Comisia Europeana: Performanta elevului roman este legata de conditia sociala si economica

Desi Romania implementeaza in acest moment un curriculum bazat pe competente in invatamant si exista planuri pentru pregatirea profesorilor pentru un curriculum modern, elevii romani sunt printre cei mai slabi la nivelul competentelor de baza, (citit, matematica, stiinta), conform unui studiu realizat de Comisia Europeana.

Romania pune in aplicare o programa de invatamant bazata pe competente in invatamantul scolar. Sunt in curs de elaborare planuri de instruire a profesorilor pentru a preda programa de invatamant modernizata. Ponderea elevilor cu un nivel scazut de performanta in ceea ce priveste competentele de baza ramane una dintre cele mai mari din UE. Acest lucru este cauzat de factori educationali si de provocari privind echitatea. Accesul la educatia generala de calitate este o provocare in special pentru studentii din mediul rural si pentru romi. Finantarea pentru educatie este scazuta. Riscurile de parasire timpurie a scolii raman ridicate, cu consecinte asupra pietei fortei de munca si asupra cresterii economice. Sunt in curs de desfasurare eforturi de a introduce educatia si formarea profesionala duala. Participarea adultilor la procesul de invatare continua ramane foarte scazuta, in pofida necesitatii de actualizare a competentelor.

Monitorul Educatiei si Formarii 2017 al Comisiei Europene, un studiu lansat oficial marti, 5 decembrie, arata ca Romania este departe de Europa civilizata in ceea ce priveste invatamantul. Cauzele? Factorii educationali si provocarile ce tin de echitate, pentru ca accesul la educatie de calitate este o provocare pentru elevii din zonele rurale si pentru romi.

Finantarea educatiei este scazuta, iar rata abandonului scolar si riscul de abandon scolar raman ridicate, cu consecinte pe piata muncii si a cresterii economice. Eforturile de a introduce educatia vocationala sunt in curs de desfasurare, iar participarea la invatare continua ramane extrem de joasa, in ciuda necesitatii, in pofida necesitatii de actualizare a competentelor.

Citeste si: Peste 100.000 de elevi renunta la scoala in fiecare an

In primul rand, arata studiul, performanta elevilor este legata de conditia sociala si economica, iar la noi diferenta la nivelul performantei dintre elevii dezavantajati si cei din clasa superioara din punct de vedere socio-economic este una dintre cele mai mari din UE. Astfel, romii si elevii din zonele rurala par sa fie ai nimanui, desi 45% dintre elevi locuiesc in zone rurale.

Diferenta dintre rezultatele educationale este confirmata de rezultatele examinarii nationale. In anul 2016, 37,5 % din elevii de clasa a 8-a din scolile rurale au avut rezultate slabe (sub nota minima 5) la evaluarea nationala, comparativ cu 15 % in scolile urbane. O alta confirmare a faptului ca elevii din zonele dezavantaje sunt lasati in urma sunt rezultatele PISA.

„Studiul din 2015 al Programului privind evaluarea internationala a elevilor (PISA) al OCDE a constatat ca mai mult de jumatate dintre tinerii cu varsta de 15 ani din cuartila socio-economica inferioara nu poseda nivelul minim de competente in stiinta (56,1 %), citit (57,5 %) si matematica (59 %). Performanta scazuta in randul elevilor dezavantajati este de aproape trei ori mai mare decat in cuartila socioeconomica superioara, desi ratele pentru cel din urma grup sunt ridicate in comparatie internationala. Acest decalaj este unul dintre cele mai ridicate din UE (36,9 puncte procentuale la stiinta, comparativ cu 26,2 puncte procentuale in UE). Cu toate ca rezilienta in randul studentilor dezavantajati este scazuta (11,3 %), inclusiv in comparatie cu alte state din Europa Centrala si de Est (Bulgaria, Ungaria, Estonia), aceasta s-a dublat fata de anul 2006 (OCDE 2016)”, arata Monitorul educatiei si formarii 2017.

In ceea ce priveste incluziunea romilor, Monitorul educatiei arata ca doar 38 % din copiii romi participa la educatia si ingrijirea copiilor prescolari, in timp ce 77 % din romii cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani parasesc timpuriu scoala. In acelasi timp, proportia persoanelor care au parasit timpuriu scoala a scazut (fata de 90 % in 2011), insa ramane foarte ridicata.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here