La nivel de societate, în România încă se pune, de multe ori, semnul egal între performanțele academice ale unui copil și nivelul său de inteligență. Și, cel puțin de la fel de multe ori, eșuăm să scoatem la iveală talentele ascunse ale unui copil, doar pentru că acestea nu se remarcă prin sita imperfectă reprezentată de testele și examenele de la școală.
Am stat de vorbă cu Monica Bolocan, psiholog clinician în cadrul clinicii Neuroaxis, pentru a afla mai multe despre diferitele tipuri de inteligență care există, importanța inteligenței emoționale (EQ) și cum se măsoară aceasta.
Câte tipuri de inteligență există?
Psih. Monica Bolocan: Există diverse teorii privind tipurile de inteligență, spre exemplu Teoria Inteligenței Multiple dezvoltată în anul 1983 de Dr. Howard Gardner, profesor la Universitatea Harvard, care sugerează 8 dimensiuni ale inteligenței: verbală/lingvistică, logico-matematică, spațială, kinestezică, muzicală, intrapersonală, interpersonală și naturalistă. Totuși, teoria C-H-C (Cattell–Horn–Carroll) a structurii abilităților cognitive umane, bazată pe peste 70 ani de cercetări, sugerează ca abilitățile cognitive umane pot fi clasificate pe trei nivele (sau straturi) de complexitate, de la foarte specifice la foarte generale, care, în final, determină o singură „abilitate generală” (g), numită “inteligență generală”. Mai simplu spus, multiplele tipuri de inteligență coagulează, în final, într-un singur factor IQ.
Ce sunt testele de EQ și cum funcționează acestea?
Psih. Monica Bolocan: Cel mai cunoscut concept este cel al inteligentei cognitive, așa cum este aceasta măsurată de testele clasice de inteligență care oferă un scor IQ, și care se reflectă de obicei în performanța școlară, academică și profesională din domenii specifice de activitate. Pe de altă parte, nu este suficient numai să fii deștept. Succesul în viață mai depinde și de un alt factor important, și anume inteligență emoțională, definită de creatorii acestui concept ca fiind „abilitatea de a-ți înțelege și monitoriza atât propriile emoții cât și pe ale celorlalți, de a face diferența dintre diverse stări emoționale, și de a utiliza corespunzător emoțiile pentru a-ți ghida gândirea și comportamentul în atingerea scopurilor”.
Ce abilități și trăsături sunt evaluate de testele de EQ și cum pot fi utile acestea pentru dezvoltarea socio-emoțională a copiilor?
Psih. Monica Bolocan: Ne putem gândi la marii actori, la marii lideri spirituali sau politici ai lumii, și să ne întrebăm ce îi face să fie atât de convingători. Gândiți-vă la capacitatea extraordinară a unui actor de a exprima o stare emoțională, de a transmite prin vorbe și mai ales prin mimică, gesturi și voce, o stare emoțională puternică. Diferența esențială dintre un mare actor și un actor este că primul reușește să fie autentic în transmiterea unei emoții, pe când al doilea doar mimează o stare emoțională. Vorbim, de fapt, despre inteligența emoțională.
Cum se pregătesc copiii pentru un test de EQ și cum se desfășoară acesta?
Psih. Monica Bolocan: Nu este nevoie de o pregătire specială pentru un test de EQ. Testele sunt special concepute pentru a fi atractive, astfel încât copiii să coopereze cu plăcere. Copiilor trebuie să li se spună adevărul: vor trece printr-o evaluare a abilităților lor, care le va arăta punctele lor forte, respectiv zonele unde au nevoie de dezvoltare. Informația obținută îi va ajuta să devina mai eficienți în relațiile cu ceilalți, și să capete mai multă încredere în ei.
Ce informații pot furniza testele de EQ cu privire la adaptabilitatea socială a copiilor și la capacitatea acestora de a înțelege și de a interacționa cu ceilalți?
Psih. Monica Bolocan: Putem spune ca un test de inteligență cognitivă ne arată cât de deștepți suntem în rezolvarea unei sarcini, pe când un test de inteligenta emoțională ne arată cât de înțelepți suntem într-o situație reală de viață. Există oameni care, în ciuda unei inteligențe cognitive medii, au scoruri foarte ridicate ale inteligenței emoționale și au mai mult succes în viață decât cei care sunt doar inteligenți cognitiv. O persoană inteligentă emoțional:
- Este empatică, adică reușește să se pună în pielea celuilalt și să simtă exact ce simte acesta, dincolo de aparențe.
- Interpretează corect mimica, gestica și modulația vocii celuilalt în funcție de contextul comunicării.
- Își exprimă emoțiile într-un mod autentic, natural, reușind să fie convingător, folosind adecvat toate elementele comunicării verbale și non-verbale, mai exact: cuvinte, mimică, gestică, postură, modulația vocii.
- Poate transmite un mesaj în cuvinte puține, dar cu puternic impact emoțional.
- Știe să își adecveze discursul la nivelul de înțelegere al interlocutorului astfel încât să se facă repede înțeles.
- Are simțul umorului și un simț fin al ironiei.
Cât timp durează un test EQ și cât durează interpretarea rezultatelor? Cât costă un test EQ?
Psih. Monica Bolocan: O testare durează aproximativ 90 de minute, iar prețurile sunt disponibile pe site-ul Neuroaxis.
Care sunt factorii care pot afecta performanța la testele de EQ și cum pot fi aceștia luați în considerare în interpretarea rezultatelor?
Psih. Monica Bolocan: Emoțiile sau anxietatea de testare, oboseala, lipsa de motivație, dificultățile de citire sau de înțelegere a textului citit, sau un nivel intelectual scăzut, pot afecta performanța la testare.
Ce alte tipuri de evaluări ar trebui să fie luate în considerare împreună cu testele de EQ pentru a evalua starea de bine și dezvoltarea socio-emoțională a copiilor?
Psih. Monica Bolocan: Un test de EQ poate fi corect interpretat în context atunci când este coroborat și cu alte caracteristici ale copilului rezultate dintr-o evaluare completă, cognitivă (adică IQ) și comportamental-emoțională (adică temperament, personalitate, comportament).
Cum ar trebui să fie comunicate rezultatele testelor de EQ părinților?
Psih. Monica Bolocan: Părinții primesc un raport detaliat care explică fiecare componentă a EQ. Dacă părinții solicită, rezultatele se detaliază într-o ședință separată de consiliere în care se stabilesc și planuri de acțiuni, după caz.
Cum pot fi testele de EQ folosite pentru a sprijini dezvoltarea socio-emoțională și educația copiilor?
Psih. Monica Bolocan: Interacțiunea cu ceilalți oameni și experiența de viață ne ajută să ne îmbunătățim inteligența emoțională, pentru că suntem nevoiți să învățăm din propriile greșeli, și aceasta este cea mai bună învățătură! Anumite tipuri de psihoterapie și programe de dezvoltare personală pot ajuta la dezvoltarea inteligenței emoționale, de asemenea. Testele de EQ ne arată exact care sunt direcțiile de dezvoltare.
EQ-ul evoluează în timp? Până la ce vârstă? Ce factori duc la creșterea/scăderea EQ-ului?
Psih. Monica Bolocan: În primul rând, inteligența emoțională are o componentă genetică puternică. Aceasta înseamnă ca din părinți inteligenți, ies copii inteligenți. În plus, un copil crescut într-un mediu familial în care emoțiile sunt exprimate natural, sincer, și sunt gestionate corect, va face și el la fel. Cu EQ ne naștem și nu putem decât să o dezvoltăm prin experiențe de viață adecvate. Dezvoltarea EQ este pe tot parcursul vieții pentru că ține de experiența de viață. EQ nu poate scădea decât dacă o persoană suferă de afecțiuni psihiatrice sau neurologice grave, care să afecteze funcționalitatea creierului. Astfel, nu ai cum să „pierzi” EQ. Îl putem doar dezvolta, însă și această capacitate de dezvoltare este, totuși, limitată genetic.