Necesar Proteine

Care este necesarul tau zilnic de proteine? Afla cu ajutorul calculatorului de mai jos, introducand datele cerute!

Proteinele sunt, de obicei, nelipsite din alimentatia noastra, gasindu-se intr-o gama larga de alimente. De fapt, nutritionistii recomanda ca 10-35% din dieta zilnica sa fie alcatuita din alimente bogate in proteine. Rolul lor in organism este in principal unul structural, fiind elementele de baza in constructia celulei, a tesuturilor si a organelor. Proteinele sunt folosite si in sinteza anticorpilor si a enzimelor, intra in alcatuirea unor hormoni sintetizati, au rol in transportul diferitelor minerale, vitamine sau al altor substante in sange. Alimentele care au cel mai ridicat continut de proteine (la 100 de grame) sunt ouale (13 gr), fasolea (18 gr), soia (39 gr), migdalele (6 g), pieptul de pui si curcan (29 gr), ovazul (12 gr), branza (32 gr), iaurtul si laptele (5,7 gr),  carnea slaba de vita (36 gr), carnea de porc (30 gr), pestele (20 gr), quinoa (4,4 gr),  lintea (9 gr), semintele de dovleac (27 gr), crevetii (25,7 gr), arahidele (16 gr). Cand se consuma cantitati mari de proteina este foarte important consumul de apa, deoarece metabolizarea lor produce nitrogen si amoniac, substante care suprasolicita rinichii si ficatul ca sa elimine excesul. In aceste conditii se poate instala foarte usor deshidratarea. La polul opus, un deficit de proteine in organism poate conduce la subtierea firului de par si caderea lui, unghii moi, anemie si scaderea imunitatii organismului.

In medie, necesarul proteic zilnic al unui adult este de aproximativ un gram la fiecare kilogram din greutatea totala. Totusi, aceasta cantitate depinde, de obicei, de anumite caracteristici, printre care sexul, stilul de viata, inaltimea, greutatea sau varsta. De pilda, sportivii, vegetarienii, gravidele sau mamele care alapteaza au nevoie de o cantitate mai mare de proteine.

Editorial