A inceput luna septembrie si multi copii vor incepe acomodarea la gradinita sau la cresa, un proces pe care parintii il percep drept dificil si care naste numeroase ingrijorari. Acest proces poate fi gestionat cu succes printr-o buna colaborare intre parinti si personalul de la gradinita.
Adaptarea in colectivitate este un proces continuu, ce incepe odata cu nasterea si se desfasoara pe durata intregii vieti a omului.
Prima etapa a adaptarii se consuma in relationarea copilului cu membrii familiei si, ocazional, cu alti copii sau cu persoane cu care intra in contact in timpul vizitelor, plimbarilor etc.
Urmatoarea etapa de adaptare in colectivitate este acomodarea la gradinita sau la cresa. In cadrul acestei etape, copilul este nevoit sa raspunda noilor reguli si interdictii pe care nu intotdeauna le intelege suficient de bine la inceput. Insa, pe masura ce copilul creste, activitatile din gradinita ii pot aduce satisfactii variate precum noi cunostinte, noi abilitati, noi jocuri individuale si de grup, formarea primelor relatii de prietenie etc.
Cum sustine personalul din gradinita adaptarea copilului in colectivitate
Adaptarea la gradinita presupune o schimbare a regimului de viata de familie. In noul mediu de la gradinita, copilul se bucura de o libertate mai mare de actiune si de atentie din partea pedagogilor care ii intaresc perceptia ca el se afla in centrul tuturor preocuparilor persoanelor care il incojoara.
Comunicarea verbala si non verbala cu copilul, antrenarea in jocul acestuia, gesturile afectuoase, aprecierile pentru reusitele sale si indemnurile pentru actiuni noi constituie un aport important pentru dezvoltarea cognitiei copilului si a componentelor emotionale, motivationale, comunicationale si de adaptare la mediul inconjurator. Gradinita urmareste toate aceste obiective si le realizeaza intr-un mod cat mai apropiat de cerintele mediului in care copilul va activa ulterior (mediul scolar, universitar si profesional).
Dificultati de acomodare si gestionarea lor
Parintii stiu ca procesul de acomodare a copilului in colectivitate nu este intotdeauna la fel de usor pe cat ni-l dorim. Acesta reprezinta o provocare dificila in special pentru copiii cu varsta mica, ei acceptand greu despartirea de mama sau de persoanele care au fost implicate indeaproape in ingrijirea lor.
Pedagogii au observat ca exista mai multe forme de adaptare a copilului in colectivitate. Adaptarea foarte buna se observa atunci cand copilul accepta usor relatiile cu educatoarea si cu colegii lui, este interesat de activitatile desfasurate la gradinita si se desparte usor de persoana care l-a insotit.
Adaptarea dificila si tensionata este considerata atunci cand copilul nu accepta despartirea de mama sau de persoana care il insoteste, plange si refuza sa stabileasca un contact cu educatorii, este negativist si chiar agresiv, se simte abandonat si nefericit.
Din experienta educatorilor Gradinitei Princess Baby Care din Bucuresti, precum si conform studiilor de specialitate, acomodarea poate dura de la 4 pana la 8-10 saptamani pentru copiii de varsta mica (1-3 ani), in timp ce pentru o parte dintre copiii cu varsta prescolara, desi scade in intensitate dupa 4-5 saptamani, poate dura pana la 8-9 saptamani. Un rol important in procesul de acomodare a copilului in colectivitate il are familia si modul in care gestioneaza procesul din mediul familial.
Din observatiile educatorilor Gradinitei Princess Baby Care, adaptarea dificila este mai frecventa la copiii unici in familie ori la copiii ai caror parinti manifesta o grija exagerata, ingradind libertatea de actiune a copilului si formand o depedenta exagerata fata de persoanele care il ingrijesc.
De asemenea, copiii mai sensibili si cu trasaturi emotionale mai intense accepta mai greu despartirea de mama, percepand usor separarea ca pe un abandon. In cazul unui copil care are aceasta teama, este important ca mama sa ii explice si sa ii sublinieze de fiecare data ca, dupa ce il lasa la gradinita, vine ulterior sa il ia si ca nu exista pericolul abandonului.
Unii parinti ajung sa renunte la cresa/gradinita, pierzand din vedere rolul deosebit al acestora in dezvoltarea capacitatilor cognitive si de socializare necesare vietii scolare. Ce trebuie sa stie parintii este ca orice dificultate de acomodare la gradinita poate fi depasita prin colaborarea cu personalul de la gradinita.
Astfel, gradinita constituie terenul cel mai favorabil pentru dezvoltarea unor insusiri de personalitate, de caracter si de atitudine ale copilului, precum: spiritul de colaborare, activitatea independenta, increderea in capacitatile sale, altruismul, empatia si ajutorul reciproc.
Urmariti site-ul gradinita-princess.ro si pagina de Facebook Gradinita Princess / Cresa Princess Baby Care pentru a fi la curent cu noutatile gradinitei.
Despre Gradinita Princess Baby Care:
Gradinita Princess Baby Care este o gradinita din Bucuresti care aplica metode interactive inovative de educatie, bazate pe jocul didactic. La cresa din cadrul institutiei pot veni copilasi incepand cu varsta de un an. Pentru asigurarea unui proces educational de calitate, grupele au maxim 10 copii: Grupa Baby (0-2,5 ani), Grupa Mica (2,6-3,6 ani), Grupa Mijlocie (3,7-5 ani) si Grupa Mare (5-6 ani).
Trecerea copiilor in urmatoarea grupa se face nu doar conform criteriului de varsta, ci si in urma evaluarii fiecarui copil. Daca cel mic nu este pregatit din punct de vedere psihologic sa mearga intr-o alta grupa, desi varsta i-o permite, se face o trecere treptata pe o durata de timp in functie de evolutia copilului.
Echipa Gradinitei Princess Baby Care este formata din educatori, asistenta educatoare, asistent medical, medic pediatru si un psiholog.