Uniunea Editorilor din Romania: Revenirea la Manualul Unic intra in conflict cu legile concurentei

Revenirea la Manualul Unic in invatamantul romanesc ameninta nu doar sistemul de invatamant din tara, dar si legislatia care reglementeaza libera concurenta a bunurilor si serviciilor. Consiliul Concurentei avertizeaza, intr-un raspuns adresat Uniunii Editorilor din Romania (UER), ca ”implementarea unei astfel de masuri (incredintarea directa a editarii manualelor scolare de catre EDP SA) necesita demonstrarea existentei unor cauze obiective (esec de piata), intrucat ar avea drept consecinta inchiderea pietei editarii manualelor scolare care, pana in prezent, a functionat ca o piata concurentiala. Ca urmare, daca exista elemente care atesta lipsa cererii din partea editurilor pentru anumite loturi (materii de studiu) astfel incat sa se poata demonstra esecul pietei, se poate proceda la implementarea masurii de incredintare directa pentru loturile respective, in vederea indeplinirii de catre MEN a obligatiei imperative si exclusive de a achizitiona manuale scolare.”

Din acest punct de vedere, MEN  nu a putut demonstra ca pe piata manualelor avem de-a face cu un esec. Intarzierea cu care copiii primesc manuale scolare in fiecare an este cauzata, in primul rand, de nerespectarea termenelor de licitatie din partea MEN. Cu alte cuvinte, deficientele din piata sunt cauzate tocmai de actorul care vrea sa distruga piata, sustin reprezentantii UER.

Consiliul Concurentei mentioneaza ca exista situatii exceptionale cand statul poate recurge la incredintarea directa – acolo unde nu exista ofertanti pentru anumite manuale sau pe o perioada scurta de timp, de un an, pentru intreaga piata, pentru eliminarea deficientelor din sistem. Solutiile sugerate de catre Consiliul Concurentei sunt astfel temporare si partiale. ”Din pacate, MEN a ales sa ofere intreaga piata, pentru totdeauna, unei singure edituri – EDP fara sa dovedeasca esecul pietei manualelor alternative! Ne intrebam din nou, de ce atata graba in a distruge intreaga piata a manualelor? Cine are de castigat?”, se arata intr-un comunicat de presa al UER.

A treia observatie a Consiliului Concurentei mentioneaza un pret maximal pe care MEN sa il ofere editurilor, care sa fie stabilit in functie de preturile practicate pe piata. In acest fel, concurenta va fi indreptata catre calitate, nu catre pretul cel mai mic.

”Consiliul Concurentei arata foarte clar ca ministrul Liviu Pop ignora problemele reale din sistemul de invatamant si alege sa distruga piata manualelor scolare printr-o masura aflata acum in afara legii. Ne rezervam dreptul de a ne apara pe cale juridica impotriva acestui abuz. Suntem ingrijorati ca, din cauza acestui demers nelegal, elevii sunt cei mai afectati, pentru ca nu pot primi manualele atat de importante pentru dezvoltarea lor, iar profesorii nu le pot oferi suportul de calitate de care acestia au nevoie”,  a aratat Polixeniu Anghel, directorul  executiv UER.

”In calitatea sa de ministru al Educatie, Liviu Pop nu cunoaste care este adevarata implicare (sau mai degraba lipsa de implicare) a statului pe piata manualelor alternative. In mai multe randuri, domnia sa a afirmat ca ”piata manualelor alternative este de 100 de milioane de euro anual”. Aceasta afirmatie este falsa si a fost preluata la fel si de unii dintre sustinatorii proiectului de lege a manualului scolar”, mai spun reprezentantii UER.

In realitate, MEN nu a achizitionat niciodata manuale noi sau retiparite cu o valoare totala mai mare de 8 milioane de euro pe an. Comparativ, pretul de achizitie al unui kilometru de autostrada, pe traseul A3 Rasnov-Cristian, se ridica, potrivit presei, la circa 10 milioane de euro! MEN cumpara anual manuale pentru inlocuirea celor care sunt deteriorate, in conformitate cu necesarul solicitat de inspectorate, dar nu mai mult de 10% din numarul total al manualelor aflate in circulatie in scoli, sau manuale noi, atunci cand se schimba programa si se organizeaza licitatii publice (cum a fost cazul manualelor de clasa a V-a anul acesta). ”Daca ministrul educatiei afirma ca Ministerul Educatiei aloca si cheltuieste 100 milioane de EUR anual pentru manuale, ar fi de dorit ca mass-media sa intrebe Ministerul unde se duce diferenta de bani”, mai spun membrii din conducerea UER.

Un manual este rezultatul muncii unei echipe formate, in medie, din 10-12 persoane – autori, editori, tehnoredactori, ilustratori, corectori, programatori, actori, etc – autorii fiind cadre didactice cu experienta si cu competente recunoscute in domeniul pedagogic. Atunci cand domnul ministru sau orice alta persoana se refera la cei implicati in publicarea de manuale cu sintagma ”mafia manualelor” ii include aici si pe profesorii si invatatorii care sunt autori, dar si angajati ai Ministerului Educatiei, care predau la catedra.

Manualele alternative nu sunt publicate doar de editurile private si nu sunt tiparite exclusiv la tipografii private. La licitatiile pentru manuale a participat intotdeauna si Regia Autonoma Editura Didactica si Pedagogica, actualmente transformata in Societatea Editura Didactica si Pedagogica SA, detinuta integral de stat. De asemenea, editurile, atat cele private, cat si cele de stat, au apelat pentru tiparirea manualelor atat la tipografii private, cat si la tipografiile statului (Monitorul Oficial sau Imprimeria Nationala). De exemplu, la licitatia pentru manualele de clasa a V-a, EDP a participat cu 13 manuale, a pierdut 5 manuale la punctajul de calitate, iar Monitorul Oficial a participat cu 2 manuale si a pierdut licitatia cu amandoua. UER: ”Intrebam: cum va putea EDP sa angajeze sute de specialisti pentru a reusi sa realizeze cele peste 100 de manuale pentru clasa a VI-a? Dar cele peste 1000 de manuale pentru intreg ciclul preuniversitar?”

Ministrul Educatiei, Liviu Pop, a prezentat saptamana trecuta, pe pagina sa de Facebook, o schita a proiectului de lege privind manualul scolar, promitand ca va fi prezentata in sedinta de guvern din aceasta saptamana. Ca raspuns la abuzurile venite din partea conducerii MEN, UER a depus scrisori in atentia conducerii Senatului si Camerei Deputatilor pentru organizarea de urgenta a unei mese rotunde in care sa se discute despre impactul Manualului Unic asupra sistemului de invatamant.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here