Ce inseamna sistemul de invatamant dorit de Finlanda? 

Singurul scop al sistemului nostru educational este de a ne spune ce sa gandim si nu cum sa gandim. Si nu ne educa cum am putea sa devenim cea mai buna versiune a noastra, sau cum sa evoluam ca societate. Asa cum face sistemul de invatamant din Finlanda.

Nu mai e nicio noutate ca sistemul nostru educational are nevoie de multe schimbari. Absolventii liceelor nu stiu cum sa-si gateasca, nu stiu cum sa-si plateasca taxele sau sa achite simple facturi, nu stiu cum sa realizeze multe dintre activitatile de zi cu zi.

Multi nici nu inteleg cat de invechit, cat de controversat sau cat de dezinformati sunt din cauza acestui sistem educational. Vestea buna este ca exista totusi tari care doresc sa evolueze, care se adapteaza schimbarilor si care cauta cele mai bune solutii pentru om si pentru societate. Finlanda, care de mult timp este cap de lista in domeniul educational, va adopta in curand un nou sistem de invatamant “fenomen”, care le va permite elevilor sa renunte la disciplinele standard si sa experimenteze o invatare mai cuprinzatoare, interdisciplinara, conform moon-child.net.

Citeste si: Modelul finlandez: pauzele dese – succesul invatarii rapide

Ce inseamna invatarea “bazata pe fenomen, pe concept”?

Invatarea bazata pe fenomen este o abordare a educatiei foarte diferita, care renunta la diviziunile clasice ale materiilor, precum matematica si stiinta. In schimb, elevii sunt incurajati ca atunci cand se intalnesc cu un nou concept sa o priveasca din mai multe unghiuri de abordare, aplicand pe rand diverse domenii, precum georgafia, istoria sau economia.

Conform  www.phenomenaleducation.info, invatarea bazata pe “fenomen” inseamna sa pui accent pe “curiozitatea naturala a copiilor de a invata holistic si autentic.

Fenomenele holistice din lumea reala ofera punctul de plecare, motivatia pentru a le invata, spre deosebire de materiile traditionale din scoli. Fenomenele sunt subiecte holistice precum Uniunea Europeana, mediul si tehnologia, apa sau energia. Aceste lucruri ii ajuta pe elevi sa invete si aptitudini necesare secolului al 21-lea, cum ar fi gandirea critica, creativitatea, inovatia, munca in echipa si comunicarea”.

De exemplu, elevii vor putea sa priveasca conceptul de Uniune Europeanu din mai multe puncte de vedere, de exemplu din perspectiva limbilor straine, istoriei, geografiei, dar si legate de schimbarile climatice, ceea ce ar insemna si apelarea la stiinta, studii de mediu, economie si politica.

Si relatia dintre profesor si elev se va schimba. Elevii vor avea atat cursuri in clasa, cat si online, vor fi incurajati sa vorbeasca mai deschis si sa impartaseasca informatii, structura va fi mai putin ierarhica, noi fiind obisnuiti cu mentalitatea clasica, de tipul “profesorul invata elevul”, sistemul nou educational va incuraja mai mult ideea de echipa, de ideea “studiem impreuna”. Si sistemul de evaluare a cunostintelor va fi schimbat, elevii jucand un rol activ in stabilirea acestuia.

Citeste si: Gradinita, munca sau distractie?

Finlanda este cunoscuta drept o tara cu un sistem de invatamant foarte bun, cu un procent ridicat de alfabetizare, mai ales ca profesorii finlandezi se concentreaza sa-i pregateasca pe elevi pentru viata, oferindu-le informatii utile si mai putin pe cum sa treci examenele sau testele. In plus, educatia din Finlanda este “descentralizata” si astfel le permite profesorilor sa-i instruiasca pe elevi in functie de nevoile “locale” sau in functie de zonele din care fac parte elevii.

Finlanda intentioneaza sa introduca treptat acest sistem, estimand ca pana in anul 2020 toate scolile din tara sa-l adopte.

Acest sistem educational este important pentru ca il incurajeaza pe elev sa invete din experientele sale, atat la scoala, cat si din afara acesteia. Nu se mai doreste inocularea elevilor cu tot felul de idei de propaganda sau sa fie invatati ca exista doar o singura cale de a gandi, de a simti sau de a intelege. Nu exista doar o singura modalitate de a determina inteligenta unei persoane, suntem diferiti si avem puncte de vedere diferite, nu trebuie sa ne suprimam parerile.

Poate prin acest nou sistem profesorii vor recunoaste ca pot invata la fel de multe de la elevii lor. La fel cum si elevii invata de la profesorii lor.

S-ar putea sa te intereseze si: La scoala, dansul ar trebui sa fie la fel de important ca si matematica

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here