Copiii nu se nasc fara talent, ci pur si simplu pleaca, la drum, cu ideea ca inteligenta este ceva fix care nu se poate modifica. Inteligenta nu se poate imbunatati este o idee gresita a parintilor parintilor care nu vine din credintele acestora in ceea ce priveste inteligenta, ci din credintele lor cu privire la esecuri. In urma unor cercetari in domeniu, s-a aflat ca parintii care isi asigura copilul ca esecul face parte din procesul sau de invatare, influenteaza pozitiv credintele copilului privind inteligenta sa.
Copiii care se gandesc ca inteligenta este o abilitate fixa, care nu se poate modifica, fac mai greu fata esecurilor decat aceia care stiu ca inteligenta se poate imbunatati, lucrand mai mult la acest aspect, scrie Psychology Today.
Intrebarea este de unde vin aceste credinte ale copiilor cu privire la inteligenta. Potrivit unui studiu, aceste credinte si „imagini” distorsionate a ceea ce presupune inteligenta prind contur inainte ca micutii sa invete concret si explicit despre asta.
Citeste si Cum dezvolti inteligenta copilului tau
Studiul realizat de cercetatorii Kyla Haimovitz si Carol Dweck, in iunie 2016, aparut in publicatia online „Stiinta in domeniul psihologiei” (Psychological Science) a Asociatiei pentru Stiinta in Domeniul Psihologiei, America, sugereaza faptul ca parintii au o oarecare influenta asupra a ceea ce gandesc copiii despre rationament. De asemenea, aceasta influenta nu vine din credintele parintilor in ceea ce priveste inteligenta, ci din credintele lor despre esecuri.
Unii dintre parinti, conform cercetatorilor, cred ca esecul reprezinta un lucru dezamagitor, iar asta ii poate devasta pe copii. Acesti parinti vor sa-si protejeze copii de eventualele esecuri. Alti parinti cred ca esecul face parte din procesul de invatare al copilului. Acesti parinti isi doresc ca micutii lor sa se descopere, sa se cunoasca si sa invete ceva in urma esecurilor.
Intr-un alt studiu, parintii unor copii din clasele a IV-a, respectiv a V-a, au fost intrebati despre credintele lor cu privire la inteligenta, daca este maleabila sau fixa. Apoi, copiii acestor parinti au fost intrebati, la randul lor, despre ceea ce cred in privinta inteligentei.
Citeste si Ce sunt abilitatile de memorie si cum le poti dezvolta la copii?
Cercetatorii au speculat ca parintii care se gandesc ca esecul este o parte cruciala din procesul de invatare al copilului ii pot influenta pe copii sa-si exploateze punctele tari si sa imbratiseze esecul in comparatie cu parintii ale caror credinte au legatura doar cu ce inseamna inteligenta. Ca o concluzie, studiul arata ca setul de credinte al parintilor privind esecul este mult mai vizibil si important pentru copii decat setul de credinte in ceea ce priveste inteligenta, daca este fixa sau variabila.
De asemenea, micutii sunt sensibili la atitudinea parintilor cu privire la esec, mai mult decat la credintele privind inteligenta. O alta cercetare similara arata ca setul de credinte al copilului despre inteligenta este influentat de perceptia lui asupra setului de credinte al parintelui despre esec. Copilul pare sa internalizeze credintele parintelui si sa le foloseasca pentru a-si stabili propriul sau set de credinte cu privire la inteligenta.
Parintii reactioneaza diferit in fata esecului, fie incurajandu-si copilul sa traga o concluzie din asta, fie sa-l protejeze. Parintii care isi incurajeaza copilul sa invete din propriile greseli, il pot influenta sa aiba un set de credinte sanatoase si sa stie ca inteligenta ramane o abilitate pe care o pot imbunatati.
Citeste si Jocuri ideale care le dezvolta copiilor inteligenta emotionala
Autor: Andreea Borcila