de mai mult de 500.000 de copii, insa majoritatea dintre ei nu reusesc sa-si atinga potentialul maxim deoarece sistemul educational este invechit si neperformant, iar societatea nu le ofera sanse reale. Asa se face ca Romania se afla in topul tarilor europene care exporta masiv inteligenta.
In acest context, Simona Mitrea si Alina Sluser au pus bazele primei scoli pentru copiii cu abilitati inalte, Romanian Gifted School. Cele doua fondatoare isi doresc sa pregateasca aici viitoarea elita a Romaniei. De asemenea, vor sa colaboreze cu Ministerul Educatiei, in acord cu legea 17/2007 privind educatia tinerilor supradotati, capabili de performanta.
Din Advisory Board-ul scolii fac parte personalitati precum Mike Costache, Georgeta Dendrino, Amalia Enache, Liviu Jicman, Iulian Lolea, Alexandra Ologu, Marius Savin, Amalia Sterescu si Diana Ungureanu, care si-au propus sa contribuie la identificarea cat mai multor copii exceptionali si la oferirea unui cadru potrivit dezvoltarii lor armonioase.
Copiii cu abilitati inalte sunt acei copii pe care in mod uzual ii numim genii si care, in virtutea unor abilitati deosebite, sunt capabili de performante ridicate. Daca nu sunt integrati intr-un sistem educational specific nevoilor lor, acesti copii risca sa fie perceputi ca ciudati, sa creasca ca niste inadaptati iar potentialul lor sa se iroseasca. Pentru ei, in mai multe tari din lume s-au construit sisteme educationale speciale, deosebite de cele publice, care iau in considerare aceste abilitati si care pot directiona educatia acestor copii astfel incat sa isi atinga enormul potential intelectual. Din pacate, nu se intampla la fel si in Romania, iar ceea ce exista, exista doar pe hartie.
Cum functioneaza prima scoala din Romania pentru copiii cu abilitati inalte
Creat special pentru nevoile copiilor cu abilitati inalte, astfel incat sa dezvolte atat creierul copilului cat si caracterul sau, modelul educational Romanian Gifted School cuprinde toate ciclurile: prescolari (grupa 4-5 ani), scoala si liceu. RGS utilizeaza de asemenea platforma Renzulli Learning, care ii incurajeaza pe elevi sa obtina performante academice sporite, sa gandeasca out of the box si sa aplice ceea ce au invatat in activitati care se potrivesc intereselor lor si stilului propriu de invatare si de exprimare.
Accesul la RGS se face pe baza unei testari psihologice amanuntite. Este vorba despre bateria de test WISC IV, un sistem de testare psihologica/psihometrica utilizat pe scara larga in SUA si Australia si folosit, de asemenea, in tari din Europa. Bateria de test WISC IV se adreseaza copiilor cu varste cuprinse intre 5 ani si 11 luni si 16 ani si 11 luni si se calibreaza la populatia tarii la care se aplica.
In cadrul testarii, psihologul urmareste identificarea a trei coeficienti: inteligenta cognitiva, inteligenta emotionala si inteligenta sociala si le observa si comportamentul. Acest tip de testare dureaza 2 ore, dupa care are loc o intalnire post-testare de 30 de minute, impreuna cu parintii copilului. O testare de acest tip costa 450 de lei.
In cazul copiilor cu varste intre 4 ani si 5 ani si 10 luni, psihologii de la RGS identifica in baza unor activitati de evaluare psihologica interesele si abilitatile copilului care sunt peste media celor specifice varstei acestuia.
Modelul Romanian Gifted School: peste 40 de traineri pentru 42 de copii
La Romanian Gifted School sunt inscrisi in acest moment 42 de copii cu varste intre 4 si 17 ani. Dintre acestia, 17 primesc burse partiale sau integrale. Taxele percepute sunt de 5.400 euro/an pentru prescolari, respectiv 7.200 euro/an pentru elevi si liceeni, din care in prezent sunt acoperite salariile celor peste 40 de traineri. Fondatoarele Simona Mirea si Alina Sluser spun ca au nevoie de sprijin financiar pentru a putea oferi sansa la acest tip de educatie si copiilor cu potential, dar ai caror parinti nu isi permit sa plateasca aceste taxe. In plus, este nevoie de resurse pentru dezvoltarea infrastructurii si dotarilor din scoala.
Pentru anul scolar 2022-2023, cei de la Romanian Gifted School isi propun sa aiba 120 de elevi, dintre care 20% cu burse integrale, iar in urmatorii 5 ani sa ajunga la un numar de 500 copii, dintre care 20% bursieri.
Copiii de la RGS sunt pregatiti de peste 40 de traineri la matematica, romana, germana, engleza, japoneza, spaniola, STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), business management, psihologie, dezvoltare personala, yoga, stiinte sociale, debate, public speaking, arte, teatru, benzi desenate.
De unde a aparut ideea de a infiinta o astfel de scoala?
Ideea infiintarii unei scoli pentru copii cu abilitati inalte in Romania a aparut atunci cand Simona Mitrea, co-fondator Romanian Gifted School, si-a dat seama ca proprii ei copii au abilitati inalte si ca au nevoie de un sistem educational special unde sa-si dezvolte pontentialul.
„Asa am dat peste ideea de testare cognitiva. Dupa testarea baietelului de 9 ani, oamenii de acolo au venit sa ma felicite.
Mi-au pus in brate un raport cu niste cifre, fara sa imi explice semnificatia acestora sau ce sa fac mai departe pentru copil. Si m-am pus pe studiat”, povesteste Simona Mitrea, Co-Fondator Romanian Gifted School.
„Daca toti copiii au dreptul la educatie, atunci toti copiii cu abilitati inalte au dreptul la educatia care sa le permita sa-si foloseasca potentialul maxim”, spune si Alina Sluser, Co-Fondator Romanian Gifted School
Amalia Enache: Sa le dam sanse maxime in Romania copiilor inzestrati cu minti stralucite
Din Advisory Board fac parte personalitati din diferite domenii de activitate: antreprenori, avocati, finantisti, jurnalisti, oameni de cultura. Cu totii, simt ca modelul Romanian Gifted School reprezinta o sansa pentru copiii exceptionali, care vor avea grija de viitorul Romaniei.
„Am auzit de prea multe ori: „Daca s-ar fi nascut in alta tara, ar fi ajuns un geniu, la noi n-are sanse!”. Sau: „Toate marile minti ale Romaniei au avut parte de recunoastere abia dupa ce au plecat din tara”. Tocmai de aceea ma alatur misiunii de a le da sanse maxime chiar la noi, in Romania, copiilor inzestrati cu minti stralucite si cu tot felul de abilitati inalte”, spune jurnalista Amalia Enache de la ProTV.
„Educatia reprezinta o investitie valoroasa atat pentru copiii nostri, cat si pentru noi, ca societate. Iar investitia in copiii inzestrati este una in viitoarea elita a Romaniei. In activitatea mea profesionala, am incurajat si am prioritizat intotdeauna latura educationala”, afirma Liviu Jicman, director general al Muzeului National Cotroceni, iar Iulian Lolea, Portfolio Manager Raiffeisen Asset Management, este de parere ca „Mediul de afaceri din Romania ar trebui sa se alature cauzei si sa sustina mai mult directia RGS, una care pune oamenii pe primul loc si care poate fi exploatata sustenabil”.
Georgeta Dendrino: „Mintile sclipitoare merita o atentie speciala”
„Este momentul de a darui acestor copii talentati ceva pentru un viitor cuMINTE si sunt convins ca exista multi romani intreprinzatori, care ar putea oferi un sprijin pentru o initiativa cuMINTE”, spune Marius Savin, Co-Founder Octet Europe.
La randul ei, Georgeta Dendrino, Managing Director Interact, este de parere ca „mintile sclipitoare merita o atentie speciala, astfel incat sa poata straluci in Romania, sa nu fie nevoie sa plece in locuri in care sunt recunoscute, intelese, acceptate, iar proiectul RGS are ca scop sa creeze cadrul in care copiii cu abilitati inalte sa isi dezvolte potentialul si latura creativa.”
„Copii cu abilitati inalte” nu pot fi educati dupa acelasi sablon al educatie clasice. Cred ca scoala corect facuta este o bucurie atat pentru copii cat si pentru adulti si aduce rezultate extraordinare pe termen lung, benefice intregii lumi”, apreciaza Diana Ungureanu, consultant in vanzari si dezvoltarea afacerilor.
Alexandra Ologu: „O alternativa serioasa”
„Este momentul sa-i sprijinim si pe copiii care ies din rand si care, maine, vor face o Romanie mai buna, mai curata si mai performanta”, spune si Mike Costache, CEO FinWise Global, iar Alexandra Ologu, Partner Monolit Legal & Tax, arata ca „Romanian Gifted School este o alternativa serioasa pentru acele corporatii care doresc sa sustina dezvoltarea unei generatii de tineri cu abilitati inalte.”
La randul ei, Amalia Sterescu, Fondator Public Speaking School, adauga ca in orice societate exista copii defavorizati, dar si copii supradotati pe care societatea ajunge sa-i neglijeze din necunoastere sau prin neimplicare. „Daca vrem sa schimbam viitorul unei tari, o solutie este sa lucram altfel cu cei 500.000 de copii cu potential inalt din Romania, sa-i potentam, sa le oferim cadrul de a se manifesta si a schimba pozitiv realitatea in care vor functiona copiii nostri. Invit liderii cu putere de decizie sa spuna DA – Romanian Gifted School, care are nevoie de parteneriate functionale si sponsorizari pentru 25 de copii in urmatorii 2 ani!”, declara Amalia Sterescu.
Romanian Gifted School se afla in proces de acreditare PENTA si IB (International Baccalaureat). Pe baza acestor diplome, absolventii RGS pot merge mai departe la orice universitate din tara sau din strainatate.
Romanian Gifted School nu este autorizată să funcționeze de nicio autoritate educațională de autorizare sau acreditare din lume. Copiii înscriși aici au pierdut anul școlar 2020-2021, fiind în situația fie de a susține examene de echivalare, fie de repetenție. Mitrea Simona este o escroacă specializată pe vânzarea de iluzii frumos ambalate părinților, care cred că pentru miile de euro pe care le plătesc vor beneficia de studii de prestigiu pentru copiii lor și de o diplomă recunoscută internațional. Pentru a părea credibilă, în contracte se specifică faptul că așa-zisa școală este în curs de autorizare IB, Penta și IALDS, numai că în realitate lucrurile nu stau așa.