Daca ne intrebam despre importanta notelor, este bine de clarificat pentru cine si in ce context vorbim despre importanta. Mai exact, sunt importante notele pentru copii? Pentru parinti, pentru profesori, pentru viitorul succes academic sau in cariera? Pentru fiecare din perspective, raspunsul difera. Andreea Persunaru, psiholog clinician la Mind Institute, specializat in terapii cognitiv comportamentale si certificat in Cercul Sigurantei, program de educatie in parenting, cu experienta in lucrul individual si de grup, cu copii scolari, adolescenti si mai ales adulti ne ofera trei scenarii cu raspunsuri diferite.
Ca linie generala, notele sunt investite de fiecare dintre noi cu o anumita valoare si semnificatie, insa in tot sistemul de invatamant rolul lor ramane unul strict matematic – ale arata statistic performanta elevului si a profesorului. Pentru a face lucrurile mai concrete in ceea ce priveste importanta notelor, am sa mentionez cele mai dese scenarii intalnite in practica:
- Parintele acorda o importanta foarte mare notelor, fara sa ii dea o explicatie copilului legat de aceasta si asteptandu se ca acesta sa se supuna unui scenariu prestabilit, in care notele mari vor contribui la starea de bine pe termen lung a copilului. In acest scenariu avem de a face cu un parinte care pune presiune pe copil si investeste notele cu titlu de validare a valorii sale, ceea ce pentru copil aduce un fals reper – Daca notele mele sunt mari, eu sunt un copil bun. Consecintele pot fi multiple – copilul poate respecta dorinta parintelui, insa poate constata ulterior ca nu are resursele necesare pentru a face aceasta pe termen lung, poate dezvolta teama de esec, poate intra intr-un razboi continuu cu parintele atunci cand gaseste nedreapta alegerea pentru el si multe alte variante. Numitorul comun este faptul ca relatia dintre parinte si copil are de suferit, la fel si relatia copilului cu scoala. Palierul de interventie aici il reprezinta intoarcerea parintelui catre copil si valorizarea lui in sine, cu totul, fara a fi nevoie de indeplinirea unor standarde externe pentru aceasta, precum si sustinerea lui in relatia pe care o va dezvolta cu scoala si reprezentantii ei.
Citeste si Copilul se poate juca singur. Cand? Cum? Cat?
- Parintele nu acorda importanta scolii sau notelor, considera scoala lipsita de importanta, insa mentine copilul in sistem. Aici copilul incepe cu un dublu standard, pe care il poate pastra si adult fiind. El merge la scoala, insa saboteaza procesul de invatare minimizand importanta lui. Acesti copii si parinti vor fi o continua provocare pentru cadrele didactice, insa suferinta cea mai mare ramane a copilului, care este contrans sa faca ceva ce nu este investit cu recunoastere de adultul care este responsabil de el si cresterea lui. Palierul de interventie aici este directionat inspre clarificarea pentru parinte a importantei pe care o da studiilor si a luarii unei decizii asumate in ceea ce priveste pastrarea copilului in sistemul de invatamant.
- Parintele si copilul au o perspectiva echilibrata asupra notelor, insa cadrul didactic trateaza copiii diferit, in functie de acestea. Mai exact, cadrul didactic desconsidera elevii care au rezultate mai putin bune si ii prefera pe cei care obtin performante. Mai mult, pentru a obtine rezultate bune de la cat mai multi copii, metodele de interventie pot fi dintre cele mai putin dorite – incurajarea continua a competitiei, desconsiderarea in plen a celor care obtin rezultate slabe, conditionarea aprecierilor in functie de rezultate si altele. Aceste modalitati de a forta copiii sa obtina performanta pot conduce la diferite scenarii disfunctionale – de la elevi care vor face toate eforturile doar pentru a obtine aprecierea dascalului, pana la anxietate, teama de esec, reactii de respingere si refuz al scolii. Palierul de interventie aici il reprezinta normalizarea impactului dascalului asupra copilului si uneori, incurajarea schimbarii mediului de studiu, daca se ajunge la agresivitate sau forme de abuz asupra copilului.
Vezi si Hai la scoala/gradinita!
Indiferent de dificultatile pe care le aduce existenta notelor, pentru o relatia sanatoasa parinte – copil, ele sunt si un prilej de discutie, de intarire a relatiei de incredere dintre acestia si tratate echilibrat, un bun element pregatitor pentru toate contextele de invatare in care se va afla copilul (viata profesionala, privata, sociala).
Pentru orice intrebari ma puteti gasi la andreea.persunaru@ mindinstitute.ro sau in mesaje pe pagina noastra de facebook
Autor: Andreea Persunaru