În România, 1 elev din 3 face meditații la cel puțin o materie, cu o frecvență considerabilă în clasele terminale, atunci când examenele naționale se apropie, potrivit un studiu realizat de IRES și de Societatea Academică din România (SAR).
Majoritatea părinților participanți la acest studiu susțin că sunt de acord cu acestea, considerând că elevii au nevoie de meditații pentru că aceștia nu înțeleg informațiile primite la școală, dar consideră că această activitate ar trebui fiscalizată.
Iată câteva informații scoase la iveală de acest studiu:
- Sistemul de meditații este accesat, într-o proporție majoritară, de familiile din mediul urban, nemulțumite de sistemul public de educație, cu părinți având studii medii sau superioare.
- Printre materiile la care se iau cele mai multe meditații sunt: matematica, limba și literatura română precum și limbile străine, acestea desfășurîndu-se într-un cadru restrâns, acasă la meditator, în format 1 la 1 sau în grupuri mici.
- Costul mediu al unei ședințe de pregătire particulară este între 50-100 de lei, iar o familie plătește lunar, aproximativ 300 de lei pentru un copil în acest scop, potrivit studiului.
- În piața meditațiilor, părinții afirmă că meditatorul este ales în baza recomandărilor, a renumelui și a competenței sale.
- 80% dintre părinți menționează o îmbunătățire semnificativă a situației școlare a copilului lor în urma primirii de ore particulare. Îmbunătățirea situației școlare se traduce prin creșterea stimei de sine a copilului odată cu înțelegerea materiei, cu obținerea unor note mai la evaluările curente (teze, teste) și la examene de tip Evaluare Națională/Bacalaureat.
ANAF a publicat în 2022 un ghid al profesorului care încasează bani din meditații. Potrivit ghidului, profesorul este obligat să se înregistreze la Registrul Comerțului, să aibă casă de marcat și să plătească impozit pentru veniturile realizate. Mai multe informații din ghid poți citi aici.