Schimbarile din programa scolara

Sistemul romanesc de invatamant a suferit schimbari importante in perioada de dupa Revolutie, in functie de cel care a detinut portofoliul de la Educatie. Despre schimbarile din programa scolara,fostul ministru al Educatiei, Daniel Funeriu, a explicat, ca intre 1996-2000 a fost pusa la punct o articulare buna a programelor scolare si a formarii cadrelor didactice.

Continutul multora dintre materiile predate in sistemul de invatamant romanesc a ramas constant, potrivit fostului ministru al Educatiei, Daniel Funeriu, care declara ca esenta livrarii mesajului de calitate e profesorul si ca, in opinia sa, sunt prea putine continuturi, nu prea multe.

Vezi si 900 de elevi care invata la Colegiul Pedagogic din Arad vor incepe cursurile in data de 17 septembrie

„Tragedia a fost ca in 2000 a venit la putere doamna Minciunescu care, din pix, a dezmembrat toata coerenta respectiva. De atunci inca oamenii profesionisti se tot chinuie sa repare acel pacat originar. Acelasi personaj malefic pentru educatie a distrus tot cand a revenit la putere in 2012: masteratul didactic trebuia sa fie o formare profesionala de buna calitate si era prevazut de Legea educatiei din 2011. Tot ea l-a blocat, slujind cu sarg interesele mafiilor universitare. Daca se implementa asa cum era prevazut prin lege, astazi aveam in sistem 60.000 de profesorii bine pregatiti, care puteau sa formeze o masa critica. Nici cu manualele nu a fost mai bine: editurile au fost incapabile sa creeze un ecosistem sanatos al manualelor, iar revenirea pe picior la manualul unic se demonstreaza ca e un dezastru”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Daniel Funeriu.

Fostul ministru arata ca Mircea Miclea a demarat un proiect de reforma curriculara pentru gradinita (PRET), care a dus la un nou curriculum semnat de Cristian Adomnitei, iar in 2010, el a aprobat reperele fundamentale in invatarea si dezvoltarea copilului pana la varsta de 7 ani.

„O sursa a problemelor, si in ceea ce priveste programele scolare, e legata de mafiile sindicale: chiar daca profesionistii fac programe bune, vin sindicalistii si calca totul in picioare pentru ca sa ”iasa normele”. Adica sa mai punem o ora din materia X si sa scoatem una din materia Y ca sa aiba si profesorii de X o paine nemeritata. Isteriile sindicale daunatoare copiilor, dar banoase pentru sindicate sunt sustinute de PSD, de aici vine si sursa unui anumit haos la gimnaziu si liceu. E o legenda ca programele scolare sunt mult mai lejere in vestul Uniunii Europene si ca tinerii nostri, odata ajunsi acolo, domina tot: bacalaureatul in Franta e semnificativ mai greu ca cel din Romania si se da din toate materiile. In Germania, la clasa a X-a de liceu de exemplu, sunt 39 de cursuri la 13 obiecte saptamanal”, spune Daniel Funeriu.

Continutul multora dintre materiile predate in sistemul de invatamant romanesc a ramas constant, potrivit fostului ministru al Educatiei. „La majoritatea materiilor, continuturile sunt constante in timp: teorema lui Pitagora, structura atomului, legea lui Newton, gramatica sau structura celulei nu s-au schimbat. La istorie, geografie, stiinte sociale se schimba tot timpul atat realitatea obiectiva cat si unghiul din care privim realitatea. La literatura se schimba moda, apar noi abordari constant. Azi copiii sunt sensibili la Harry Potter si poate e mai util sa le dai gustul lecturii cu ceva ce le place si sa treci ulterior la lucruri mai grele. Asa ca la majoritatea materiilor nu prea e de umblat la continuturi, iar la unele e nevoie de o continua revizuire. De exemplu, va trebui spus ca Marea Britanie nu mai e in Uniunea Europeana”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Daniel Funeriu.

Fostul ministru al Educatiei este insa de parere ca sunt prea putine continuturi, nu prea multe.

„E o minciuna de politician needucat sa spui: ”o sa tai ore, o sa tai teme, o sa tai continuturi, sa nu se oboseasca copilasul si astfel va fi mai pregatit pentru viata”. Eu cred ca avem prea putine continuturi, nu prea multe. Poate nu sunt livrate optim, dar la nivel de volum, cred ca livram prea putin. Aud tot felul de ”noutati” gen ”sa dezvoltam gandirea critica”; foarte bine, sa o dezvoltam, nu vrem sa crestem robotei executanti, dar nu poate exista gandire critica daca habar nu ai despre lucrurile pe care le… critici, daca habar nu ai despre filosofia gandirii, despre reperele adanci ale lucrurilor pe care le expui. Cand vorbim despre continuturi ajungem intotdeauna la intrebarea incuietor-inchizitoare pe care o pun adeptii ”defrisarii” continuturilor atunci cand vor sa demonstreze ca ceva anume e inutil: ”la ce serveste sa imi predea cineva teorema lui Thales (de exemplu)?” (…) Faptul ca intrebarea ”La ce serveste, practic, in viata teorema lui Thales” nu are un raspuns concret, nu este defel un argument impotriva predarii teoremei respective. Tot asa cum nu trebuie sa ajungem in extrema unei aberante incarcari nu trebuie nici sa facem din simplificare curriculara o obsesie”, a completat fostul ministru.

Referitor la maniera in care profesorii aleg sa-si predea lectiile, esentiala este concentrarea pe mesaj, nu pe forma. „Centrarea discutiilor pe natura suporturilor (manuale, tablete, telefoane smart sau prezentari powerpoint) este o aberatie”, crede Funeriu.

„Manualul nu este biblia invatarii, tableta nu este solutia miracol la dezinteresul copiilor si nici smartboardul nu te face mai smart. Esenta calitatii livrarii continuturilor este profesorul. Cei mai buni profesori pe care i-am avut la liceu, atat in Franta cat si in Romania nu utilizau manuale. La facultate ce sa mai vorbim. Consumam inutil resurse focalizandu-ne pe calitatea manualelor in loc sa ne focalizam pe calitatea profesorilor. Toata discutia despre manuale din Romania este aberanta pentru ca porneste de la o conceptie aberanta despre manual. Profesorul este cel care face diferenta. E inutil sa alimentam cancanuri si subiecte periferice dar siropoase pentru presa, gen „manualul de sport”. Nimic nu se va schimba daca nu formam cum trebuie profesorii. Or interesul pentru subiectul formarea profesorilor este acum zero”, a completat fostul ministru.

Citeste si Scoala in 2018 in Galati: fara apa potabila

Daniel Funeriu critica, de asemenea, lipsa examenelor la materiile predate in scoli. „Problema esentiala e ca predam materii la care nu se dau examene, deci se instituie, de facto, o programa paralela, menita sa-l faca pe elev sa neglijeze materiile din care nu da examen. Legea educatiei prevedea o schimbare si in ceea ce priveste evaluarea, astfel incat elevii sa beneficieze de o evaluare mai larga si nu doar de ce, reducatoare, a catorva materii. Eu am facut acea revolutie a onestitatii, prin introducerea corectitudinii la examenele de bacalaureat si de clasa a VIII-a care a schimbat semnificativ paradigma. Am mai introdus evaluarile la clasa a II-a, a IV-a si a VI-a, care din pacate au fost fusarite de cei care au urmat si si-au pierdut esenta”, a completat Funeriu.

Profesorii consultati de MEDIAFAX s-au plans, la inceput de an scolar, in primul rand de subfinantarea sistemului, de lipsa dotarilor din scoli, dar si de temele pe care trebuie sa le dea si de instabilitatea de la Ministerul Educatiei. O profesoara din Cluj a declarat ca si mentalitatea unora dintre dascali este depasita.

Sursa: Mediafax

Afla detalii despre seminarul “Povestea nasterii naturale”, organizat de www.superbebe.ro si Baby Expo, in cadrul Salii Polivalente. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here