Ministerul Educatiei sustine ca nu a primit sesizari referitoare la practici privind „fenomenul Braila”, prin care elevii de clasa a VIII-a considerati slabi nu sunt lasati de profesori sa participe la Evaluarea Nationala pentru a nu „trage in jos” rata de promovare a scolilor sau judetelor.
Vezi si Elevii considerati slabi nu au voie sa se inscrie la Evaluarea Nationala
„Ministerul Educatiei Nationale (MEN) promoveaza, ca politica educationala, asigurarea echitatii in educatie, in ceea ce priveste accesul egal la toate formele de invatamant, dar si in ceea ce priveste calitatea educatiei pentru toti copiii. In atentia MEN, pana la acest moment, nu au fost transmise sesizari referitoare la o situatie concreta privind fenomenul mentionat. MEN va trimite in atentia inspectoratelor scolare o nota prin care va solicita informarea corecta a elevilor care participa la examenele nationale (Evaluare Nationala si Bacalaureat), precum si a parintilor acestora”, reiese dintr-un comunicat de presa transmis de Ministerul Educatiei.
Precizarile ministerului vin dupa ce un ONG a trimis o scrisoare deschisa premierului Romaniei, ministrului Educatiei si altor reprezentanti din invatamant, prin care atrage atentia asupra „fenomenul Braila”.
Reprezentantii ONG-ului sustin ca exista profesori sau chiar inspectorate scolare care le interzic elevilor considerati mai slabi sa participe la Evaluarea Nationala pentru a nu „trage in jos” procentul de promovare al scolilor la acest examen.
„Exista dovezi ce ne arata ca nota medie pe scoala / judet la evaluarea nationala este ridicata artificial de o prezenta redusa a elevilor de clasa a 8-a la testari – ca urmare a unei „selectii” impuse la nivel de clasa, management al scolii sau inspectorat scolar. Aceasta situatie rezulta in urma unei practici abuzive la nivel de sistem educational, prin care elevilor considerati slabi le este interzisa inscrierea la Evaluarea Nationala pentru a nu „trage in jos” media pe scoala/judet. In practica, am intalnit astfel de cazuri in toata tara, cu preponderenta in comunitati sarace, marginalizate si/sau cu procent mare de romi”, se arata in scrisoarea deschisa remisa MEDIAFAX de Asociatia Human Catalyst.
Autorii scrisorii deschise sustin ca acest fenomen este observat in special in judetul Braila, unde nota medie la Evaluarea Nationala a fost una mare, iar numarul elevilor care au sustinut acest examen este cel mai mic.
„Cel mai reprezentativ exemplu in acest sens este ilustrat in cazul unitatilor de invatamant din judetul Braila. Desi aici in 2016-2017 nota medie la evaluarea nationala a fost a doua cea mai mare din tara (7,29), dupa Municipiul Bucuresti (7,35), ponderea elevilor din clasa a 8-a care nu au sustinut evaluarea nationala a fost cea mai crescuta din Romania (36,5%), mai mult cu 3% fata de anul scolar anterior. Important de precizat ca „fenomenul Braila” este practicat si la nivel de liceu, in cazul examenului de Bacalaureat”, se arata in sursa citat.
Asociatia solicita de la oficiali adoptarea de urgenta a unor masuri legale prin care sa asigure participarea elevilor absolventi la examenele mentionate si sanctionarea responsabililor din educatie care pun presiune pe elevii cu note joase. Ministerul Educatiei mai precizeaza ca, potrivit metodologiei de admitere, un absolvent de invatamant gimnazial care nu a participat la Evaluarea Nationala poate sa isi continue studiile in invatamantul liceal si profesional, in limita locurilor disponibile.
MEN mai adauga ca se asigura, in fiecare an scolar un numar de locuri in invatamantul liceal si profesional cel putin egal cu numarul de absolventi de gimnaziu. Astfel, fiecarui elev care a terminat clasa a VIII-a i se asigura posibilitatea continuarii studiilor.
Vezi si Au inceput Evaluarile Nationale pentru clasele a II-a, a IV-a si a VI-a
Sursa: Mediafax