Copilul la gradinita: abilitati mai importante decat rezultatele lui academice

Copilul poate sa scrie numele parintilor inca de la 3 ani si jumatate? Stie sa citeasca la 4 ani? Numara pana la 500? Stie ce este triunghiul isoscel? Vai, inca nu s-a apucat de fizica cuantica? Bineinteles ca glumesc. Exista anumite abilitati care sunt mai importante decat rezultatele lui academice. Afla aici care sunt acestea.

Este firesc ca parintele sa-si doreasca tot ce este mai bun pentru copilul sau si sa fie preocupat sa afle daca puiul ,,bifeaza” toate achizitiile specifice varstei, daca se dezvolta si daca ,,se incadreaza perfect” in toate tabelele oferite de diversi specialisti.

Doar ca uneori parintele exagereaza. Fie pentru ca se activeaza propriul ego, fie ca exista anumite traume din copilarie pe care incearca sa le rezolve prin copil.

Educatia timpurie este importanta, dar specialistii sustin ca unele abilitati sunt mai importante decat rezultatele lui academice. Este vorba despre abilitatile lui sociale.

Un studiu publicat in American Journal of Public Health in 2015 a aratat legatura dintre succesul adultului la 25 de ani si abilitatile sociale dezvoltate in perioada gradinitei.

Pe scurt: nu a contat cat de multi bani reuseau sa faca parintii sau ce cariere stralucitoare aveau, nu conta cat de bine stia copilul sa citeasca, ci cat de bine a reusit sa-si dezvolte abilitatile sociale in perioada gradinitei!

Competentele lui sociale dezvoltate la gradinita au fost cele care l-au ajutat sa-si termine liceul, sa urmeze o facultate, sa-si gaseasca un job bun si cum sa aiba relatii sanatoase.

Concluzia studiului: abilitatile sociale ale copilului in timpul gradinitei sunt cele care pot prezice daca pe termen lung va avea succes in viata viitorul adult!

Citeste si: Ce este jocul? Este “locul de munca” al copiilor!

Inainte sa te focusezi pe rezultatele academice ale copilului, incearca sa-l ajuti sa-si dezvolte urmatoarele abilitati sociale:

  • Cum sa se joace cu ceilalti (cum sa comunice, cum sa negocieze, cum sa imparta jucarii, cum sa lucreze in echipa, dar si independent etc). In perioada gradinitei, mai mult ca oricand este important jocul nestructurat, in care ,,se joaca de-a orice”, in care inventeaza jocuri si reguli, iar adultii sunt cei care ii supravegheaza, fara a interveni prea mult in acele momente.
  • Cum sa gaseasca solutii – Se cearta pentru ca i-a luat un alt copil jucaria? Cel mai usor ar fi sa-i luam jucaria, ca sa nu se mai certe, sa ii trimitem pe scaunele pe ambii ,,vinovati” sau sa-i trimitem in diferite parti ale spatiului de joaca, astfel nu vor mai fi ,,probleme”. Solutia ar fi insa ca adultul sa intervina discret, cel din urma avand mai mult rolul de a-l ghida pe copil sa gandeasca, sa caute ce solutii are in acel moment, cum poate rezolva singur problema. Copilul va avea astfel posibilitatea de a-si evalua singur situatia si de a-si gasi solutiile, chiar daca acestea vor fi gresite.

Citeste si: Tu stii cum iti poti ghida copilul…sa gandeasca?

  • Cum sa-si recunoasca emotiile

Studiile au aratat ca identificarea si verbalizarea emotiilor il vor ajuta pe copil sa se inteleaga mai usor si sa se faca mai repede inteles de catre ceilalti.

  • Cum sa ajute

Iti doresti un viitor mai bun pentru copilul tau? Iti doresti sa aiba succes? Atunci invata-l sa-si stranga jucariile sau sa-si faca patul, apoi implica-l atunci cand sortezi hainele la masina de spalat, sa duca gunoiul, sa spele vasele etc. Afla aici de ce este bine sa implicam copilul in activitatile casnice.

  • Autocontrolul 

Gasesti aici cele 3 sfaturi, cu exemple concrete, pentru dezvoltarea inteligentei emotionale la copil, pe care le ofera Dr. Laura Markham, psiholog si specialist in parenting.

Citeste si: Cum sunt educati copiii in alte tari?

Autor: Inga Stoian

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here