„Prevenirea și combaterea violenței în mediul școlar reprezintă priorități ale mandatului meu!” a declarat Ligia Deca, ministrul Educației, astăzi, într-o dezbatere pe marginea Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/ preșcolarilor/ elevilor și a personalului școlii, precum și a altor situații corelate, în mediul școlar și a suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar.
Citește și: Ce faci când copilul tău e victimă a bullying-ului?
La această consultare au participat peste 20 de reprezentanţi ai elevilor, ai profesorilor şi părinţilor, ai societăţii civile şi ai instituţiilor partenere, respectiv Direcţia Siguranţă Şcolară, Agenţia Naţională Antidrog, potrivit Ministerului Educației
„Prevenirea și combaterea violenței în mediul școlar reprezintă priorități ale mandatului meu. M-a bucurat entuziasmul cu care a fost primită această procedură de către elevi, profesori, părinți și de către reprezentanții organizațiilor non-guvernamentale. Toți cei prezenți la consultarea de astăzi au apreciat demersul nostru și inițiativa de a aduna, într-un singur document, toți pașii ce trebuie parcurși în procesul de gestionare a unui caz de violență școlară. Avem, astfel, un traseu ușor de urmărit, ceea ce oferă posibilitatea intervenției rapide și coordonate”, a declarat Ministrul Educației, Ligia Deca.
Citește și: Bullying: Ce faci dacă este copilul tău agresat la școală? La cine te adresezi?
Procedura inițiată și propusă de Ministerul Educației are în vedere:
- fapte de violență (cazuri ușoare și grave) între antepreșcolari/preșcolari/elevi, săvârșite în mediul școlar;
- fapte de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, săvârșite de membri ai personalului unității de învățământ, în mediul școlar;
- fapte de violență asupra personalului unității de învățământ, săvârșite de elevi, în mediul școlar;
- situații corelate: suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte periculoase; suspiciune de implicare în alte infracțiuni (furt, tâlhărie); suspiciune de consum de substanțe psihoactive;
- suspiciuni de violență comisă asupra copilului în afara mediului școlar (violență domestică, trafic de persoane etc.).
Etapele managementului cazurilor ușoare de violență între elevi
- Elevii, personalul școlar, părinții raportează cazul la personalul de conducere al scolii
- Personalul școlar si directorul școlii supraveghează și protejează la fața locului persoanele implicate
- Directorul școlii, care este și managerul de caz, transmite la DGASPC (direcția generale de asistență socială şi protecția copilului), o dată la 3 luni, o situație cu cazurile ușoare de violență între copii, în spațiul școlar, folosind Fișa de înregistrare a cazurilor de violență (vezi documentul la finalul articolului).
- Educatorul/ învătătorul/ dirigintele coordonează și înregistrează cazul (vezi documentul la finalul articolului) la nivelul unității de învățământ, pentru autori și victime
- Educatorul/învătătorul/dirigintele cu consultarea consilierului școlar, mediatorului și părinților – analizează cazul, stabilesc și aplică măsuri de sprijin pentru autori și victime
- Educatorul/învătătorul/dirigintele propun sancțiuni pentru autori la nivelul scolii
- Directorul școlii monitorizează rezultatele măsurilor și a sancțiunilor la nivelul scolii
- Directorul școlii solicită periodic re-evaluarea și îmbunătățirea (dacă e cazul) măsurilor și sancțiunilor
- Directorul școlii inchide cazul
- Comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenței, a faptelor de corupție şi discriminării în mediul școlar şi promovarea interculturalității (CPEV) propune și coodonează aplicarea unor măsuri de prevenire la nivelul unității de învățământ.
De exemplu, în Franța, bullying-ul în școli a devenit prioritate națională după sinuciderea unei fete de 13 ani, într-o localitate din nordul țării.