49% dintre copii petrec zilnic cel mult o ora cu parintii lor

Unul din doi copii beneficiaza de prezenta parintilor cel mult o ora pe zi, conform studiului realizat de Gallup la cererea Romtelecom, care sta la baza campaniei „Copil, caut timp. De petrecut cu parintii mei.” ce se va  desfasura in perioada 28 aprilie – 15 iunie si isi propune sa traga un semnal de alarma privind o problema actuala, a lipsei de comunicarea in relatia parinti si copii.

„Studiul a fost initiat in urma rapoartelor Telefonului Copilului, care au evidentiat in 2009 o crestere a numarului de apeluri realizate de copii doar pentru a comunica cu cineva. Prin aceasta campanie ne propunem nu numai sa atragem atentia asupra unei probleme care, deşi nu pare evidenta, afecteaza o intreaga generatie de viitori adulti, dar şi sa gasim impreuna solutii simple pentru crearea unor relatii „vii” intre parinti şi copii,” a declarat Cristina Popescu, director Relatii Publice Romtelecom.

Rezultatele studiului au mai aratat ca doar 1 din 4 copii petrece mai mult de 5 ore cu parintii, intr-o zi de weekend. Parintii a 38% dintre cei mici nu se joaca decat rar sau niciodata cu aceştia, chiar daca aceasta activitate este cea mai des mentionata intre preocuparile copiilor in relatia cu adultii.

Cele mai importante subiecte pe care copiii doresc sa le discute cu parintii lor sunt şcoala (27%), planurile de viitor (10%) şi problemele, sentimentele şi dorintele (9%). Cei mici vorbesc rar sau niciodata cu parintii despre planurile lor (31%), despre sentimentele pe care le au (26%) sau despre problemele pe care le au (16%).

Rolul comunicarii parinte – copil este cu atat mai important cu cat, in ciuda variatelor modele la care copiii sunt expuşi, fie ca este vorba, de exemplu, de profesori, vedete, sportivi sau alte persoane cunoscute, studiul subliniaza ca parintii sunt de departe cele mai valorizate modele pentru cei mici. De asemenea, studiul a aratat ca exista diferente considerabile intre aşteptarile copiilor privind activitatile comune pe care şi-ar dori sa le aiba cu parintii şi ceea ce se intampla de fapt.

Astfel, aşteptarile care sunt mult mai mari decat experienta reala sunt legate de rezolvarea temelor, excursiile şi joaca impreuna. O analiza comparativa pe regiuni arata faptul ca in Muntenia copiii au cel mai ridicat interes sa discute cu parintii despre scoala, in comparatie cu cei din Moldova sau Transilvania. In plus, studiul a relevat ca mai ales copiii din mediul rural manifesta un interes mai mare decat cei din mediul urban pentru a discuta despre probleme legate de şcoala.

"Multi dintre adultii de azi sunt prea preocupati sa fie parinti buni, responsabili, care ofera, dar uita sa fie atenti la ce şi-ar dori copilul sa primeasca. Şi nu pot afla ce işi doreşte acesta daca nu petrec in mod activ şi real timp cu el, daca nu au rabdarea ca el sa puna intrebari. Copilul are nevoie sa petreaca timp separat cu fiecare parinte şi timp cu ei impreuna. Şi cand nu poate primi asta are cel putin nevoie de adulti cu care sa creeze relatii semnificative. De la naştere copilul cauta in permanenta sa se conecteze la ceilalti, pentru ca aşa şi-a inceput viata, 9 luni a fost conectat la mama lui. Cand nu reuşeşte sa se conecteze cu parintii, cauta in alta parte şi daca este in continuare descurajat ajunge sa fie convins ca nu-i destul de bun sa fie luat in seama." a declarat Anda Pacurar, psihoterapeut, colaborator in campania aflata in desfasurare.

O parte dintre copiii care se simt singuri aleg sa apeleze la Asociatia Telefonul Copilului care ofera consiliere celor mici in situatii dificile. Organizatia este sustinuta de aproape 10 ani de Romtelecom. “Problemele pe care le au copiii care apeleaza numarul 116 111 sunt legate in cea mai mare parte de nevoia de comunicare, a carei lipsa poate ascunde diverse forme de abuz asupra lor. Incurajam parintii sa isi asculte copiii, pentru ca o voce “mica” poate semnala o problema mare. Ceea ce au copiii de spus trebuie auzit. De toata lumea. Dar mai ales de cei de care acestia au cea mai mare nevoie : parintii,” a declarat Catalina Florea, director executiv Asociatia Telefonul Copilului.

Campania cuprinde executii video, audio si un site dedicat. Pe parcursul campaniei, psihoterapeutul Anda Pacurar va oferi sfaturi pe www.timpimpreuna.ro, pe forumul copilul.ro si in cadrul unor intalniri online live. Studiul care sta la baza campaniei a fost efectuat pe un eşantion reprezentativ la nivel national de elevi din clasele I-VIII din mediul urban şi rural. Mai multe detalii despre campanie şi grafice extrase din studiu sunt disponibile pe site-ul www.timpimpreuna.ro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here