In anul scolar 2017-2018 au fost 3,57 milioane de elevi si studenti, cu 18.700 mai putini

Populatia scolara din sistemul national de educatie a fost in anul scolar/universitar 2017-2018 de 3,57 milioane de elevi si studenti, numarul fiind in scadere cu 18.700 comparativ cu anul scolar/universitar precedent, arata datele comunicate de Institutul National de Statistica – INS.

Vezi si Rezultate finale Evaluare Nationala: Mai multi elevi cu medii peste 5 si 345 de note de 10

„Invatamantul profesional si invatamantul superior sunt nivelurile educationale in care populatia scolara a crescut (cu 6,9%, respectiv 1,4%) comparativ cu anul scolar/universitar precedent. Numarul absolventilor din anul scolar/universitar 2016-2017 a fost de 497.600 de elevi si studenti, in scadere cu 0,3% comparativ cu anul scolar/universitar precedent”, arata un comunicat al INS.

In anul scolar/universitar 2017-2018, aproape jumatate din populatia scolara s-a regasit in invatamantul primar si gimnazial (46,9%), iar circa o treime in invatamantul liceal si cel anteprescolar si prescolar (17,8%, respectiv 15,1%). Din totalul populatiei scolare cuprinsa in sistemul de educatie, 50,1% au fost elevii si studentii de sex masculin si 71,4% au studiat in mediul urban.

Comparativ cu anul scolar/universitar precedent, invatamantul superior si invatamantul profesional sunt nivelurile care au inregistrat cresteri ale populatiei scolare (+7.300 de studenti/cursanti, respectiv +5.800 de elevi). In invatamantul profesional au fost inscrisi 90.200 de elevi, ramanand in continuare nivelul educational cel mai putin reprezentat in totalul populatiei scolare (2,5%).

Invatamantul primar si gimnazial, precum si cel liceal, au cunoscut cele mai accentuate diminuari ale numarului de elevi inscrisi in anul scolar 2017-2018 fata de cel anterior (-17.500, respectiv -13.100). Unitatile de invatamant care au functionat in anul scolar/universitar 2017-2018 au apartinut, in principal, nivelurilor de educatie primar si gimnazial (57,2%), liceal (21,2%), respectiv anteprescolar si prescolar (17,1%).

Vezi si Laborator de informatica unic in Romania, adaptat nevoilor elevilor nevazatori

Potrivit INS, populatia scolara a fost cuprinsa cu preponderenta (95,4%) in unitatile scolare publice, iar restul de numai 4,6% in unitati scolare private.

Pe niveluri educationale, cele mai reduse ponderi ale elevilor/studentilor inscrisi in unitatile din invatamantul public s-au regasit in invatamantul superior (87,5%), respectiv postliceal (56,6%).

Gradul de cuprindere in invatamant al elevilor din grupa de varsta 11-14 ani a inregistrat cel mai ridicat nivel (89,8%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de varsta.

In anul universitar 2017-2018 au fost inscrisi in invatamantul superior 538.900 de studenti, din care 54,2% au fost studente.

Cele mai atractive specializari (conform clasificarii ISCED-F) din invatamantul superior au fost cele de Afaceri, Administratie si Drept (23,8% din totalul studentilor), respectiv de Inginerie, Prelucrare si Constructii (21,0% din totalul studentilor).

In profil teritorial, populatia scolara din anul scolar/universitar 2017-2018 a inregistrat cele mai ridicate valori in regiunile Nord-Est (623.000 de persoane), respectiv Bucuresti-Ilfov (506.800 de persoane).

Distributia populatiei scolare pe regiuni de dezvoltare si niveluri educationale fata de totalul fiecarei regiuni, arata ca cea mai ridicata pondere s-a inregistrat in invatamantul primar si gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (54,4%), in timp ce invatamantul superior a fost preponderent in regiunea Bucuresti-Ilfov (34,8%). La polul opus, cele mai scazute ponderi s-au inregistrat in invatamantul postliceal si de maistri din regiunile Centru, Nord-Est si Bucuresti-Ilfov (cate 2% fiecare in parte).

Datele INS mai arata ca in anul scolar/universitar 2017-2018, personalul didactic din cadrul sistemului educational a insumat 236.200 de persoane. Astfel, raportul mediu dintre populatia scolara si numarul cadrelor didactice a fost de 15 elevi/studenti la un cadru didactic.

Ponderea personalului didactic de sex feminin este majoritara atat la nivelul intregului sistem educational (77,8%), cat si pe nivelurile de educatie: anteprescolar si prescolar (99,7%), primar si gimnazial (80,1%), postliceal si de maistri (77%), liceal (71,5%) si profesional (68,2%).

Numarul absolventilor din anul scolar/universitar 2016-2017 apartinand nivelurilor educationale gimnazial, liceal, profesional, postliceal si de maistri, respectiv superior (licenta, master si doctorat, cursuri postuniversitare si programe postdoctorale) a fost de 497.600 de elevi si studenti. Preponderente au fost absolventele, in numar de 260.600, reprezentand 52,4%.

La sfarsitul anului scolar 2016-2017 au absolvit invatamantul gimnazial 171.400 de elevi, cei mai multi dintre acestia inregistrandu-se in regiunea Nord-Est (20,3%). Ponderea baietilor (51%) o devanseaza usor pe cea a fetelor. In mediul urban, absolventii de gimnaziu reprezinta 53,9% din totalul absolventilor din acest nivel, insa in profil teritorial regiunile Nord-Est si Sud-Muntenia au inregistrat ponderi mai mari ale absolventilor din mediul rural (60,0%, respectiv 57,2%).

De asemenea, in invatamantul liceal, la sfarsitul anului scolar 2016-2017 au absolvit 153.600 de elevi, in crestere cu 0,5% comparativ cu anul scolar anterior. Majoritatea absolventilor de liceu au urmat cursurile invatamantului de zi (89,7%).

„Situatia absolventilor din invatamantul liceal a evidentiat ca circa jumatate au frecventat cursurile filierei teoretice (51,3% din totalul absolventilor), 41,1% pe cele din filiera tehnologica, iar 7,6% din totalul absolventilor au urmat cursurile liceelor din filiera vocationala”, precizeaza INS.

La examenul de bacalaureat s-au prezentat 141.200 de absolventi, din care 121.800 proveniti din promotia 2017 (86,3%). Au fost declarate reusite 100.800 de persoane (71,4%). Din totalul absolventilor proveniti din promotia 2017, un numar de 94.600 de persoane (77,6%) au fost declarate reusite.

Invatamantul profesional a fost absolvit de 19.400 de elevi, din care 97,2% au urmat cursurile unitatilor scolare apartinand sectorului public, iar numai 2,8% pe cele din sectorul privat.

Invatamantul postliceal si de maistri a fost absolvit de 32.000 de elevi, din care 64,3% au urmat cursurile unitatilor scolare apartinand sectorului public, iar peste o treime (35,7%) pe cele din sectorul privat.

In invatamantul superior, numarul absolventilor cu diploma a fost de 121.300 de studenti. Studentele au reprezentat 59,2% din numarul totalul al absolventilor cu diploma.

Absolventii cu diploma ai invatamantului superior au provenit cu preponderenta din facultatile cu profil Afaceri, Administratie si Drept (27,7%), apoi Inginerie, Prelucrare si Constructii (18,2%), respectiv Sanatate si Asistenta sociala (11,6%).

In anul 2015, resursele financiare necesare procesului de invatamant, alocate pentru functionarea unitatilor scolare cuprinse in sistemul national de educatie au fost asigurate in cea mai mare masura (90,5%) din fonduri publice (de la bugetul de stat si din bugetele locale), dar si din alte surse ale institutiilor de invatamant (9,5%).

Pe tipuri de cheltuieli ale institutiilor publice si private, din totalul cheltuielilor de educatie, ponderea majoritara a fost detinuta de cheltuielile curente (94,3%), urmate de cheltuielile de capital (5,7%), mai arata datele INS.

Vezi si Peste 3.000 de elevi din Capitala au contestat notele de la Evaluarea Nationala

Sursa: Mediafax

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here