In ce consta terapia ABA, cea mai eficienta metoda de tratare a autismului

terapia aba

La mai bine de 60 de ani de cand profesorul norvegian Ole Ivar Lovaas a experimentat analiza comportamentala aplicata (applied behavior analysis – ABA) in laboratoarele UCLA, devenind astfel pionierul celei mai eficiente metode terapeutice pentru copiii cu autism, dar si alte dizabilitati, terapia ABA este inca principala abordare recomandata in cazul micutilor cu tulburari comportamentale.

Validata stiintific, terapia ABA este cheia intelegerii comportamentului copiilor cu autism si a felului in care acesta este influentat de mediu – in acest context, comportamentul definind actiunile si abilitatile acestora, iar mediul de influentele, fizice sau sociale, care ar putea modifica comportamentul.

Analiza comportamentala aplicata se concentreaza pe procesul de invatare si pe principiile care explica cum se intampla acesta, incurajarea prin recompense fiind unul dintre acestea. Atunci cand un comportament pozitiv este urmat de un soi de recompensa, sansele ca acel comportament sa se repete sunt foarte mari. De-a lungul anilor, expertii ABA au perfectionat tehnicile menite sa sustina comportamentele pozitive, dar si sa le reduca pe cele negative, care pot interfera cu procesul de invatare. Aceste tehnici pot fi folosite astazi atat in situatii structurate, alaturi de terapeut, cat si in situatii din viata de zi cu zi, parintii luand locul terapeutului.

Nenumarate studii au demonstrat ca tehnicile ABA aduc beneficii substantiale copiilor cu autism – acestia invata sa comunice, sunt mai deschisi spre socializare, se joaca constient, au grija de insisi, pot urma programe scolare normale etc. Multe dintre cercetarile efectuate au evaluat potentialele beneficii ale combinarii diverselor tehnici ABA si au condus la crearea programelor intensive, cu interventie rapida, pentru copiii cu autism. Expertii recomanda ca aceste programe, care au drept scop dobandirea sau consolidarea unei game variate de abilitati, sa inceapa de timpuriu, dinaintea implinirii varstei de patru ani, si ca orele de pregatire sa ajunga la un total de 25-40 de ore pe saptamana, pe o perioada de 1-3 ani.

In cadrul acestor programe, copiii asimileaza si invata sa aplice anumite comportamente atat in situatii structurate, cat si in situatii nestructurate. Intensitatea acestor programe este, asadar, deosebit de importanta pentru ca micutii sa invete cum sa reproduca comportamentele invatate in situatiile potrivite.

Potrivit autismspeaks.org, studiile au demonstrat ca o parte din copiii care au urmat un program de terapie ABA vreme de cel putin doi ani comunica mult mai bine, se adapteaza mai rapid, sunt mai rezonabili si mai intelegatori si, cel mai important, invata mult mai usor, astfel ca pot urma cursurile unor scoli normale cu foarte putin ajutor din partea parintilor si a invatatorului. Alti copii dobandesc abilitati importante, insa au nevoie de suport aditional cand vine vorba de activitatea scolara. Procentajul copiilor in cazul carora ABA nu a dat rezultate este foarte mic, iar specialistii inca incearca sa determine de ce unii copii cu autism raspund mai bine la terapie decat altii. Studiile au confirmat, de asemenea, ca tehnicile ABA sunt eficiente si in cazul adultilor cu autism.

In ce consta terapia ABA?

Pentru a da rezultate, analiza comportamentala aplicata trebuie sa fie adaptata fiecarui pacient in parte. Ce au insa in comun programele ABA?

Planuirea tehnicilor si evaluarea progresului in timpul desfasurarii programului

  • Un terapeut ABA certificat alcatuieste programul si urmareste direct progresul copilului;
    Terapeutul fixeaza obiectivele tratamentului dupa ce analizeaza in detaliu abilitatile si preferintele copilului;
  • Obiectivele tratamentului si tehnicile aplicate sunt compatibile cu treapta de dezvoltare pe care se afla copilul si urmaresc insusirea unei game largi de abilitati (academice, de comunicare, de independenta, de dezvoltare motorie s.a);
  • Abilitatile „vizate” sunt cele care il vor ajuta pe copil sa devina independent si sa duca o viata normala pe termen lung;
  • Terapeutul ABA fragmenteaza procesul de invatatare, fixand obiective de la cele mai simple (imitarea unor sunete simple), la cele mai complexe (intretinerea fara probleme a unei conversatii);
  • Terapia implica evaluari constante ale progresului copilului;
  • Terapeutul ABA reanalizeaza frecvent informatiile despre progresul copilului si ajusteaza procedurile si obiectivele in concordanta cu acestea.

Tehnicile si filosofia ABA

  • Terapeutul foloseste o varietate de proceduri de analiza comportomentala aplicata, unele controlate de el, altele initiate de copil;
  • Parintii sau alti membri ai familiei si ingrijitorii sunt instruiti astfel incat sa poata sustine procesul de invatare acasa;
  • Activitatile copilului sunt structurate in asa fel incat sa ii ofere multiple oportunitati educative – atat planuite, cat si intamplatoare – pentru a practica abilitatile dobandite in situatii structurate si nestructurate;
  • Copilul primeste laude in abundenta atunci cand reproduce abilitatile deprinse sau cand adopta comportamente potrivite in contextul social in care se afla. Se pune accentul pe interactiuni sociale pozitive si pe un proces de invatare placut;
  • Copilul nu primeste niciun fel de incurajare pentru comportamentele dauntatoare sau pentru acelea care nu fac parte din programul educativ.

Desi beneficiile tehnicilor ABA sunt clare, schimbarile nu se produc imediat. Progresul va fi insa vizibil pas cu pas, mai ales in cazul copiilor cu autism care urmeaza programe intensive. Parintii si ingrijitorii ar trebui sa fie implicati in program, fie prin supravegherea sesiunilor de terapie, fie prin participarea directa in cadrul acestora.

 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here