Chiar si dupa ce au trecut de faza intrarii la gradinita sau scoala, multi copii refuza sa plece dimineata de acasa sau sa ramana acolo si de obicei refuzul se manifesta destul de violent…
Copilul experimenteaza curiozitate si teama – sentimente contrastante, dar prezente la orice copil care infrunta o noua experienta. Scopul final este acela de a face curiozitatea sa fie mai mare decat teama, insa acest cere o implicare constanta din partea parintilor si educatorilor.
Pentru ca este un mediu nou si necunoscut de copil, inca de la inceput, acesta nu trebuie perceput ca pe o amenintare. Incearca sa ii prezinti gradinita sau scoala ca pe o oportunitate pentru el, ca pe un lucru pozitiv unde va cunoaste lucruri si copii cu care se va juca si unde va petrece o parte a zilei, dupa care vei veni sa il iei. Nu ameninta niciodata copilul, nici macar in gluma, ca il lasi acolo pentru ca el te va lua in serios.
Nu subestima anxietatea de separare! Copilul, cu cat este mai mic, are tendinta sa manifeste anxietate in momentul despartirii. Este important ca, pe masura ce creste, sa fie incurajat sa descopere avantajele independentei. Chiar daca stii ca sufera, este bine sa ii oferi toata sustinerea fara insa a ceda capriciilor sale. Dupa ce trece de primele momente, se va adapta usor intrucat in clasa se creaza un mediu linistit care va calma copilul in cateva minute.
Unul din motivele refuzului de a merge la scoala este faptul ca, in general, copiii nu agreeaza experimentarea esecului. Atunci cand copilul, in confruntarea cu cifrele sau literele alfabetului, nu poate face mai mult decat niste mazgaleli si nimic nu ii iese, bucuria si emotia invatarii se transforma intr-un cosmar. De regula, problema sta in faptul ca nu este obisnuit sa se confrunte cu insuccese si acum, la intalnirea primului obstacol, traieste un sentiment de neadecvare la care se adauga uneori reprosurile profesoarei si faptul ca este luat peste picior de colegi. Profita de ocaziile pe care le intalnesti cand sunteti impreuna pentru a-i spune ca este un copil bun si a-i aprecia reusitele, construindu-i o imagine de sine pozitiva. Trebuie sa il faci sa inteleaga ca nu este nimic rau in a gresi si ca doar incercand, va invata sa faca mai bine.
Constrangerea de a respecta anumite reguli, cum ar fi faptul ca trebuie sa stea in banca sau ca nu poate vorbi cand si cum doreste, poate provoca disconfort. De aceea este bine ca micutul sa fie invatat din timp ca exista reguli de comportament social care trebuie respectate. Totodata, raportul cu ceilalti copiii poate fi un motiv pentru care copilului sa nu ii placa la scoala sau gradinita. Sunt copii care au dificultati in a relationa cu ceilalti, fiind mai timizi si sunt situatii in care cei mici se pot confrunta cu asa numita “rautate infantila” cand colegii de clasa ii iau peste picior pe cei diferiti (care poarta ochelari, nu au hainute la moda etc). Aceste situatii genereaza puternice sentimente de frustrare si neputinta care trebuie identificate si contracarate de parinti, incurajand copilul si apreciind-ul atunci cand reuseste ceva.
Atentie: Este foarte important sa nu subevaluezi semnalele de disconfort pe care copilul le comunica si nici nu este bine sa le clasifici ca pe niste comportamente tipice ale copiilor. In astfel de cazuri nici macar pedepsele nu au rezultatele sperate ba chiar uneori pot amplifica problemele. Este fundamental sa incerci sa vorbesti cu copilul despre dificultatile pe care le are, sa descoperi ce anume se ascunde in spatele comportamentului sau si sa arati intelegere penru fricile si nesiguranta lui, chiar cerand colaborarea educatorilor daca este necesar.