8 aptitudini digitale de care toti copiii au nevoie – si un plan de predare a acestora

In urma cu o generatie, domeniile IT si digital media erau aptitudini de nisa. In prezent, ele sunt competente de baza, pe care toata lumea trebuie sa si le insuseasca, indiferent ce profesie si-ar alege. Este motivul pentru care aptitudinile digitale reprezinta o parte esentiala dintr-un cadru educational complet. Fara un program national de educatie digitala, folosirea si accesul la tehnologie vor fi distribuite neuniform, intensificand inegalitatea si impiedicand mobilitatea socio-economica. Va prezentam 8 aptitudini digitale de care toti copiii au nevoie – si un plan de predare a acestora

Tu ce DQ ai?

Provocarea pentru dascali este sa inceteze sa se mai gandeasca la domeniul IT ca la o unealta care faciliteaza dezvoltarea abilitatilor elevilor, ci la cum sa le insufle increderea ca pot excela atat in mediul online, cat si in cel offline, intr-o lume in care digital media este raspandita in absolut toate domeniile, fara exceptie.

La fel ca in cazul masuratorilor IQ si EQ – care stabilesc inteligenta generala si emotionala a indivizilor – usurinta de a folosi digital media  este o competenta care poate fi masurata. Numim aceasta masuratoare DQ: inteligenta digitala. Vestea buna este ca DQ este o forma de inteligenta cu un grad ridicat de adapabilitate.

Vezi si Cum poti creste IQ-ul copilului cu 50 de puncte prin joc

DQ poate fi subdivizata pe trei niveluri:

Nivelul 1: Civismul digital

Este aptitudinea de a folosi tehnologia digitala si cea media intr-un mod sigur, responsabil si eficient.

Nivelul 2: Creativitatea digitala

Este aptitudinea de a deveni parte a ecosistemului digital, prin crearea unui nou continut si transformarea ideilor in realitate, cu ajutorul uneltelor digitale.

Nivelul 3: Antreprenoriatul digital

Este aptitudinea de a folosi tehnologiile media si cele digitale pentru a rezolva probleme globale sau pentru a crea noi oportunitati.

De ce neglijam civismul digital?

Dintre cele trei niveluri, creativitatea digitala este cel mai putin neglijata, pe masura ce tot mai multe institutii scolare incearca sa furnizeze copiilor competente mediatice, notiuni de codare si chiar de robotica, toate acestea fiind considerate ca avand legatura directa cu viitoarea ocupare a fortei de munca si crearea de locuri de munca. De asemenea, exista initiative in domeniul educarii digitale demne de luat in seama – de la platforma code.org din SUA, la IamTheCode.org din Africa. Toate promoveaza accesul la cunostinte de codare.

Antreprenoriatul digital a fost, de asemenea, incurajat in mod constant, cu preponderenta in cadrul invatamantului tertiar (n. trad.: postliceal). Mai multe universitati de top au adoptat sau au dezvoltat noi cursuri sau initiative precum tehnoantreprenoriatul sau au organizat hackatoane antreprenoriale (n. trad.: evenimente in care mai multi programatori, dar si alte persoane ce participa la dezvoltarea de software – designeri, manageri de proiect etc.–, colaboreaza pentru dezvoltarea unui proiect software. Unele proiecte implica și o componentă hardware. Sursa: Wikipedia.) Totul, pentru a incuraja o cultura a inovarii. Incepem chiar sa asistam la miscari globale care stimuleaza antreprenoriatul social in randul copiilor, prin programe de mentorat – cum ar fi Fundatia Mara – si programe scolare, cum ar fi scoala Ashoka Changemaker.

Dar civismul digital a fost, adesea, subestimat de educatori si lideri din intreaga lume. Si asta, in ciuda faptului ca este fundamental ca o persoana sa dezvolte capacitati de a folosi tehnologia si de a se descurca intr-o lume digitala – abilitati pe care trebuie sa le cultivam de la varste cat mai fragede. Un copil ar trebui sa invete civism digital cat mai repede posibil, in mod ideal – in acelasi timp in care incepe sa se joace pe calculator, sa foloseasca social media sau alte dispozitive digitale.

Aptitudinile digitale pe care trebuie sa le invete copiii nostri

Dascalii tind sa considere ca elevii vor dobandi aceste abilitati pe cont propriu sau ca ele ar trebui insusite acasa. Una peste alta, din cauza prapastiei digitale dintre generatii si tinand cont de faptul ca generatia Z este prima care creste cu adevarat in era telefoanelor inteligente si a social media, nici parintii, nici educatorii nu stiu cum sa dezvolte in mod eficient aceste aptitudini in randul copiilor.

Cei mai mici sunt adesea expusi riscurilor cibernetice, precum dependenta de tehnologie sau cyberbullyingul. De asemenea, pot absorbi norme comportamentale toxice, care le afecteaza capacitatea de a interactiona cu ceilalti. In timp ce majoritatea copiilor intampina astfel de provocari, expunerea problematica este amplificata in cazul copiilor vulnerabili, inclusiv pentru cei cu nevoi speciale, minoritati si cei dezavantajati din punct de vedere economic. Ei tind nu doar sa fie expusi mai frecvent la risc, ci si sa se confrunte cu situatii mai dramatice.

Vezi si Tot mai multi copii români primesc sau văd zilnic mesaje sexuale în mediul online

Asadar, ce aptitudini ar trebui sa-i invatam pe copiii nostri, pentru a-si insusi civismul digital? In urma cercetarilor intreprinse, am identificat opt dintre cele mai importante:

  1. Identitatea civica digitala: abilitatea de a construi si administra o identitate sanatoasa, integra, atat online, cat si ofline.
  2. Managementul timpului petrecut in fata ecranului: abilitatea de a gestiona timpul petrecut de o persoana in fata ecranului, multitaskingul si folosirea jocurilor online si a social media prin intermediul autocontrolului.
  3. Managementul cyberbullyingului: capacitatea de a identifica situatii in care apare cyberbullyingul si abilitatea de a-i face fata cu iscusinta.
  4. Managementul cybersecuritatii: abilitatea de a proteja datele personale ale unui uitilizator prin crearea unor parole sigure si de a face fata unor cyberatacuri.
  5. Managementul confidentialitatii: aptitudinea de a gestiona cu discretie toate informatiile personale care ajung in online, pentru a proteja intimitatea uneia sau a mai multor persoane.
  6. Gandirea critica: capacitatea de a distinge intre informatia falsa si cea reala, intre continutul de calitate si cel rau intentionat, intre contactele online de incredere si cele suspecte.
  7. Amprentele digitale: aptitudinea de a intelege natura amprentelor digitale si consecintele lor in viata reala si de a le gestiona in mod responsabil.
  8. Empatia digitala: abilitatea de a arata empatie fata de nevoile si sentimentele proprii si ale altora in mediul online.

Cum trebuie sa arate o educatie digitala calitativa

O educatie civica digitala de calitate trebuie sa includa oportunitati de evaluare si feedback. Instrumentele de evaluare ar trebui sa fie cuprinzatoare, precum si adaptate, pentru a evalua nu numai abilitatile DQ hard, dar si pe cele soft. In cele din urma, astfel de evaluari ar trebui sa serveasca drept mijloc de a oferi feedback, care sa le ofere copiilor o mai buna intelegere a punctelor forte si a punctelor slabe, astfel incat sa-si gaseasca propriile cai spre succes.

In esenta, liderii nationali trebuie sa inteleaga importanta civismului digital, ca fundatie a inteligentei digitale. Liderii nationali din domeniul educatiei ar trebui sa faca o prioritate din implementarea programelor de civism digital, ca parte a unui cadru general de educație DQ.

Iar cel mai important, societatea civila ar trebui sa intreprinda initiative de educare a civismului digital in sferele ei de influenta: parintii, acasa, profesorii, la scoala si liderii, in comunitatile lor.

Nu e cazul sa mai asteptam. De fapt, nu ne mai permitem sa asteptam. Copiii sunt deja inserati in lumea digitala si influenteaza deja felul in care va arata lumea de maine. Depinde de noi sa ne asiguram ca acestia au parte de sprijinul si abilitatile necesare pentru a prospera.

Articol tradus si adaptat de pe site-ul: www.weforum.org.

Vezi si Proiect pilot. Elevii din Romania invata sa foloseasca imprimante 3D

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here