Ministrul Educatiei Ecaterina Andronescu a pus in dezbatere publica propunerea de modificare a sistemului de invatamant, astfel incat clasa pregatitoare sa devina clasa I, copiii urmand sa intre in scoala direct de la gradinita. Astfel, sunt propuse 9 clase gimnaziale.
Vezi si Bacalaureat mai usor pentru liceele tehnologice si digitalizarea invatamantului
Ministrul a avertizat ca propunerile sale, lansate la evenimentul „Educatia ne uneste”, nu sunt definitive si ca vor suferi modificari, dupa ce vor fi supuse dezbaterii publice.
Potrivit propunerii sale, evaluarile nationale ar urma sa aiba loc in clasa a III-a si la clasa a VI-a, iar clasa a IX-a va deveni clasa de gimnaziu
,,Si legea spune foarte clar “clasa pregatitoare”. In realitate, majoritatea o numeste “clasa zero”. Ma amaraste ca este “clasa zero” intrata in mentalul colectiv. De aceea putem sa-i spunem prima clasa din invatamantul primar”, a declarat Ecaterina Andronescu.
Ministrul Educatiei a explicat cum va arata, in viziunea proprie, supusa “ameliorarilor” structura sistemului de invatamant.
,,In acest moment, in propunerea noastra clasa pregatitoare devine clasa I, se continua cu celelalte clase, deci 9 clase intra in ciclul gimnazial si urmeaza apoi ciclul de invatamant care profesionalizeaza – si numesc aici scoala profesionala si liceul tehnologic – si celelalte trei variante de programe de invatamant liceal vocationale: de stiinte socio-umaniste, de stiinte exacte”, a explicat Ecaterina Andronescu.
Ea a explicat de ce a facut aceste propuneri de modificare prin contextualizare la situatia actuala. In cazul in care propunerea sa va deveni lege, ministerul va fi obligat sa ofere manuale gratuite pentru ultimele doua clase de liceu.
Citeste si Un parlamentar liberal vrea sa modifice Legea Educatiei pentru debirocratizarea sistemului
,,De la clasa pregatitoare pana in clasa a X-a avem invatamant obligatoriu. E prevazut de lege in acest moment. A trecut o lege prin camera decizionala, prin Senat, care a adaugat invatamantului obligatoriu de 11 clase acum, pentru ca clasa pregatitoare nu este numerotata intre cele 11 clase, Senatul a adaugat acum doi ani din invatamantul prescolar, grupa mijlocie si grupa mare si ultimii doi ani din invatamantul liceal. Asta nu inseamna ca nu vom avea rute de profesionalizare mult mai devreme dupa cele 13 clase (…) In ceea ce priveste ultimele doua clase de liceu, practic, cine a inceput liceul nu s-a oprit la clasa a zecea, a mers si a finalizat liceul. Ceea ce trebuie sa facem noi este sa intervenim cu un suport material suplimentar pentru ca, de exemplu, ultimele doua clase de liceu nu primeau manuale gratuite. Daca legea aceasta va fi promulgata, atunci vom avea si aceasta obligatie pe care ministerul va trebui sa si-o asume pentru ca va fi prevazuta de lege”, a mai explicat ministrul.
Ea a dat asigurari ca introducerea, la nivelul invatamantului obligatoriu, a ultimilor doi ani de gradinita va beneficia si sustinerea prin constructia de gradinite.
,,Daca aceasta este legea acum noi trebuie sa ne pregatim. Cum ne pregatim sa introducem in invatamantul obligatoriu ultimii doi ani de gradinita, grupa mijlocie si grupa mare? Pai, in primul rand, prin constructia de gradinite. Avem la minister un proiect de 380 de gradinite. MDR deruleaza, din fonduri europene si din PNDL 1 si PNDL 2 peste 2300 de crese si gradinite in asa fel incat sa-i putem prinde in invatamantul obligatoriu pe cei mai mici”, a mai spus ministrul.
Un an suplimentar de studii pentru elevii care inregistreaza „decalaje”
Ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu, propune suplimentarea studiilor pentru elevii care inregistreaza decalaje in acumulari fata de programa pe care au parcurs-o.
,,Ne confruntam de mai multi ani cu rezultate nu tocmai fericite la examenul de evaluare nationala dupa clasa a opta acum. Cei care nu promoveaza acest examen parcurg in continuare fie studiile de profesionalizare, fie studiile liceale si ne trezim ca nu promoveaza examenul de bacalaureat. De ce? Pentru ca marea lor majoritate nu reusesc sa recupereze decalajele pe care le-au inregistrat fata de programa pe care au parcurs-o”, a explicat ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu, rationamentul care a stat la baza propunerii.
Ministrul spune ca decalajele respective pot fi recuperate prin „evaluare si prin remediere” in cadrul ciclului gimnazial, dar si prin eventuala introducere a unui an suplimentar.
,,Ca urmare, nu putem sa mergem mai departe si sa ne facem ca aceste lucruri nu sunt asa cum vi le relatez eu acum. De aceea, vom incerca, pe de-o parte, in interiorul ciclului, prin evaluare si prin remediere, sa eliminam aceste lacune si, in masura in care pentru unii nu vom reusi, gandim ca poate anii de gimnaziu nu sunt suficienti. Si atunci putem sa gandim un an suplimentar. Ne straduim sa corectam prin cursuri remediale. Daca nu vom reusi sa corectam prin cursuri remediale, atunci, pentru aceia pentru care decalajele sunt atat de mari, acei copii au nevoie de o durata mai mare ca sa acumuleze. Niciun elev sa nu fie abandonat pentru ca ritmul lui de invatare, pentru ca traieste sau vine dintr-un mediu social in care nu a fost sustinut in mod corespunzator. Sa nu-l abandonam, asa cum, din pacate s-a intamplat”, a spus Andronescu.
Sursa: Mediafax