Dictionar de vitamine

Pentru o crestere sanatoasa si armonioasa, copiii au nevoie de vitamine din surse naturale. Pe cateva dintre ele cam stim in ce alimente le gasim, dar nimanui nu-i strica o lista a celor mai bogate surse, pentru fiecare vitamina in parte si la ce sunt acestea de folos.

Vezi si Un meniu de… vitamine!

Vitamina A

  • esentiala pentru o vedere buna si o rezistenta crescuta la infectii;
  • surse: morcov, spanac, urzici, varza, rosii, macese, salata verde, catina, citrice (lamai, grepfruit, mango, portocale), ficat, peste, produse lactate, galbenus de ou, lapte de mama, lapte de vaca.

Vitamina B1

  • rol in buna functionare a sistemului nervos, muscular si cardiovascular;
  • surse: cereale, faina integrala si intermediara, fulgi de ovaz, legume uscate, carne de porc, ficat, rinichi, peste, oua, lapte de mama, lapte de vaca, produse lactate.

Vitamina B2

  • necesara unei bune cresteri si dezvoltari a copilului;
  • surse: lapte, produse lactate, oua, carne de peste, paine.

Vitamina B3

  • participa activ la imbogatirea metabolismului organismului;
  • surse: carne, ficat, rinichi, oua, cereale, ciuperci.

Vitamina B5

  • rol important in mecanismul energetic al celulelor, participand la formarea anumitor hormoni;
  • surse: drojdie de bere, carne, ficat, rinichi, oua, produse lactate, legume uscate, peste.

Vitamina B6

  • intervine in metabolismul hemoglobinei, enzimelor si celulelor nervoase precum si in reactiile imunitare;
  • surse: cereale integrale, peste, lapte, ficat, rinichi, legume proaspete si uscate (in special oleaginoase precum nucile si alunele).

Vitamina B12

  • importanta deosebita in maturarea globulelor rosii si in sinteza unor acizi grasi;
  • surse: branza, lapte, peste, ficat, splina, creier, muschi, crustacee.

Vitamina C

  • foarte importanta in intarirea sistemul imunitar;
  • surse: fructele crude (coacaze, citrice, capsuni, kiwi), legumele crude (varza, ardei, rosii), plante aromatice (patrunjel). ATENTIE! Prin fierbere vitamina C se distruge!

Vitamina D

  • favorizeaza absorbtia calciului, a fosforului, formarea sistemului osos; esentiala in prevenirea rahitismului si in buna dezvoltare a sistemului osos;
  • surse: untura de peste, galbenus de ou, ficat, peste, lapte, unt, frisca, drojdie de bere.

Vitamina E

  • rol antioxidant si protector impotriva bolilor coronariene;
  • surse: uleiuri vegetale, fructe uscate oleaginoase (alune, nuci), germeni de cereale, legume verzi (salata, spanac, urzici, leurda, varza, ardei), galbenus de ou, ficat, unt.

Vitamina K

  • coaguleaza sangele;
  • Surse: legume verzi (varza, spanac, urzici, salata, ardei), lapte.

Vezi si Raspunsul specialistului: Ce vitamine ajuta la intarirea imunitatii copiilor?

Autor: Laura Bogaciu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here