Romania, pe locul 3 in UE la numarul de tineri care nu fac facultate

Procentul celor care au parasit timpuriu scoala in randul tinerilor in varsta de 18-24 de ani a scazut usor din 2015, de la 19,1 %, la 18,5 % in 2016), dar ramane al treilea cel mai ridicat din UE. Potrivit unui grafic al Monitorului Educatiei si Formarii 2017 al Comisiei Europene, un studiu lansat oficial marti, 5 decembrie, fata de 2013, procentul de parasire a crescut, avand in vedere ca atunci rata se situa la 17,3%. Obiectivul national in cadrul strategiei Europa 2020 de 11,3 % ramane de neatins, subliniaza studiul.

„Diferenta dintre ratele de parasire timpurie a scolii in zonele rurale (26,6 %) si cele urbane (6,2 % in municipii, 17,4 % in orase si suburbii) este mare. Ratele anuale de abandon scolar raman ridicate, in special in zonele rurale, ceea ce sugereaza ca parasirea timpurie a scolii va ramane o provocare in anii urmatori”, arata documentul Comisiei Europene.

Daca e sa facem o comparatie cu media UE, procentul celor care aleg sa nu urmeze o facultate in Romania este cu aproape 8 puncte procentuale mai mare decat media UE, care era in 2016 de 10,7%.

Desi au fost lansate doua apeluri nationale finantate din Fondul Social European (FSE) pentru sustinerea masurilor de prevenire in scolile dezavantajate si sprijinirea furnizarii de educatie de calitate prin atragerea de personal motivat, implementarea proiectelor nu a inceput inca. Aici, Monitorul aminteste de „masa calda” si programul „a doua sansa”.

Citeste si: Comisia Europeana: Performanta elevului roman este legata de conditia sociala si economica

„Un program pilot prin care se ofera elevilor o masa calda este initiat in scolile dezavantajate. Pregatirile privind un apel in cadrul FSE pentru a imbunatati disponibilitatea redusa  programelor de tip „a doua sansa” se afla in curs de desfasurare. Cu toate acestea, design-ul programului „a doua sansa” nu este suficient de flexibil, in special pentru cursantii adulti. Accesibilitatea este destul de limitata in zonele rurale, iar programele sunt organizate adesea numai in anumite momente ale anului scolar. Alinierea dintre programele de educatie si formare profesionala (VET) si programele „a doua sansa” necesita o consolidare suplimentara, precum si concentrarea asupra competentelor de baza. Sunt necesare mai multe cai alternative pentru a raspunde diverselor grupuri-tinta, in functie de necesitatile lor.

Cei mai putini studenti din UE

Potrivit Monitorului, in pofida faptului ca ponderea absolventilor de facultate (30-34 de ani) s-a dublat in ultimul deceniu – de la 12,4 % in 2006 la 25,6 % in 2016 – aceasta nu a crescut din 2015 si este cea mai scazuta din UE. Obiectivul de 26,7 % pana in anul 2020 este realizabil, insa atingerea mediei UE (39,1 % in 2016) pe termen mediu reprezinta o provocare. Acest lucru este cauzat de o combinatie de factori care limiteaza numarul potential de studenti: rate ridicate de abandon scolar in invatamantul preuniversitar, rate de promovare in crestere, insa relativ scazute pentru examenul de bacalaureat, precum si participarea scazuta a grupurilor dezavantajate la invatamantul superior. In 2015, rata de inscriere pentru grupa de varsta 20-24 de ani, si anume persoanele susceptibile sa se incadreze in invatamantul superior5, a fost de 28 %. Alaturi de emigrarea lucratorilor cu studii superioare, ponderea scazuta a absolventilor de facultate risca sa creeze o lipsa de competente in sectoarele care necesita un grad ridicat de cunostinte si, in cele din urma, sa limiteze cresterea economica.

Studiul se directioneaza si catre participarea continua la invatare pentru actualizarea competentelor. La acest capitol, stam inca o data extrem de prost, cu mult sub media europeana.

„Participarea adultilor la procesul de invatare continua este in continuare foarte scazuta, cu 1,2 % in 2016, mult sub media UE (10,8 %).

Somerii sunt mai putin susceptibili sa se angajeze in procesul de invatare (2,1 %) in comparatie cu media UE (9,5 %), la fel ca persoanele in varsta (0,3 % fata de 6,9 %) si adultii slab calificati (0,3 % fata de 4,3 %). Sistemul de invatare pentru adulti din Romania ramane fragmentat, iar diferitele componente ale acestuia au evoluat in moduri diferite”.

Monitorul educatiei si formarii include date Eurostat, studii si anchete OCDE, precum si analize ale sistemelor de invatamant realizate de reteaua Eurydice.

Aprobat de reprezentantii autoritatilor nationale din toate statele membre, Monitorul recenzeaza progresele inregistrate de UE si de tarile membre in raport cu un numar de 6 obiective:

– reducerea sub 10 % a ponderii tinerilor care abandoneaza studiile

– atingerea unui procent de 40 % pentru absolventii de facultate cu varsta intre 30 si 34 de ani

– atingerea unei participari de 95 % la educatia si ingrijirea copiilor prescolari

– reducerea sub 15 % a rezultatelor slabe la citire, matematica si stiinte

– cresterea pana la 82 % a ratei de insertie profesionala a tinerilor absolventi

– obtinerea unui procent de 15 % in ceea ce priveste participarea adultilor la procesul de invatare.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here