28% dintre copiii romani incearca primele tigari chiar inainte de a implini 10 ani

Copiii tind sa incerce produse din tutun de la varste foarte mici, conform datelor Ministerului Sanatatii din Romania (MS) si ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS). 28% dintre copiii romani incearca primele tigari chiar inainte de a implini 10 ani, ”testarea” putand fi urmata, chiar la aceasta varsta, de consumul curent odata cu instalarea dependentei de nicotina.

Citeste si Fumatul interzis in locurile de joaca pentru copii. 

Datele arata ca, in Romania, 14,6% dintre copiii scolarizati cu varsta intre 13 si 15 ani fumeaza actual tutun (au afirmat ca au fumat in ultimele 30 de zile), ceea ce inseamna ca aproximativ 90.000 de copii (90.699) din aceasta categorie de varsta au sanse mari de a deveni in curand fumatori zilnici, iar 8,2% dintre copiii scolarizati (13 – 15 ani) au folosit (in ultimele 30 de zile) tigarete electronice. Organizatia Salvati Copiii sustine Proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative in domeniul reglementarii produselor din tutun si considera ca masurile legale propuse sunt absolut necesare pentru protectia dreptului la sanatate si la un mediu curat si propice dezvoltarii copiilor si adolescentilor, acestia fiind beneficiarii reali ai acestei initiative.

In Romania, cercetarile recente au evidentiat urmatoarele situatii de risc pentru siguranta medicala a copiilor:

  • 4% dintre baieti si 1% dintre fetele de 11 ani au fumat cel putin o data pe saptamana, Romania situandu-se pe locul 4 din cele 42 de state cuprinse in analiza;
  • 14,6% dintre copiii scolarizati cu varsta intre 13 si 15 ani fumeaza actual tutun (au afirmat ca au fumat in ultimele 30 de zile), ceea ce inseamna ca aproximativ 90.000 de copii (90.699) din aceasta categorie de varsta au sanse mari de a deveni in curand fumatori zilnici;
  • 8,2% dintre copii (13-15 ani) au folosit (in ultimele 30 de zile) tigarete electronice.
  • 3,1% dintre copiii scolarizati (13-15 ani) au folosit (in ultimele 30 de zile) dispozitive electronice de incalzit tutun, asa-numitele IQOS[1], despre care exista suspiciuni rezonabile ca ar putea produce dependenta tabagica si riscuri similare pentru sanatatea consumatorilor ca tigarile clasice;
  • 15% dintre fumatorii adulti din Romania au declarat ca au inceput sa fumeze inainte de a implini 14 ani, iar 38% inainte de a implini 18 ani.
  • 1 din 5 copii a fost expus publicitatii produselor IQOS, stiind in ce constau acestea. Expunerea va creste semnificativ avand in vedere lipsa restrictiilor in expunerea si publicitatea acestor produse.

ARGUMENTE

Consumul de tutun si tigarete electronice in randul copiilor a atins cote alarmante si creste numarul celor care apeleaza la tigari electronice.

Datorita interdictiilor privind fumatul in spatiile publice inchise si restrictiilor privind publicitatea produselor din tutun adoptate in 2002, respectiv in 2004, incidenta fumatului in randul copiilor a scazut in perioada 2004-2013, de la 18,3% in 2004 la 11,2 in 2013. Insa, in perioada 2014-2017, se inregistreaza o crestere semnificativa la 14,6%, ca urmare a diversitatii modalitatilor de consum al tutunului si a promovarii acestora in randul copiilor si adolescentilor.

In ceea ce priveste noile dispozitive de fumat ori vaping (tigarile electronice), studiile medicale au relevat faptul ca acestea constituie o amenintare serioasa la sanatatea consumatorilor, iar in privinta adolescentilor, folosirea tigarilor electronice, prin continutul ridicat de nicotina, conduce la cresterea riscului fumatului clasic.

Nivelul crescut de consum de tutun si de tigarete electronice in randul copiilor si adolescentilor din Romania impune, moral si juridic, adoptarea urgenta de catre autoritati a unor masuri de prevenire, descurajare si blocare a accesului acestora la produsele din tutun, la tigarete electronice ori la produsele din plante pentru fumat, pentru ca dreptul la sanatate si la un mediu inconjurator sanatos al copiilor, consacrate constitutional, sa fie cu adevarat protejate si in Romania.

Aparitia si persistenta consumului de tutun si de tigarete electronice la copii si adolescenti sunt direct legate de accesul facil la aceste produse si de expunerea la publicitate si actiuni de promovare destinate acestora.

Vezi si Femeile fumatoare, risc mai mare de imbolnaviri

Conform Initiativei 2035 Fara Tutun, sustinuta de 350 de organizatii neguvernamentale, inclusiv de catre Salvati Copiii, cauzele consumului de tutun si ale debutului acestuia inca din perioada pubertatii sunt:

  • accesul facil al minorilor la produsele din tutun, in ciuda interdictiei de vanzare si de distribuire gratuita a acestor produse: 70,7% dintre copiii cu varsta intre 13-15 ani afirma ca si-au cumparat tigarile de la magazin, adica au provenit din sursa legala. Aproape 80% dintre copii (78,4%) afirma ca nu au fost impiedicati sa cumpere tigari din cauza varstei, iar 39,9% au putut cumpara chiar tigari la bucata, desi acest lucru este interzis de mai mult de 10 ani!
  • expunerea semnificativa a copiilor si adolescentilor la actiuni de promovare si publicitate in spatii pe care le frecventeaza uzual: 35,8% dintre copiii de 13-15 ani au observat reclame sau promotii la punctele de vanzare a produselor din tutun, iar 64% au observat persoane care fumeaza in filme, la TV sau video;
  • prezentarea produselor din tutun in vecinatatea unor bunuri si alimente consumate frecvent de copii.

Proiectul de lege are ca scop reducerea accesului copiilor la produsele de tutun si tigarete electronice si imbunatatirea protectiei lor fata de fumatul pasiv si fata de expunerea la campaniile de publicitate.

Propunerea legislativa pentru modificarea unor acte normative in domeniul reglementarii produselor din tutun, aflata in dezbatere in Senatul Romaniei, porneste de la necesitatea protejarii copiilor si adolescentilor impotriva fumatului si a reglementarii uniforme a tuturor produselor din tutun, indiferent de forma de livrare si de consum, si a dispozitivelor destinate utilizarii acestora.

Pentru a include toate formele de comportament de risc prin fumat in randul adolescentilor (tigarete electronice, consumul de tutun ”incalzit”, fumatul altor produse din plante sau produse similare a caror toxicitate este ridicata chiar in lipsa nicotinei), consideram ca redefinirea fumatului, in forma propusa, este absolut necesara si corespunde diversificarii actuale a produselor si dispozitivelor pentru fumat.

De asemenea, extinderea interdictiei fumatului si in autovehiculele in care se afla minori sau femei insarcinate reprezinta acoperirea unei lacune din legislatia anterioara, daca tinem seama de faptul ca o femeie insarcinata sau un copil aflat in spatiul redus al unui autovehicul sunt persoane supuse celei mai intense forme de fumat pasiv, prin expunerea directa la fumul de tigara ori la celelalte tipuri de emisii toxice ale tigaretelor electronice.

Dreptul la sanatate al copiilor si dreptul la un mediu inconjurator sanatos sunt drepturi constitutionale si nu pot fi negociate.

Referindu-se la fumat si efectele sale asupra calitatii vietii copiilor, Curtea Constitutionala a Romaniei a mentionat, in decizia sa din 2016, inexistenta dreptului la fumat si a subliniat faptul ca reglementarea stricta a spatiilor in care fumatul este permis este o obligatie pozitiva (de a face, de a intreprinde actiuni concrete) ce incumba statului. Intrucat ”masurile intreprinse s-au dovedit corecte, dar nu suficient de eficiente, […] se impune consolidarea luptei pentru combaterea efectelor consumului produselor din tutun.” Aceste obligatii, in viziunea Curtii, sunt de natura sa dea expresie dispozitiilor constitutionale ce garanteaza dreptul la viata, la sanatate, la un mediu inconjurator sanatos si echilibrat ecologic, precum si dreptul copiilor si tinerilor la ”un regim special de protectie si de asistenta in realizarea drepturilor lor”.

Proiectul de lege trebuie adoptat. El este expresia aplicarii, in acest domeniu, a principiului interesului superior al copilului.

Dreptul consitutional la un regim special de protectie se materializeaza prin aplicarea si respectarea principiului fundamental al interesului superior al copilului care inseamna ca, inclusiv in cazul politicii publice de control al consumului de tutun, adoptarea oricaror legi, actiuni ori masuri va avea ca ratiune primordiala interesele copiilor. Potrivit Conventiei Natiunilor Unite cu privire la drepturile copilului si legislatiei in vigoare, in determinarea interesului superior la copilului se au in vedere cu prioritate ”nevoile de dezvoltare fizica, psihologica, de educatie si sanatate”, iar acest lucru presupune masuri stricte de preventie a consumului de tutun si de combatere a accesului facil la produsele din tutun si a expunerii copiilor si adolescentilor la actiuni de promovare si publicitate in spatiile frecventate de catre acestia.

Asadar, cerinta respectarii neconditionate si cu prioritate a dreptului copiilor de a se bucura de cea mai buna stare de sanatate posibila si, implicit, a dreptului lor la viata, nu permite limitari. De aceea, in vederea prevenirii si combaterii consumului de tutun si a celor similare in randul copiilor – un obiectiv acceptat in mod universal intr-o societatea civilizata a carei etica fundamentala o reprezinta preocuparea pentru respectarea drepturilor copilului -, restrictiile legale privind expunerea si publicitatea produselor din tutun si a tigaretelor electronice si interzicerea completa a consumului in circumstantele in care sanatatea copiilor poate fi afectata se justifica pe deplin si sunt in concordanta cu intreaga legislatie romaneasca.

Citeste si Fumatul ucide mii de romani anual

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here