Copiii se raporteaza altfel la gen, se arata intr-un nou studiu

Studiile Draw-A-Scientist (n. trad.: Deseneaza-Un-Savant) indica faptul ca, in prezent, copiii deseneaza mai multe femei savant decat oricand in trecut. Dar inca nu suficiente. Iata cum se raporteaza acum copiii la gen.

Imaginati-va o clasa cu elevi de scoala primara carora li se cere sa deseneze un savant. Acum, incercati sa ghiciti cati dintre ei vor desena o femeie savant sau un barbat savant.

Intre anii 1966-1977, profesorii de pe intreg teritoriul Statelor Unite le-a cerut acest lucru unui numar de 4.800 de elevi de scoala primara, prin intermediul proiectului Draw-A-Scientist. Apoi, un cercetator pe nume David Wade Chambers a analizat desenele. Ceea ce a descoperit in anul 1983 v-ar putea surprinde: doar 28 de copii au desenat o femeie savant – iar toti acei elevi erau fete. Acest lucru inseamna ca mai putin de 1% dintre elevi au desenat savanti de sex feminin.

Vezi si Ce inseamna sa le acorzi fetelor atentia pe care o merita?

Din fericire, vremurile s-au schimbat si, odata cu ele, si perceptia copiilor vizavi de stereotipurile de gen. Un nou studiu a analizat zeci de proiecte Draw-A-Scientist ulterioare experimentului initial condus de Chambers si astfel s-a descoperit ca, in medie, 28% dintre participanti au desenat o femeie savant in aceste proiecte.

Impreuna cu aceste vesti bune, vin si informatii mai putin imbucuratoare despre cum stereotipurile de gen continua sa se regaseasca in domeniul stiintific. “Copiii deseneaza mai mult ca oricand femei savant, dar, pe masura ce inainteaza in varsta, incep sa deseneze barbati savant”, subliniaza David Miller, doctorand in psihologie la Northwestern University, Illinois, Statele Unite.

Cand a aflat pentru prima oara de studiul Draw-A-Scientist, in urma cu cativa ani, Miller a vrut sa stie daca stereotipurile de gen in randul copiilor s-au schimbat din anii ’60-’70. Au fost analizate rezultatele a 78 de studii din Statele Unite, intreprinse intre 1966 si 2016, la care au participat, in total, 20.000 de copii, de la gradinita, pana in clasa a XII-a.

Miller a descoperit ca, atunci cand copiii incep gradinita, in jurul varstei de 5-6 ani, copiii deseneaza in proportii egale femei si barbati savanti. Dar, pe masura ce inainteaza in varsta, mai ales spre finalul claselor primare si in liceu, ponderea femeilor savant desenate incepe sa scada. Miller crede ca aceasta schimbare are legatura cu faptul ca acesti copii devin mai constienti si mai expusi stereotipurilor de gen si cu felul in care  inteleg normele culturale.

“Consider ca e vorba de mediile in care sunt crescuti acesti copii”, spune Miller. “Femeile sunt in continuare in minoritate in lumea academica. Daca ne uitam la programele media dedicate copiilor, vom vedea ca si acolo numarul barbatilor savant prezentati este mai mare decat al femeilor. Asa ca nu avem de ce sa ne mire faptul ca in aceste studii ei deseneaza mai putine femei savant.”

Sapna Cheryan, profesor asociat la Universitatea Washington, crede ca e un progres faptul ca, de-a lungul a trei decenii, mai mult de un sfert dintre elevii participanti la studiu au desenat o femeie savant. Totusi, este clar ca mai e mult pana la paritate. In acelasi timp, ea subliniaza faptul ca, desi femeile au inregistrat rezultate remarcabile in anumite domenii stiintifice, ele nu sunt inca bine reprezentate in domenii precum fizica, ingineria si informatica.

Studiul lui Cheryan se concentreaza asupra motivului pentru care exista acest dezechilibru intre femeile savanti si barbatii savanti. Ea spune ca programele media fictionale sau nonfictionale ar trebui sa fie mai atente la felul in care transmit mesajele cu privire la femeile savanti si barbatii savanti, iar producatorii sa nu-i mai aleaga pe barbati cand vine vorba de a transmite un mesaj stiintific credibil. In acelasi timp, elevii ar trebui expusi constant mediilor academice, insistandu-se pe participarea in numar egal atat a fetelor, cat si a baietilor.

Atat Cheryan, cat si Miller, considera ca parintii si profesorii joaca un rol crucial in apropierea fetelor de lumea stiintifica. Adultii ar trebui sa ii expuna pe copii nu doar la figuri stiintifice masculine din trecut, ci si la persoane contemporane, printre care si femei, la care elevii (mai ales fetele) sa se poata raporta si pe care sa le poata lua drept model de urmat. Iar femeile savant prezentate sa nu fie, desigur, doar cateva exceptii intr-o lume a barbatilor.

Articol aparut pe www.mashable.com

De Rebecca Ruiz

Traducere si adaptare: A.M.

Vezi si „Este important sa-i alfabetizam emotional pe baieti!”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here