Abilitatea pe care copilul tau trebuie s-o aiba pentru a face fata joburilor viitorului

jocuri copii

Fiecare copil incepe calatoria prin viata cu un potential incredibil: o minte creativa, care abordeaza lumea cu multa curiozitate, adresand intrebari, dorindu-si sa invete despre tot ce-l inconjoara si despre sine insusi prin intermediul jocului. Totusi, aceasta mentalitate este adesea erodata sau chiar distrusa in totalitate de practicile educatiei conventionale, atunci cand copilul intra la scoala. Hai sa discutam azi despre acea abilitate pe care copilul tau trebuie sa o aiba pentru a face fata joburilor viitorului.

Creativitatea = o abilitate de aur

Testul Torrance pentru Gandire Creativa este adesea citat ca un exemplu al modului in care gandirea divergenta a copiilor se diminueaza in timp. Nu mai putin de 98% dintre copiii din gradinita sunt “genii creative” – isi pot imagina posibilitati infinite de a folosi o agrafa pentru prinderea hartiilor. Aceasta abilitate este dramatic redusa pe masura ce copiii parcurg programa scolara si, pana la varsta de 25 de ani, doar 3% raman, in continuare, genii creative.

 Ca adulti, majoritatea dintre noi vom ajunge sa ne gandim la o singura modalitate sau, cel mult, cateva feluri de-a folosi o agrafa pentru hartie. Lucrul care ingrijoreaza cel mai mult in legatura cu capitalul uman este ca, in ultimii 25 de ani, Testul Torrance a inregistrat o scadere a originalitatii printre copiii mici (au fost evaluati copiii de la gradinita, pana in clasa a III-a).

Apropo, stiati ca putem combina sase piese LEGO standard in mai mult de 915 milioane de feluri?

O pozitionare gresita

Forumul Economic Mondial a publicat in toamna lui 2017 Raportul sau privind Capitalul Uman, cu subtitlul “Pregatirea oamenilor pentru viitorul muncii”. Raportul precizeaza ca “multe dintre sistemele educationale de astazi sunt deja deconectate de la abilitatile necesare functionarii pe pietele actuale de munca”. Mai departe, Raportul subliniaza modul in care scolile tind sa se concentreze in primul rand pe dezvoltarea abilitatilor cognitive ale copiilor – sau pe competente in cadrul unor discipline mai traditionale –, mai degraba decat sa promoveze abilitati precum rezolvarea problemelor, creativitatea sau colaborarea.

Acest lucru ar trebui sa provoace ingrijorare atunci cand privim spre setul de competente necesare pentru a te descurca in cadrul celei de-a Patra Revolutii Industriale: rezolvarea complexa a problemelor, gandirea critica si creativitatea reprezinta cele mai importante trei abilitati pe care copilul trebuie sa le dezvolte, potrivit raportului “Viitorul locurilor de munca”.

Sa observam, de exemplu, faptul ca cerinta de a fi creativ a sarit de la locul 10 la locul trei in doar cinci ani. Si inteligenta emotionala si flexibilitatea cognitiva au intrat, de asemenea, în lista de competente pentru anii urmatori. Ingrijorator este si ca, cel mai adesea, aceste abilitati nu sunt deloc dezvoltate la scoala, unde metoda de invatare continua sa se bazeze pe scrisul la tabla si predarea traditionala care au predominat de-a lungul secolelor.

Joc de copil

Un studiu realizat in Noua Zeelanda compara copiii care au invatat sa citeasca la cinci ani cu cei care au invatat sa citeasca la sapte ani. Cand au implinit 11 ani, ambele grupuri de copii aveau aceleasi abilitati de citire. Insa copiii care au invatat sa citeasca la sapte ani au aratat un nivel sporit de intelegere. Una dintre explicatiile posibile este ca acesti copii au avut la dispozitie mai mult timp pentru a explora lumea inconjuratoare prin joaca.

Este clar ca pregatirea copiilor pentru viitor necesita reevaluarea conceptelor de invatare si educatie. Abilitatile de citire, de scriere si cele de a rezolva probleme de matematica raman modalitati importante pentru copii de a descifra lumea din jurul lor.

Insa, intr-o lume tot mai interconectata si mai dinamica, viitorii adulti isi vor schimba joburile de cateva ori pe parcursul vietii – vor lucra in domenii care astazi nici macar nu s-au inventat si pe care, probabil, le vor crea chiar ei.

Intrebarea care se pune este cum sa stimulam in copii dezvoltarea abilitatilor mai sus mentionate si sa mentinem, in acelasi timp, abilitatile naturale ale copiilor de a invata pe tot parcursul vietii – in loc sa le erodam atunci cand sunt institutionalizati?

Putem realiza acest lucru intr-un mod mai simplu decat ne-am inchipui: antrenandu-i pe copii in activitati pozitive, care implica invatarea prin joc. Modalitati diferite de joaca ofera copiilor oportunitatea de a dezvolta capacitati de socializare, emotionale, fizice si creative – pe langa cele cognitive.

O joaca permanenta

Daca suntem de acord cu necesitatea urgenta de a dezvolta abilitati complexe de rezolvare a problemelor, de gandire critica si de creativitate, este esential sa recunoastem ca aceste abilitati sunt construite prin invatarea prin joc, pe toata durata vietii.

Pe masura ce investim in viitorul copiilor nostri, ar fi bine sa ne asiguram ca nu vor fi expusi invatarii teleghidate, dupa tipare prestabilite, si sa nu-i fortam sa invete sa citeasca si sa socoteasca de la trei ani, atat timp cat niciun studiu nu a stabilit ca acest lucru le va spori sansele de reusita in viata.

Abilitatea naturala a copiilor de a invata prin joaca s-ar putea dovedi cel mai bine pastrat si, in acelasi timp, cel mai ieftin secret pentru dezvoltarea competentelor de care atat copiii nostri, cat si economiile lumii au nevoie pentru a prospera. Unde mai pui ca aceasta metoda este chiar distractiva. Asadar, ce ne opreste s-o punem in practica? Sa inceapa joaca!

Articol tradus si adaptat de pe site-ul www.weforum.org

Vezi si STUDIU. Jocul are implicatii majore in dezvoltarea psihologica a copilului

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here