Necesar grasimi

Introdu in calculatorul de mai jos datele tale si afla ce cantitate de lipide trebuie sa consumi zilnic pentru a ramane in parametri stabili!

Necesarul de grasimi (lipide) pe care trebuie sa il consumam zilnic fiecare dintre noi este determinat de varsta, de greutatea si inaltimea fiecaruia, de sex, dar si de nivelul de activitate desfasurat. In conditii de efort fizic intens, de pilda, necesarul de lipide poate atinge, in medie, cantitatea de 1,5-2 grame la fiecare kilogram. Exista o tendinta de a spune un ”nu” hotarat grasimilor, mai cu seama daca intentia este o scadere ponderala. Gresit! Grasimile au si ele rolul lor in organism, deloc de neglijat. Acestea reprezinta si ele o sursa importanta de energie si – oricat de paradoxal ar parea – ajuta la prevenirea bolilor cardiovasculare (prin aportul de acizi grasi esentiali Omega 3 si Omega 6), a diabetului si chiar a  obezitatii. O spun nutritionistii, deci nu exista niciun motiv de indoiala. Si tot grasimile sunt cele care ajuta la asimilarea vitaminelor liposolubile (A, D, E si K) din alimente. Grasimile pot fi de origine animala, vegetala sau mixte. Cele de origine animala se gasesc in carne, lapte si derivate, unt, smantana, branzeturi, untura, seu, peste, ulei de peste si oua. Cele de origine vegetala se gasesc in floarea soarelui, soia, porumb, masline, nuci, alune, seminte de dovleac, cereale, legume, fructe. In sfarsit, grasimile mixte se gasesc in diferite tipuri de margarina. Sursele alimentare de grasimi trebuie alese cu grija, asa incat ele sa nu creasca excesiv valoarea calorica, sa asigure un aport adecvat de acizi grasi polinesaturati (existenti in margarine si grasimi vegetale) si sa asigure un aport adecvat de vitamine liposolubile. Si nu e vorba numai despre a alege bine sursele, dar si despre a nu exagera cu cantitatile. Excelente surse de grasimi bune sunt pestele si fructele de mare, nucile, ouale, avocado, alunele, semintele si uleiul de masline.

Editorial