Oana Mosoiu, Mirela Horumba si Valentina Secara, trei experti si lideri respectati in domeniul educatiei au oferit informatii si instrumente concrete de comunicare cu familia, in cadrul conferintei online GRADINITA 2.0: Conectare si empatie in educatia timpurie, care a avut loc pe 22 octombrie, de la ora 16:30, fiind urmarita live, pe ZOOM si Facebook, de peste 800 de educatori si directori de gradinite.
Evenimentul a avut in prim plan importanta implicarii parintilor in educatia copiilor si a punctat rolul tehnologiei in educatia timpurie, in special in contextul actual. Conferinta online, facilitata de Kinderpedia, a fost al treilea eveniment din seria Gradinita 2.0, initiata in februarie 2019.
Cei trei sspecialisti in domeniul educatiei au raspuns la intrebari, precum: De ce comunicam cu familia? Ce comunicam cu familia? Cum comunicam cu familia? Pentru cei care nu au reusit sa se conecteze live, inregistrarea conferintei este disponibila pe pagina de Facebook a Kinderpedia pentru inca o saptamana, la acest link.
Oana Mosoiu, Lector universitar, doctor in Stiintele Educatiei la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, trainer si expert in educatie, formare si evaluare, a pus in discutie continutul comunicarii intre gradinita si familie, in functie de nevoile de comunicare si scenariul de invatare, precum si ce rol are tehnologia in acest proces. Oana a vorbit si despre impartirea rolurilor in educatie intre parinti si educatori in aceasta perioada.
„Comunicam cu familia deoarece comunicarea este baza interactiunii noastre umane, dar si pentru ca una din nevoile fundamentale ale parintilor este sa stie cat mai multe despre ce a facut copilul la gradinita. In varianta online, comunicarea vizeaza mai multe dimensiuni, iar parintele se transforma in partener educational si preia o parte din rolul educatorului. Este nevoie de o comunicare intensa, deschisa si asertiva pentru a imparti responsabilitatea educarii copiilor.
In cazul invatarii online, educatorii comunica o serie de repere, astfel incat parintii sa poata urmari cele patru dimensiuni de dezvoltare: fizica, cognitiva, emotionala si sociala. In aceasta perioada, din dimensiunea fizica lipsesc senzorialitatea si kinestezia, pe care trebuie sa le compensam prin activitati facute acasa. Interactiunea directa din dimensiunea fizica se compenseaza prin interactiune virtuala, deoarece copiii au nevoie in continuare sa isi vada colegii si sa se conecteze cu ei. In dimensiunea emotionala, emotiile copiilor se intalnesc cu cele ale parintilor, iar parintii au rolul de a-si echilibra emotional copiii si de a le da certitudine in incertitudine”, a punctat Oana Mosoiu in cadrul prezentarii.
In final, Oana le-a transmis educatorilor ca principiile pedagogice nu se schimba odata cu pandemia. Psihologia umana este aceeasi, nevoile au ramas, doar ca acum le raspundem prin medierea tehnologiei. De aceea, trebuie sa acordam atentie atat copiilor, cat si parintilor, prin mentinerea unei comunicari consecvente. Parintii nu trebuie sa se teama ca in aceasta perioada copiii nu vor progresa. Atata timp cat reusim sa ii implicam in activitatile noastre, sa le cream o rutina si sa ne conectam cu ei, macar fizic, atunci cand avem si noi de lucru, copiii vor avea siguranta si certitudinea ca au sprijinul parintelui.
Mirela Horumba, Psiholog si psihoterapeut, Antrenor de buna stare, a vorbit despre motivatia din spatele comunicarii dintre gradinita si familie, care sunt implicatiile lipsei de comunicare si ce oportunitati sau limitari are tehnologia in aceasta relatie.
“Daca ar fi sa sumarizam intr-o singura expresie nevoia principala cu care ne confruntam in prezent, aceasta este securizarea emotionala. Dezvoltarea copilului se bazeaza pe relatia de incredere dintre dascal si parinti. Aceasta relatie are potential sa se construiasca acum, cand avem nevoie sa ne bazam unii pe ceilalti si sa sporim increderea. Zona de securizare emotionala se traduce in nevoia de predictibilitate si siguranta a copilului. Este o perioada oportuna sa discutam cu copiii si sa ii asiguram ca impreuna vom gasi o cale de a depasi aceasta situatie.
Este important de stiut ca uneori poate aparea senzatia de epuizare, in care simtim ca este prea mult. Atunci, avem nevoie de pauze si sa reusim sa trecem peste aceste momente, sa nu le lasam sa se transforme in lipsa de toleranta in relatia cu copiii si alti membri ai familiei. E mult mai sanatos sa ne luam pauze decat sa ramanem intr-o situatie care ne ridica provocari greu de dus. Cand parintele simte ca nu mai poate, este important sa ia masuri, sa ceara ajutorul, pentru ca este mult mai sanatos sa previi decat sa repari, a subliniat Mirela Horumba importanta echilibrului emotional in aceasta perioada.
Este un moment special, care ne invata sa fim mai buni, mai darnici, sa facem lucrurile altfel, mai ales prin abordarea de spirit de echipa. Suntem toti in echipa educatiei timpurii, in care avem la dispozitie instrumente care ne fac viata mai usoara. Important este sa abordam lucrurile intr-o maniera de crestere, in care fiecare dintre noi sa fie constient de contributia sa la binele celuilalt”, a mai adaugat Mirela.
Valentina Secara, Fondatoare Acorns Nurseries a prezentat modalitati concrete de comunicare cu familia, instrumente practice prin care ii putem tine pe parinti aproape, indiferent de scenariul de invatare si in ce masura poate ajuta tehnologia in conectarea cu parintii si copiii, in functie de varsta.
„Suntem intr-o situatie aparuta brusc, in care este foarte important sa punem accent pe flexibilitate si sa folosim conjunctura data pentru a ne dezvolta, nu pentru a ne bloca. Este esential sa stabilim un parteneriat cu parintii, in care sa comunicam obiectivele noastre, dar sa aflam si asteptarile parintilor.
Focusul comunicarii dintre gradinita si parinti este copilul. Procesul educational este despre copil, nu are legatura cu parintele sau educatorul, de aceea educatorii trebuie sa isi ajusteze modul de gandire si limbajul avand in prim plan copilul, a punctat Valentina Secara cadrul adecvat al comunicarii intre gradinita si parinti.
Este important sa stim ca si parintele se simte neputincios uneori, de aceea comunicarea trebuie facuta cu delicatete, sa transmitem parintelui ca suntem acolo pentru el. Educatorul este expertul, dar are nevoie de implicarea parintelui in procesul educational. Comunicarea trebuie sa fie obiectiva si foarte clara si sa contina elementul de predictibilitate. Cu cat ajungem la mai multe metode de comunicare cu parintii, cu atat vom avea viata mai usoara ca educatori.
La final, Valentina Secara a lansat educatorilor cateva teme de reflectie, pe baza carora sa isi construiasca comunicarea cu parintii – Cum aratati ca sunteti disponibili in comunicare? Daca sunt aspecte pe care nu le faceti foarte bine, cum anume le puteti imbunatati? Unde sunteti in comunicare, ce puteti imbunatati, ce instrumente puteti folosi? Cum oferiti posibilitatea parintilor sa isi cunoasca mai bine copiii?”
Evenimentul GRADINITA 2.0: Conectare si empatie in educatia timpurie este al treilea din seria Gradinita 2.0, ce a luat nastere in 2019.
„In urma cu doi ani, cand am creat conceptul conferintei Gradinita 2.0, ne gandeam la moduri creative de a comunica nevoia unui parteneriat intre gradinite si familie. Activam deja de ani buni in domeniul educatiei si intelesesem foarte bine ca solutia pe care noi am creat-o, Kinderpedia, le este de cel mai mare folos celor care imbratiseaza aceeasi filozofie ca si noi, ca parintii si dascalii trebuie sa fie o echipa si ca doar impreuna pot sa contribuie eficient la dezvoltarea armonioasa a copilului. Comunicarea deschisa, transparenta cu parintii este chiar fundatia acestui parteneriat. Este primul pas catre empatie, acceptare, incredere si apoi, desigur, dezvoltare”, a declarat Evelina Necula, Co-fondatoare Kinderpedia