Curriculum la decizia scolii

Curriculum la decizia scolii este un subiect de interes pentru parintii care au copiii la scoala, fiindca acest instrument ofera unitatilor de invatamant libertatea de a introduce un nou obiect de studiu (optional), in afara celor prevazute in trunchiul comun astfel incat scolile sa se poata adapta la nevoile si aspiratiile elevilor, parintilor si comunitatii.

Asociatia Centrul Syene pentru Educatie (ACSE) si Asociatia pentru Promovarea Economiei Cunoasterii (APEC) au lansat raportul „Analiza modului de organizare si derulare a curriculumului la decizia scolii (CDS). Aspecte cheie privind operationalizarea CDS in unitatile de invatamant romanesti”.

Raportul de analiza s-a bazat pe o cercetare derulata la nivel national, la care au luat parte 118 unitati de invatamant, 89 de cadre didactice, 93 de elevi si 40 de parinti.

Principalele probleme si vulnerabilitati identificate in elaborarea si derularea Curriculumului la decizia scolii (CDS)

Planurile cadru si programele scolare prezinta un grad mare de incarcare si limiteaza numarul de ore de optional.

Pentru disciplinele incluse in testarea nationala si examenul de bacalaureat, CDS devine principala resursa de pregatire suplimentara si aprofundarea materiei. In medie doar 1 din 2 optionale este un obiect diferit de studiu, iar in aceste conditii, elevii confunda adesea CDS cu materiile obligatorii. In schimb, acestia petrec timp suplimentar la scoala pentru a se implica in activitati extra-curriculare si a compensa lipsa pregatirii practice.

Vezi si Lucruri pe care nu le inveti in scoala

Utilizarea curriculumului la decizia scolii pentru completarea normelor didactice este o alta problema.

Impartirea orelor pentru fiecare profesor titular depinde de numarul elevilor din scoala astfel incat, scaderea acestui numar echivaleaza cu pierderea unor ore care face imposibila intregirea normei. Pentru a evita astfel de situatii, alocarea orelor si incadrarile cadrelor didactice sunt realizate de conducerea scolii, iar planificarea optionalelor este facuta pentru astfel incat sa intregeasca normele cadrelor didactice acolo unde este nevoie, uneori chiar fara implicarea profesorilor.

Infrastructura scolara deficitara si lipsa parteneriatelor dintre unitatile de invatamant si factorii interesati

Numarul limitat de clase in multe dintre unitatile de invatamant reduce posibilitatea organizarii optionalelor pe grupe mai restranse, iar in acest caz derularea unui optional se face ca urmare a deciziei majoritatii. Armonizarea orarelor pentru a derula CDS concomitent in fiecare ciclu de invatamant constituie o solutie pentru diversificarea optiunilor pentru elevi, dar este destul de rar regasita la nivelul unitatilor de invatamant. Totodata, organizarea optionalului in spatii alternative unde elevii pot observa practic ceea ce studiaza, asa cum sunt muzeele, intampina bariere birocratice legate de iesirea elevilor din perimetrul scolii. Parteneriatele scolare cu factori interesati (institutii, operatori economici, ONG-uri) raman limitate pentru ora de optional, dar mai intalnite pentru organizarea activitatilor extra-curriculare. Implicarea factorilor externi este privita cu reticenta de catre cadrele didactice care sustin ca apelul la astfel de resurse trebuie sa se faca doar pentru a aduce un plus abordarii de la clasa si nu pentru a inlocui dascalul.

Resurse limitate si lipsa programelor de formare pe tot parcursul vietii pentru cadrele didactice

Problema resurselor ramane una de actualitate pentru derularea orelor de CDS, lipsa materialelor si uneori a echipamentelor este de multe ori compensata de profesori din resurse proprii. Echipamentele si tehnologia ar trebui sa fie indispensabile astazi in procesul de invatare, dar multi profesori recunosc ca se confrunta cu provocari in utilizarea acesteia. La capitolul resurse informationale, profesorii isi manifesta disponibilitatea de a utiliza platforme online de resurse educationale deschise in vederea pregatirii optionalelor, insa sunt rezervati in a contribui cu propriile materiale din cauza plagiatului folosit de colegii lor care au elaborat si publicat manuale, utilizand materiale asupra carora nu aveau drepturi de autor.

Concilierea nevoii de pregatire teoretica pentru examene si disciplinele din trunchiul comun cu studierea disciplinelor noi intr-o maniera orientata spre dobandirea competentelor.

Pentru elevi, este important ca optionalul sa depaseasca formalismul scolii, perceputa si asa ca mult prea cantonata in formare teoretica, si sa deschida orizonturile catre tematici care nu sunt in mod traditional abordate la clasa, dar in urma parcurgerii carora sa dobandeasca abilitati si competente. Cu privire la dobandirea competentelor, o problema este ca scoala asigura atingerea doar a primului nivel de pregatire, anume obtinerea cunostintelor si mai putin invatarea care are ca finalitate deprinderi si atitudini. Curriculum la decizia scolii constituie o mare oportunitate pentru a introduce pregatirea practica, dar este prea putin utilizat in acest sens.

Comunicarea si transparenta sunt limitate in relatie cu elevii, parinti si factorii interesati.

Transparenta si comunicarea sunt limitate la doua niveluri. La nivelul unitatilor de invatamant care nu ofera parintilor si elevilor informatii complete cu privire la optional astfel incat acestia sa faca alegeri informate. Analiza nevoilor de formare este organizata sumar in cele mai multe dintre cazuri, iar oferta CDS prezentata elevilor si parintilor consta in titluri, nu si in descrieri ale programei, metodelor de evaluare si competentelor care urmeaza a fi dobandite. Pentru optionalele care constituie discipline noi, utilizarea mijloacelor de evaluare a calitatii si eficientei este redusa. La nivelul inspectoratelor scolare judetene, nu exista informatii centralizate despre optionalele avizate, iar unde acestea exista, ele difera de la un inspectorat la altul sau nu sunt puse la dispozitie factorilor interesati astfel incat, este greu de realizat o analiza comparativa sau la nivel national cu privire la felul in care curriculum la decizia scolii este utilizat.

Rezultatele raportului de analiza au stat la baza formularii recomandarilor si a unor propuneri de politici publice care au ca scop cresterea calitatii implementarii curriculumului la decizia scolii pentru a raspunde mai bine nevoilor de formare si informare ale elevilor pe termen lung, in conformitate cu standardele europene.

Raportul este disponibil online la adresa: http://syene.ro/publicatii/ si va fi dezbatut in cadrul a 7 dezbateri publice ce vor fi organizate in Craiova (19 februarie 2019), Timisoara (20 februarie 2019), Cluj-Napoca (21 februarie 2019), Iasi (21 februarie 2019), Bacau (25 februarie 2019), Galati (27 februarie 2019) si Bucuresti (5 martie 2019).

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here