Lumea copilului cu tulburari de invatare: Discalculia

Discalculia se refera la incapacitatea de a opera cu numerele, de a intelege marimea si relatia numerelor in operatii matematice.Despre aceste tulburari de invatare aflati detalii de la Cristina Badea, logoped, Centrul Logokids.

Particularitatile care denota un copil discalculic sunt:

  • Persistenta problemelor legate de sensul numerelor, in directia in care intelegerea intuitiva a modului in care functioneaza numerele este afectata;
  • Prezinta dificultati in a memora fapte matematice (ex: formule, ecuatii), devenind astfel o activitate dificila in a manipula numerele si in a rezolva probleme de matematica. In general, astfel de copii se lupta sa urmeze un rationament matematic, insa omit si nu inteleg logica din spatele pasilor matematici de urmat, trebuind astfel sa se bazeze pe fapte deja sedimentate in memorie.

Mai tot timpul, aceasta tulburare duce la alte probleme cum ar fi incapacitatea de a masura ingredientele unei retete, de a citi grafice sau diagrame, de a retine simboluri ale unei harti. Tulburarile de invatare nu denota o inteligenta scazuta sau lipsa acesteia si nu reduce dorinta de a invata. Daca sunt abordate metode de predare corespunzatoare, acesti copii pot asimila aceste aptitudini.

Cristina Badea

”Copiii cu tulburari de invatare pot beneficia de mici modificari la nivel de scoala cum ar fi: realizarea unor teste sau examene fara limita de timp, testele sa se realizeze oral sau sa poata preda un raport video privind realizarea sarcinilor cerute de invatator/profesor, sa li se predea relatia dintre sunete si litere intr-un mod explicit si structurat, sa fie ajutati sa recunoasca cuvintele pe care le-au vazut anterior,

In mod natural, educativ si de recuperare a acestor copii diagnosticati cu una sau mai multe tulburari de invatare, se acorda anumite beneficii. De exemplu, cei cu dislexie folosesc un font specific, cei cu disgrafie este indicat sa foloseasca o hartie mai mare decat un A5 sau A4, sau manuiesc diferite ustensile de scris care prezinta manere adaptate pentru pozitionarea corecta a creionului sau stiloului, iar cei cu discalculie ar trebui sa manuiasca jocuri sau obiecte ce au legatura directa cu lumea reala, inconjuratoare. Toate cele trei categorii pot beneficia de lucru suplimentar sau de lucrul ”unu la unu” cu un invatator, psihopedagog sau psiholog specializat”, este de parere Cristina Badea, logoped, Centrul Logokids.

Chiar daca aceste tulburari de invatare sunt frecvente in randul copiilor scolari, asta nu inseamna ca adultii sunt feriti de astfel de dificultati si incapacitate.

Vezi si 1 din 10 copii sufera de tulburari de invatare

Semnele ce conduc la o tulburare de invatare in randul adultilor

  • Evita orice activitate in care trebuie sa citeasca sau sa scrie pentru ei sau pentru altii, de teama ca se vor face de ras, deoarece cititul si scrisul se realizeaza incet si lent, trebuind sa repete de mai multe ori un paragraf pentru a intelege semnificatia mesajului.
  • Le este dificil sa asocieze litera cu sunetul specific pe care il aud, ceea ce este frustrant si de cele mai multe ori cer ajutor in a deslusi ceea ce scrie.
  • Prezinta dificultati in a se organiza si planifica un proiect, deoarece estimeaza cu greutatea in cat timp vor termina activitatea, asadar au probleme cu termenele-limita.
  • Prezinta dificultati in a memora secvente, cifre, alfabetul, socotitul, zilele saptamanii, lunile anului, anotimpurile, simboluri, lucruri cu care nu opereaza constant si in activitati in care nu sunt implicate personal. Memoreaza excelent experiente, locatii si fete umane.
  • Pentru ei este o provocare sa tina un discurs, din cauza faptului ca se chinuie sa-si inteleaga propriile cuvinte si pot schimba sensul propozitiei fara sa-si dea seama.

Ce NU trebuie sa spui unui copil cu tulburari de invatare

  1. Trebuie sa te concentrezi! Esti lenes!
  2. Nu-ti place sa citesti, sa scrii si sa socotesti, nu?!
  3. Ai incercat sa pronunti pe silabe?
  4. Nu are niciun rost sa mai mergi la examene, oricum nu vei termina testul in timpul pe care il ai la dispozitie!
  5. Esti handicapat, idiot!
  6. Nu o sa reusesti sa realizezi nimic in viata! Nu esti bun de nimic!
  7. Nu esti in stare sa faci un calcul matematic!
  8. Stai linistit, si eu sunt un pic dislexic/disgrafic/discalculic!
  9. O sa te arate lumea cu degetul!
  10. Nu stiu de ce mai mergi la scoala, nu reusesti sa retii nimic din ce ti se preda!

Cifrele jucause

Materiale utilizate: plastilina (de preferat doua culori), o placa de lemn.

Obiectiv: sa invete sa recunoasca cifrele de la 1-6 si sa le reproduca mai intai dupa model si apoi fara model.

Scop: dezvoltarea gandirii logice si antrenarea memoriei matematice.

Varsta: prescolara si scolara mica.

Timp de lucru: 20 minute

Vezi si Ecolalia (limbajul repetitiv) este un act natural doar pana la un punct

Desfasurarea jocului

Pe o placa de lemn se realizeaza din plastilina cifrele de la 1 la 6. Apoi, la cifra 1 se face o biluta mica de plastilina din cealalta culoare si se asaza in punctul unde se unesc liniile. La cifra 2 se asaza doua bilute mici de plastilina, culoare diferita fata de cifra, prima in locul de unde se pleaca scrierea cifrei, iar cea de-a doua in locul unde se termina cifra. La cifra 3 se fixeaza trei bilute la fiecare extremitate. Pe cifra 4 se fixeaza 4 bilute, dupa cum urmeaza: cate una la fiecare terminatie si inca doua, cate una la fiecare unghi format. Cifra 5 este fixata cu cate o biluta mica la fiecare terminatie, fiecare unghi si ultima biluta pe mijlocul curbei care formeaza cifra 5, exact ca in imagine. Cifra 6 este putin mai complicata, realizandu-se din 3 bilute mici si 3 cerculete din plastilina. O biluta si un cerc in punctual de unde se pleaca scrierea cifrei, apoi o biluta si un cerc la imbinarea liniei cu cercul si inca o biluta si un cerc pe mijlocul buclei de la cerc.

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here